2011-10-09, 15:45
  #2101
Medlem
Cincinnatis avatar
Jag lagar den maträtt som nämns först efter det här inlägget. De enda kriterierna som behöver uppfyllas är att maten ska vara hyfsat kryddstark och lagom snabblagad (säg max en halvtimme om 'tillagningen' inte består av att man slänger in den i ugnen).
Citera
2011-10-09, 17:00
  #2102
Medlem
christerys avatar
Knycker en av DePauls svar i en annan tråd:

Här kommer ett recept från LinLin på "Szechuan-biff" eller Ganbian niurou si.

250g oxfilé (enligt receptet, men nötkött av bättre kvalitet generellt)
4 tsk kinesiskt risvin
1/2 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 stjälkar selleri
5-6 små torkade röda chilifrukter
1 cm färsk ingefära
4 klyftor vitlök
5 dl olja
1 msk chilibönpasta (toban djian)
1 tsk soja
1 tsk socker
1 flisa kycklingbuljongtärning
1 tsk sichuanpepparolja

Skär köttet i tunna långa strimlor. Tillsätt 2 tsk kinesiskt risvin, salt och vitpeppar. Blanda.

Skär sellerin i 5cm långa strimlor av ungefär samma tjocklek som kökttet. Skär chilin diagonalt i lika tunna strimlor. Strimla ingefäran på samma sätt och vitlöken i tunna skivor.

Värm oljan till ungefär 180-200 grader i en wok. Tillsätt köttet och fritera i strax över 1min, under omrörning så köttet inte klumpar ihop sig.
När köttet är gyllengult och har lite tuggmotstånd, ta upp det ur oljan och lägg åt sidan.

Häll av det mesta av oljan, behåll ungefär en matsked. Tillsätt chilibönpasta, woka i några sekunder, tillsätt sedan ingefära, vitlök och cili.
Tillsätt köttet, blanda fullständigt och tillsätt deet kvarvarande risvinet, sojan och sockret.

Tillsätt selleri och rör om, smaka av med smulad buljongtärning och sichuanpepparolja.


Ut å handla, eller har du chilibönpasta hemma? Jag visste inte ens att det fanns.
Citera
2011-10-10, 12:22
  #2103
Bannlyst
Hjälp mig snälla Fb-kockar!

Jag har kycklingfile, vad ska jag göra med den? Gärna snabbt och enkelt. Dock inte med hjälp av uncle ben´s såser...


Tack på förhand
Citera
2011-10-10, 13:34
  #2104
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimple
Hjälp mig snälla Fb-kockar!

Jag har kycklingfile, vad ska jag göra med den? Gärna snabbt och enkelt. Dock inte med hjälp av uncle ben´s såser...


Tack på förhand

Finhacka 1 Shalottenlok, fras i smor, lat dom inte bli bruna!
Skar kycklingen i 2,0cm kuber, bryn dom runt om tillsammans med loken, salta peppra .
Hall pa appelcider (den mustigaste du hittar)tills kycklingen ar tackt
Lat cidern koka ned tills halva tjockleken pa kycklingen ar utan cider, fyll pa mer cider tills den ar tackt igen.
Lat den koka ned en gang till, tillsatt darefter en 3:a eller 5:a gradde (den fetaste du hittar)
Lat puttra lite, sa den blir lite tjockare.

Smaka av med mer salt och peppar, servera pa ris men finhackad dragon eller nagon annan favoritort.
Citera
2011-10-10, 15:54
  #2105
Medlem
McHovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Finhacka 1 Shalottenlok, fras i smor, lat dom inte bli bruna!
Skar kycklingen i 2,0cm kuber, bryn dom runt om tillsammans med loken, salta peppra .
Hall pa appelcider (den mustigaste du hittar)tills kycklingen ar tackt
Lat cidern koka ned tills halva tjockleken pa kycklingen ar utan cider, fyll pa mer cider tills den ar tackt igen.
Lat den koka ned en gang till, tillsatt darefter en 3:a eller 5:a gradde (den fetaste du hittar)
Lat puttra lite, sa den blir lite tjockare.

