2010-10-17, 17:54
  #1345
Medlem
superKings avatar
Favorit i repris hos mig med begränsad budget är kycklingwok. Det är inte något 'fancy' men riktigt gott och billigt.

Lite nudlar (köp sådana som kommer utan krydda, kostar väl typ 2spänn st, runt 5 behövs)
~1kg kyckling, kostar väl runt ~60 spänn. Har testat eldorados kyckling ett par gånger, och den är faktiskt inte så äcklig som man skulle kunna tro, och när den kostar 39spänn kilot var jag tvungen att testa.
En kryddpåse, heter typ kyckling wok thai eller nåt, kostar 7kr eller något sådant.
Wokgrönsaker(du kan köpa färskt å hacka själv eller bara köpa frysa, priset blir väl ungefär detsamma, jag är lite för lat för hacka 8 olika grönsaker så brukar köra på frysta, 600g för 30kr eller något sådant).
Kokosmjölk.
Vitlök/Rödlök, diverse kryddor.

Sen lagar väl det sig själv, strimla kycklingen, stek kycklingen med lite vitlök/rödlök, brukar peppra med lite salt och vitpeppar. När kycklingen är genomstekt koka nudlarna i en stor gryta, in med kycklingen och grönsakerna och häll i lite kokosmjölk (alternativt vatten, blir ingen större skillnad), och i med kryddan. Sen är det bara röra om och lägga upp.

Så för lite under 100-lappen får man en stor gryta med käk som brukar räcka ett tag, sjukt smidigt att värma på dagen efter med, bara in i micron i någon minut.
Som sagt, jävligt simpelt, inget lyxigt, men för en fattig student kan det vara kul med lite thaikäk istället för spagetti å köttfärsås varje dag.
Citera
2010-10-18, 02:34
  #1346
Medlem
Azphyxias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superKing
Favorit i repris hos mig med begränsad budget är kycklingwok. Det är inte något 'fancy' men riktigt gott och billigt.

Lite nudlar (köp sådana som kommer utan krydda, kostar väl typ 2spänn st, runt 5 behövs)
~1kg kyckling, kostar väl runt ~60 spänn. Har testat eldorados kyckling ett par gånger, och den är faktiskt inte så äcklig som man skulle kunna tro, och när den kostar 39spänn kilot var jag tvungen att testa.
En kryddpåse, heter typ kyckling wok thai eller nåt, kostar 7kr eller något sådant.
Wokgrönsaker(du kan köpa färskt å hacka själv eller bara köpa frysa, priset blir väl ungefär detsamma, jag är lite för lat för hacka 8 olika grönsaker så brukar köra på frysta, 600g för 30kr eller något sådant).
Kokosmjölk.
Vitlök/Rödlök, diverse kryddor.

Sen lagar väl det sig själv, strimla kycklingen, stek kycklingen med lite vitlök/rödlök, brukar peppra med lite salt och vitpeppar. När kycklingen är genomstekt koka nudlarna i en stor gryta, in med kycklingen och grönsakerna och häll i lite kokosmjölk (alternativt vatten, blir ingen större skillnad), och i med kryddan. Sen är det bara röra om och lägga upp.

Så för lite under 100-lappen får man en stor gryta med käk som brukar räcka ett tag, sjukt smidigt att värma på dagen efter med, bara in i micron i någon minut.
Som sagt, jävligt simpelt, inget lyxigt, men för en fattig student kan det vara kul med lite thaikäk istället för spagetti å köttfärsås varje dag.

Häller du av vattnet/spadet innan du häller i grönsakerna/kycklingen?
Citera
2010-10-19, 16:20
  #1347
Medlem
-Mr.Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superKing
Favorit i repris hos mig med begränsad budget är kycklingwok. Det är inte något 'fancy' men riktigt gott och billigt.

Lite nudlar (köp sådana som kommer utan krydda, kostar väl typ 2spänn st, runt 5 behövs)
~1kg kyckling, kostar väl runt ~60 spänn. Har testat eldorados kyckling ett par gånger, och den är faktiskt inte så äcklig som man skulle kunna tro, och när den kostar 39spänn kilot var jag tvungen att testa.
En kryddpåse, heter typ kyckling wok thai eller nåt, kostar 7kr eller något sådant.
Wokgrönsaker(du kan köpa färskt å hacka själv eller bara köpa frysa, priset blir väl ungefär detsamma, jag är lite för lat för hacka 8 olika grönsaker så brukar köra på frysta, 600g för 30kr eller något sådant).
Kokosmjölk.
Vitlök/Rödlök, diverse kryddor.

Sen lagar väl det sig själv, strimla kycklingen, stek kycklingen med lite vitlök/rödlök, brukar peppra med lite salt och vitpeppar. När kycklingen är genomstekt koka nudlarna i en stor gryta, in med kycklingen och grönsakerna och häll i lite kokosmjölk (alternativt vatten, blir ingen större skillnad), och i med kryddan. Sen är det bara röra om och lägga upp.

