2011-02-08, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Licensetocook
Hej du har nu bra kött att leka med =), det låter redan gott det du har beskrivit ;-). Ett bra tips är att dra över med aluminiumfolie över långpannan på slutet, så att kycklingen blir saftig och får en mjuk ugnstekt yta. Bonuset blir ändå lite ångkokt i ugnen tack vare aluminium. Alternativt kolla in detta perfekta recept http://licensetocook.webblogg.se/2011/february/tips-till-ikvall.html
Okey, vi på License to cook önskar dig lycka till och bon apetit!
Hehe, 24h för sent men tack ändå!

Jag hackade ihop schalottenlök, vitlök och örter till en röra. Sen snittade jag ut lårfiléerna så dom blev så tunna och stora jag kunde. Dessa lade jag ovanpå en bit parmaskinka (eller var det serrano?) och rullade ihop med röran i mitten. Serverade med klyftpotatis eftersom jag var lat.

Som sås stekte jag mer schalottenlök i och hällde på vitt vin. Lät koka ner en stund (5 min), sen på med grädde och mjölk och spadet från formen kycklingen låg i. Här skulle jag förmodligen gjort tvärtom och börjat med spadet men jag hade bara 10 minuter på mig eller så att göra en sås och improviserade mest. Smakade av detta med salt, peppar och lite torkade örter.

Det blev faktiskt riktigt gott! Rekommenderas.
Citera
2011-02-09, 16:39
Medlem
Färsk Tortellini med baconröra

Baconröra 1 portion:
1 paket bacon
2 dl Creme fraiche paprika chilli
1 st Paprika
1 st lök

Fräs bacon som du vill tillsammans med löken. I med strimlad paprika och sen i med creme fraichen.
Riktigt gott enligt min mening
Citera
2011-02-11, 16:04
Medlem
Aleizohiets avatar
Var och handlade idag, impulsköpte en roastbeef, men den måste ju göras så länge? Hinner väl inte ill kl 18-20 idag?
Vad ska jag göra? Har ett ganska välfyllt kylskåp/frys med bl.a. nyhandlad nötfärs etc. Ska man göra ngn sorts biff? Eller kan jag göra något med roastbeefen som är snabbt och gött?
Citera
2011-02-11, 16:29
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleizohiet
Var och handlade idag, impulsköpte en roastbeef, men den måste ju göras så länge? Hinner väl inte ill kl 18-20 idag?
Vad ska jag göra? Har ett ganska välfyllt kylskåp/frys med bl.a. nyhandlad nötfärs etc. Ska man göra ngn sorts biff? Eller kan jag göra något med roastbeefen som är snabbt och gött?

Klart att du hinner bli klar med en rostbiff i ugnen till åtta ikväll! Salta o peppra rikligt, sen bryner du den i het panna o kör in i ugnen. Servera med typ rostade grönsaker eller gör en egen potatissallad på örter, creme fraiche, lite majonnäs, dijonsenap och äpple!
Citera
2011-02-11, 18:31
Medlem
Denoms avatar
Vad ska jag köpa och laga för någonting ikväll/inatt när jag kommer hem? Någonting som lätt dras ihop, helst husmanskost av något slag. Som mättar rejält.
Citera
2011-02-11, 19:03
Medlem
aiiss avatar
Har varit sjuk och levt på soppa i några dagar nu, så nu är jag sugen på att laga till något bättre.
Funderar på antingen lamm eller vilt, är inte helt säker på vad som finns på affären, men har för mig att de har iaf hjort, älg och vildsvin. Vad tycker ni jag ska laga?
Citera
2011-02-11, 19:15
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Vad ska jag köpa och laga för någonting ikväll/inatt när jag kommer hem? Någonting som lätt dras ihop, helst husmanskost av något slag. Som mättar rejält.

Potatismos och färsbiffar
Citera
2011-02-11, 19:27
Medlem
Mitander1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aiis
Har varit sjuk och levt på soppa i några dagar nu, så nu är jag sugen på att laga till något bättre.
Funderar på antingen lamm eller vilt, är inte helt säker på vad som finns på affären, men har för mig att de har iaf hjort, älg och vildsvin. Vad tycker ni jag ska laga?
Älgfilé i ugnen med ångkokta grönsaker(broccoli eller annat som du gillar) , hasselbackspotatis och rödvinssås eller kantarellsås
Citera
2011-02-11, 19:52
Medlem
aiiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitander1234
Älgfilé i ugnen med ångkokta grönsaker(broccoli eller annat som du gillar) , hasselbackspotatis och rödvinssås eller kantarellsås

Åh, jättebra förslag! Det där ska jag nog laga imorgon, så jag hinner på systemet för rödvin.
Citera
2011-02-11, 20:01
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Åh, jättebra förslag! Det där ska jag nog laga imorgon, så jag hinner på systemet för rödvin.

Gör en lingonchutney till det! Koka ner lingon o socker tillsammans med lite stjärnanis och en gnutta honung. Servera den till!
Citera
2011-02-11, 23:17
Medlem
RuleBritannias avatar
En riktigt god kötträtt som dessutom är enkel att göra är biffstek med lök.

Bryn lök, tillsätt soja sirap och vatten.
Stek en ryggbiff, billigt och gott!
Servera med exempelvis kokt potatis och lingonsylt
Citera
2011-02-12, 11:19
Medlem
Mitander1234s avatar
Citat:
Härligt att du gillade de! De är faktiskt en av mina favoriträtter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in