Smaka av med mer salt och peppar, servera pa ris men finhackad dragon eller nagon annan favoritort.

Det här låter faktiskt sjukt gott. Har börjat tröttna på mina vanliga varianter av kyckling.
Tack för denna utmärkta idé att använda cider!
Citera
2011-10-10, 16:37
  #2106
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!


Flygande Jakob


ingredienser :


4 kycklingfiléer
2 bananer
2 dl vispgrädde
1 dl chilisås
1 paket bacon
1 dl jordnötter

Sätt ugnen på 200 grader.

Stek kycklingfilé runt om i lite olivolja med salt och peppar.
När du stekt dem några minuter och de fått fin färg så ta upp och skär i bitar eller satrimlor.
Kycklingfiléerna behöver inte vara helt genomstekta då de ska in i ugnen också.
Skala bananerna och skiva dem. Lägg bananbitarna ovanpå kycklingen.
Vispa grädden och blanda i chilisåsen.
Häll över "såsen" kyckling och bananbitarna.
Gratinera flygande jakob i ugnen ca 20 minuter.

Citera
2011-10-10, 19:20
  #2107
Medlem
Dirges avatar
Drar ihop min korvgryta med dill,fransk senap,stekt lök,grädde,kalvfond och riven peppar rot och potatis till.
Citera
2011-10-10, 20:46
  #2108
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Finhacka 1 Shalottenlok, fras i smor, lat dom inte bli bruna!
Skar kycklingen i 2,0cm kuber, bryn dom runt om tillsammans med loken, salta peppra .
Hall pa appelcider (den mustigaste du hittar)tills kycklingen ar tackt
Lat cidern koka ned tills halva tjockleken pa kycklingen ar utan cider, fyll pa mer cider tills den ar tackt igen.
Lat den koka ned en gang till, tillsatt darefter en 3:a eller 5:a gradde (den fetaste du hittar)
Lat puttra lite, sa den blir lite tjockare.

Smaka av med mer salt och peppar, servera pa ris men finhackad dragon eller nagon annan favoritort.


Kommentar från gästerna, "Det här har du inte gjort för sista gången!"

Tack för utmärkt tips.

/D
Citera
2011-10-10, 21:34
  #2109
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimple
Kommentar från gästerna, "Det här har du inte gjort för sista gången!"

Tack för utmärkt tips.

/D


Sa det blev bra? Kul!
Citera
2011-10-10, 21:36
  #2110
Medlem
barkeepers avatar
Vi har haft enfiskhelg i helgen...

Lordag blev det panerad halleflundra med kokt potatis, sparris, och hemgjord hollandaise
Sondag blev det fisksoppa med blamusslor, torsk, gradde och saffran.

Bada ratterna ovan tog mindre an en halvtimme att gora.....
Citera
2011-10-11, 11:55
  #2111
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Käkade det godaste jag någonsin ätit igår. Fläsk med löksås och kokt potatis. Köp färdigskivade bitar på Konsum, dom är perfekta, och det är sannerligen ett jävla merjobb att skära fläsk, hur bra kniv man än har. En halv matlagningsgrädde och mycket lök, mjölk, torkad chili för hettan, oxfond, satsa på en bra soya, köttbuljong, salta och peppra efter behag. Glöm inte att hälla ner fläskfettet i såsen!

Avnjut med en iskall TT 4,5%.

Detta är ett munknull utan dess like. Tänkte göra om det ikväll, fast med smörslungade morötter till. Jag lovar, mat blir inte godare. Kanske lägger upp bild ikväll om jag kommer ihåg det.

Känns förbannat bra för själen att käka rejäl husmanskost också, denna rätt danade det svenska folkhemmet bröder å systrar!
Citera
2011-10-11, 12:52
  #2112
Medlem
Nemjungs avatar
Funderar på att dra ihop en vongole idag, eller frutti di mare, eller kanske baraen go moules.. Får se vilken mollusk ödet vägleder mig till...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in