Citat:
Ursprungligen postat av
christery
Med ben och frusen så skulle jag faktiskt såga upp och steka. Kan inte bli fel... Med lite svampinjoner och en gräddsås till så blir det bara helt fantastiskt...Utan ben så blir det lite mer marigt...
Min fetning.
Inte behöver det bli marigt! Tvärtom. Benfri kotlettrad passar ju utmärkt att göra panerade schnitzlar av, eller varför inte rullader fyllda med äpple och katrinplommon.
Halvtina kotlettraden och skär i ca 2 cm tjocka skivor. Sen bankar man ut köttskivorna riktigt rejält med ett tungt föremål, typ brödkavel eller liten kastrull.
Schnitzlar: Gör en dubbelpanering. Krydda köttet (gärna med paprika och salvia förutom salt och peppar) och vänd i vetemjöl, därefter i uppvispat ägg och sist i panko (helst) eller ströbröd. Låt torka en stund innan du steker skivorna i en blandning av rapsolja och smör (rikligt). Servera med valfritt tillbehör, jag tycker bäst om knaprig klyftpotatis. Citronklyftor till är ett måste (tycker jag) och kanske en god, kall yoghurtsås med aningen majonäs i, kapris, hackad ättiksgurka och hackat äpple. En tomatsallad passar fint till.
Rullader: Krydda köttet (de utbankade skivorna). Lite salvia på gör susen. Rulla in en liten klyfta syrligt äpple samt ett katrinplommon och fäst ihop rulladen med en tandpetare. Bryn rulladerna runt om och lägg över i en gryta. Koka ur stekpannan med lite vatten och soja och häll i grytan. Pytsa på grädde av valfri fetthalt och mängd. Pluppa gärna ner några extra katrinplommon och äppelbitar. Smaka av noga med soja, salt och peppar. En nypa socker, kanske? Eller en klick vinbärsgele? Till just de här fläskrulladerna tycker jag färskmald vitpeppar är godast. Kokt potatis och någon lättkokt grönsak passar utmärkt till.