Citat:
Ursprungligen postat av
kEybase
kan jag köra en grillskiva (picnicbog lol) i ugn?
hittade nåt på google om att jag kan köra den i 175grader i 1,5-2h. färdigmarinerad och 1kg xD
har tillgång till gryta om det hjälper, men vanlig form kanske räcker?
blir tydligen bättre om jag kör den i 125 grader under längre tid. verkar gå att köra i ugn enligt scan, men vilken inställning isf, värme från båda sidor eller kör jag den där våggrejen från ovan? kan inte inställningarna

Om köttet är färdigmarinerat så behöver du inte göra mer i den vägen. Du kan därför börja med att binda ihop köttklumpen till en cylinder (med ett steksnöre) och därefter ge den en fin yta i en stekgryta eller stekpanna. Du steker på den runt om i blandning av smör och neutral matolja.
Under tiden som du steker köttet i pannan så har du satt på ugnen på ca 125 grader (vanlig ugnsvärme, över och under. Ingen
"våggrej", det är ju grill och den tar alltför aggressivt). När köttet fått fin yta så kör du in det i ugnen i en stekgryta eller annan form i vilken du tillsätter ca 1 dl vatten. Denna vattenmängd försöker du sedan bibehålla under hela tillagningen, dvs tills köttets innertemperatur är antingen 65-67 grader eller (en annan variant) tills köttet är ca 82-83 grader. Med andra ord, under hela tillagningen så måste du skvätta i vatten kontinuerligt. Efter tillagningen kan du använda vattnet/skyn till en sås eller som det är.
När det gäller innertemperaturen så finns det som sagt olika åsikter/skolor/filosofier som jag inte ämnar gå närmare inpå eftersom det är en helt annan (och komplicerad) diskussion som vi kan ta i en annan tråd

. Låt mig dock säga att skillnaden i grova drag består i förhållandet mellan saftighet och konsistens kontra smak. Om du skall servera köttet tillsammans med sås så föreslår jag 82/83 graders-metoden.
När köttet är färdiggräddat så tar du ut det och antingen slår in det i aluminiumfolie eller låter det bara vara kvar på brädan och väntar i ca 20 minuter så att safterna sätter sig. Ta sedan av steksnöret och tranchera köttet i skivor på ca 7-10 mm i tjocklek. Du bör använda en kniv som är rejält vass, gärna med ett vågtandat blad. Själv använder jag en av mina två KN-knivar (de två översta i bild):
http://i5.photobucket.com/albums/y164/dePaul/Knives%20and%20tools/KN-knivar2twbs.jpg
Servera därefter med lämpliga tillbehör. På den punkten är det dina egna preferenser som bestämmer

.
~Paul~