• 1
  • 2
2006-11-29, 19:25
Medlem
Powertrippers avatar
OBS OBS OBS Denna tråd kan omöjligen bryta mot forumets regler då följade gäller:
  • TV-kort är lagliga och går att köpa överallt (t.ex. clasohlson)
  • Jag betalar tv licens!
  • Är inte ute efter piratsnack/streamande

Har comhem (tre hål i väggen) med basutbudet. Problemet är att det ibland uppstår mindre krig över vilken kanal vi skall titta på. Därför vill jag investera i tv-kort och låta familjen titta på tv ifred medans jag glor på de kanalerna jag vill på min dator.

Frågan är då vilken jag skall köpa? Finns mindre hav av olika typer där ute och jag är smått förvirrad. (ja jag har googlat, men har inte blivit mycket klokare för det).
Citera
2006-11-29, 19:40
Medlem
Powertrippers avatar
ps.

Om jag fattat det hela rätt så behöver jag en sån här:

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...spx?id=2541089

Men vad i helvete är en CA-modul förnåt!? Och var får man tag i en?
Citera
2006-11-29, 19:45
Medlem
tjaboooos avatar
sitter med ett 3år gammalt leadtek expert tv2000 och är nöjd med de, funkar bra ihop med comhem men tar bara in analoga kanaler.

ligger på 385kr idag i butik och programvaran som följer med är jag helnöjd med.
provat en hel uppsjö andra program men ingen har ens kommit i närhetn av winfast pvr.

nackdelen är att ska du köra 64bitars xp till exempel finns inga drivrutiner utan då får du sitta och pilla med sånt själv.
ska du köra xp 32bitars är det bara att köra på.

några frågor ?

EDIT:
ca modul... kortläsare ?
Citera
2006-11-29, 20:32
Medlem
indens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powertripper
ps.

Om jag fattat det hela rätt så behöver jag en sån här:

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...spx?id=2541089

Men vad i helvete är en CA-modul förnåt!? Och var får man tag i en?

Det där är för DVB-T, ComHem är DVB-C. En CA-modul är en adapter mellan PCMCIA och programkortet.
Citera
2006-11-29, 21:22
Medlem
Powertrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
sitter med ett 3år gammalt leadtek expert tv2000 och är nöjd med de, funkar bra ihop med comhem men tar bara in analoga kanaler.

Så med en sådan kommer jag inte kunna se alla comhems kanaler? Är den en sån där med antenn eller petar man in tv-sladden i den?

Citat:
Ursprungligen postat av inden
Det där är för DVB-T, ComHem är DVB-C. En CA-modul är en adapter mellan PCMCIA och programkortet.

En sån här alltså?
http://www.overclockers.se/ItemInfo?...nid=5sw4erd0js

Och i den petar man in programkortet? Men jag som inte har något programkort då, har alltså ingen nytta av en sådan?
Citera
2006-11-29, 22:37
Medlem
indens avatar
Citat:
Så med en sådan kommer jag inte kunna se alla comhems kanaler? Är den en sån där med antenn eller petar man in tv-sladden i den?

En sån här alltså?
http://www.overclockers.se/ItemInfo?...nid=5sw4erd0js

Och i den petar man in programkortet? Men jag som inte har något programkort då, har alltså ingen nytta av en sådan?

Det är en CA-modul i den länken ja. Är det digitalt eller analogt du ska kolla på?
Citera
2006-11-29, 22:44
Medlem
Powertrippers avatar
Citat:
Det är en CA-modul i den länken ja. Är det digitalt eller analogt du ska kolla på?

Haha inte fan vet jag. Jag vill bara kunna sticka in en sladd i en av mina tre hål i väggen och kunna se kanal5 på datorn (som man gör med vanlig tv helt enkelt).

Jag har noll koll på de här prylarna.
Citera
2006-11-29, 22:47
Medlem
indens avatar
Citat:
Haha inte fan vet jag. Jag vill bara kunna sticka in en sladd i en av mina tre hål i väggen och kunna se kanal5 på datorn (som man gör med vanlig tv helt enkelt).

Jag har noll koll på de här prylarna.

Ok, på den TV som er familj har. Använder ni en box mellan den och TV'n eller kopplas TV'n direkt in i väggen?
Citera
2006-11-29, 22:48
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:

går att köra antenn om man vill men själv ör jag mot kabeltvnätet.
får in comhems analoga utbud vilet är 15 kanaler totalt.

1-6 mtv eurosport tv4+ svt24 disvoverymix och ett par till.
vill du ha av det digitala utbudet ås måste du ta ett abbonemang för det, comhem kör inte med nån form av tvillingkort.
Citera
2006-11-29, 22:53
Medlem
Squalos avatar
Ska killen ha ett analogkort eller ett digitalkort?

Jag tycker det är rörigt. Går det en rund kabeljävel direkt från uttaget till TVn eller inte?
Citera
2006-11-29, 22:58
Medlem
Powertrippers avatar
Citat:
Ok, på den TV som er familj har. Använder ni en box mellan den och TV'n eller kopplas TV'n direkt in i väggen?

Ingen box, direkt i väggen. Så... analogt antar jag.
Citera
2006-11-29, 22:59
Medlem
Powertrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Ska killen ha ett analogkort eller ett digitalkort?

Jag tycker det är rörigt. Går det en rund kabeljävel direkt från uttaget till TVn eller inte?

Ha lite tålamod med oss vanliga dödliga
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in