Så för lite under 100-lappen får man en stor gryta med käk som brukar räcka ett tag, sjukt smidigt att värma på dagen efter med, bara in i micron i någon minut.
Som sagt, jävligt simpelt, inget lyxigt, men för en fattig student kan det vara kul med lite thaikäk istället för spagetti å köttfärsås varje dag.
Tips är att köpa en fryst kyckling för ca 25kronor istället. Jag och tjejen får det att räcka till sex portioner, den första brukar vara Wok av kött som skurits av, den andra är filéerna sen om man vill gå hardcore så kör man nudelsoppa med kycklingben på sista (vilket låter värre än det är, men spara lite kött på benen så är det ruskigt gott).

Kryddorna är ganska snarlika på alla recept, plus minus någonting.
Citera
2010-10-20, 16:40
  #1348
Medlem
Jag och flickvänen firar idag och har tänkt att laga middag här hemma, men vill ha något speciellt och något som är otroligt gott.

Har tänkt mig något kött men tar gärna emot andra tips dock ej skaldjur.

Alla ingredienser kommer behövs inhandlas så snåla ej med tipsen!
Citera
2010-10-20, 17:16
  #1349
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepp0
Jag och flickvänen firar idag och har tänkt att laga middag här hemma, men vill ha något speciellt och något som är otroligt gott.

Har tänkt mig något kött men tar gärna emot andra tips dock ej skaldjur.

Alla ingredienser kommer behövs inhandlas så snåla ej med tipsen!
Tjejer gillar pajer och fisk/skaldjur. Så varför inte skaldjurspaj och lite vitt vin till?

~Paul~
Citera
2010-10-20, 18:12
  #1350
Medlem
MsBurnss avatar
Jag har ett tips på förrätt:

Mosa ädelost och rör ihop med creme fraiche till en kräm.
Skär upp baguettebitar, bre på lite smör eller olja och grilla i ugnen.
Bre på krämen och toppa med delade vindruvor och lite valnöt.
Citera
2010-10-20, 21:42
  #1351
Medlem
ägg ägg ägg. allt handlar om ägg
Citera
2010-10-21, 14:47
  #1352
Medlem
laikaspaces avatar
Behöver tips på recept, eller liknanade.

Har följande hemma;
Rödmjölk
Pommes
Kycklinginnerfilé
Brunsås, typ
Citera
2010-10-21, 15:02
  #1353
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laikaspace
Behöver tips på recept, eller liknanade.

Har följande hemma;
Rödmjölk
Pommes
Kycklinginnerfilé
Brunsås, typ
Du har därmed inte så mycket att välja på eller hur?? Varför inte steka dina kycklingfiléer och som tillbehör köra på pommes?

Drick gärna mjölk till .

Samtidigt som du inmundigar din måltid så kan du läsa på baksidan av brunsåspaketet vad ingredienslistan består av .

~Paul~
Citera
2010-10-21, 15:39
  #1354
Medlem
laikaspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Du har därmed inte så mycket att välja på eller hur?? Varför inte steka dina kycklingfiléer och som tillbehör köra på pommes?

Drick gärna mjölk till .

Samtidigt som du inmundigar din måltid så kan du läsa på baksidan av brunsåspaketet vad ingredienslistan består av .

~Paul~
Ptja, jag har lite lök och annat men vet inte hur jag skall göra en sås eller liknande till kyckligen. Har du något supersimpelt tips som kan få mina kycklingfiléer att smaka någonting? Rödmjölk, soja osv har jag men dock ingen Crème fraîche
__________________
Senast redigerad av laikaspace 2010-10-21 kl. 15:42.
Citera
2010-10-21, 17:25
  #1355
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laikaspace
Ptja, jag har lite lök och annat men vet inte hur jag skall göra en sås eller liknande till kyckligen. Har du något supersimpelt tips som kan få mina kycklingfiléer att smaka någonting? Rödmjölk, soja osv har jag men dock ingen Crème fraîche
Personligen så ser jag ingen anledning att ha sås till kyckling med pommes. Om du inte har andra ingredienser än de som du redan har listat så ser jag tyvärr ingen möjlighet att laga sås. Brunsås är i mitt sinne helt uteslutet.

Om du däremot har lite andra ingredienser hemma så kan du lista dem så skall vi se om vi kan pula ihop något.

~Paul~
Citera
2010-10-23, 13:21
  #1356
Medlem
laikaspaces avatar
Ny fråga;

Har oxfilé, hur tillagar jag den på bästa sätt för att den skall smaka underbart tillsammans med hasselbackspotatis?

Skall man steka den endast? Isåfall hur steker jag den bäst? Idiotguide tack
__________________
Senast redigerad av laikaspace 2010-10-23 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in