2014-11-07, 00:37
Medlem
MADs avatar
Eller gå till delikatessdisken och köp färdigt småplock. Välj ut charkvaror, ostar, skaldjur, oliver, pate etc. Köp bröd, kex
Köp sen några bra flaskor vin.
Det är förvisso mer tapas, men det är omöjligt att misslyckas.
Citera
2014-11-07, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Eller gå till delikatessdisken och köp färdigt småplock. Välj ut charkvaror, ostar, skaldjur, oliver, pate etc. Köp bröd, kex
Köp sen några bra flaskor vin.
Det är förvisso mer tapas, men det är omöjligt att misslyckas.
BUU det är ingen lagad middag ..helt oromantisk vilket damer märker direkt
Citera
2014-11-07, 01:37
Medlem
anndreeaass avatar
Är du verkligen sämst på mat så kommer du nog misslyckas i vilket fall som helst, finns ingen här som kan säga exakt hur du ska göra för det ska smaka gott, antar du inte riktigt vet hur du ska smaka upp mat förutom att du känner när de blivit för mycket salt/peppar/chili.

mitt tips är att gå till närmaste fiskbutik/restaurang, köp hem färska räkor/hummer/havskräfter samt såser (aioli tex) och bröd gå sen till systemet o be om ett bra vin till skaldjur och duka upp där hemma.

Det är det absolut bästa som finns att pilla skaldjur o dricka vin samtidigt som man pratar hela kvällen.

Ett alternativ är att söka på youtube och imitera varenda rörelse.
Citera
2014-11-07, 01:45
Medlem
speeeds avatar
Skaldjur, punkt!

Gå till Deli/fiskaffär och inhandla hummer, räkor, havskräftor, ostron. Köp färska baguetter och aioli sen är det bara att duka upp tillsammans med en flaska passande vin. Jordgubbar doppade i choklad och nån schyst flaska bubbel till efterrätt.

Går inte att misslyckas.
Citera
2014-11-07, 01:58
Medlem
japp ta enkla vägen ut om hon inte betyder något särskilt.
Citera
2014-11-07, 03:04
Medlem
Klyftpotatis, något kött, hemmagjord pepparsås och sallad.
Citera
2014-11-07, 04:04
Medlem
SteveAngellos avatar
Snabbmakaroner med köttbullar, glöm inte ketchupen
Citera
2014-11-07, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga

Jag har vid flera tillfällen köp småplock och vin. Mycket uppskattat av damerna.

Vitt vin och räkor..... Bästa musöppnaren
Citera
2014-11-07, 23:05
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga

På vilket sätt är en halvtaskigt lagad middag bättre och mer romantisk än franska ostar, italiensk salami, skaldjur, oliver, paté nybakad levain etc?
Men visst du skrev ju att du skulle laga den själv, så jag lägger ner.
Citera
2014-11-10, 13:48
Medlem
Har en kotlettrad liggandes som det är dags att äta upp. Men kommer inte direkt på något vettigt att göra med den. Tänkte mig göra en gryta, men gryta på kotelett? Blir det verkligen bra? Någon som har tips på recept där?
Andra förslag går är också välkomna. Notera dock att den är frusen i ett stycke, alltså måste jag göra mkt på en och samma gång.

Tack.
Citera
2014-11-10, 16:05
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temp.User
Har en kotlettrad liggandes som det är dags att äta upp. Men kommer inte direkt på något vettigt att göra med den. Tänkte mig göra en gryta, men gryta på kotelett? Blir det verkligen bra? Någon som har tips på recept där?
Andra förslag går är också välkomna. Notera dock att den är frusen i ett stycke, alltså måste jag göra mkt på en och samma gång.

Tack.

Med ben och frusen så skulle jag faktiskt såga upp och steka. Kan inte bli fel... Med lite svampinjoner och en gräddsås till så blir det bara helt fantastiskt.

Utan ben så blir det lite mer marigt. Käkade curry idag så det får bli mitt tips på vad du skall göra.

Men möjligheterna är oändliga, för att peka dig åt nått håll så måste du ge mig/oss nån ledtråd till vad du gillar..

Curry var mitt förslag då du tänkte på en gryta. Men wookat, ungsbakat, malt eller bara som en soppa. Det går ju knappast att misslyckas.
Citera
2014-11-10, 23:40
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Med ben och frusen så skulle jag faktiskt såga upp och steka. Kan inte bli fel... Med lite svampinjoner och en gräddsås till så blir det bara helt fantastiskt...Utan ben så blir det lite mer marigt...

Min fetning.

Inte behöver det bli marigt! Tvärtom. Benfri kotlettrad passar ju utmärkt att göra panerade schnitzlar av, eller varför inte rullader fyllda med äpple och katrinplommon.
Halvtina kotlettraden och skär i ca 2 cm tjocka skivor. Sen bankar man ut köttskivorna riktigt rejält med ett tungt föremål, typ brödkavel eller liten kastrull.
Schnitzlar: Gör en dubbelpanering. Krydda köttet (gärna med paprika och salvia förutom salt och peppar) och vänd i vetemjöl, därefter i uppvispat ägg och sist i panko (helst) eller ströbröd. Låt torka en stund innan du steker skivorna i en blandning av rapsolja och smör (rikligt). Servera med valfritt tillbehör, jag tycker bäst om knaprig klyftpotatis. Citronklyftor till är ett måste (tycker jag) och kanske en god, kall yoghurtsås med aningen majonäs i, kapris, hackad ättiksgurka och hackat äpple. En tomatsallad passar fint till.

Rullader: Krydda köttet (de utbankade skivorna). Lite salvia på gör susen. Rulla in en liten klyfta syrligt äpple samt ett katrinplommon och fäst ihop rulladen med en tandpetare. Bryn rulladerna runt om och lägg över i en gryta. Koka ur stekpannan med lite vatten och soja och häll i grytan. Pytsa på grädde av valfri fetthalt och mängd. Pluppa gärna ner några extra katrinplommon och äppelbitar. Smaka av noga med soja, salt och peppar. En nypa socker, kanske? Eller en klick vinbärsgele? Till just de här fläskrulladerna tycker jag färskmald vitpeppar är godast. Kokt potatis och någon lättkokt grönsak passar utmärkt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in