Citat:
Ursprungligen postat av superKing
Favorit i repris hos mig med begränsad budget är kycklingwok. Det är inte något 'fancy' men riktigt gott och billigt.
Lite nudlar (köp sådana som kommer utan krydda, kostar väl typ 2spänn st, runt 5 behövs)
~1kg kyckling, kostar väl runt ~60 spänn. Har testat eldorados kyckling ett par gånger, och den är faktiskt inte så äcklig som man skulle kunna tro, och när den kostar 39spänn kilot var jag tvungen att testa.
En kryddpåse, heter typ kyckling wok thai eller nåt, kostar 7kr eller något sådant.
Wokgrönsaker(du kan köpa färskt å hacka själv eller bara köpa frysa, priset blir väl ungefär detsamma, jag är lite för lat för hacka 8 olika grönsaker så brukar köra på frysta, 600g för 30kr eller något sådant).
Kokosmjölk.
Vitlök/Rödlök, diverse kryddor.
Sen lagar väl det sig själv, strimla kycklingen, stek kycklingen med lite vitlök/rödlök, brukar peppra med lite salt och vitpeppar. När kycklingen är genomstekt koka nudlarna i en stor gryta, in med kycklingen och grönsakerna och häll i lite kokosmjölk (alternativt vatten, blir ingen större skillnad), och i med kryddan. Sen är det bara röra om och lägga upp.
Så för lite under 100-lappen får man en stor gryta med käk som brukar räcka ett tag, sjukt smidigt att värma på dagen efter med, bara in i micron i någon minut.
Som sagt, jävligt simpelt, inget lyxigt, men för en fattig student kan det vara kul med lite thaikäk istället för spagetti å köttfärsås varje dag.
Tips är att köpa en fryst kyckling för ca 25kronor istället. Jag och tjejen får det att räcka till sex portioner, den första brukar vara Wok av kött som skurits av, den andra är filéerna sen om man vill gå hardcore så kör man nudelsoppa med kycklingben på sista (vilket låter värre än det är, men spara lite kött på benen så är det ruskigt gott).
Kryddorna är ganska snarlika på alla recept, plus minus någonting.