• 1
  • 2
2006-11-29, 00:57
Medlem
En fruktpizzas avatar
Jag har köpt en utomhustermometer till min bil, och fick en vän att montera in termometern i min bil. Men när jag fick tillbaka bilen igen så hade han monterat givaren till termometern inne i motorrummet på bilen bredvid framvagnsfästet på vänstersidan... Och termometern visar naturligtvis inte en korrekt temperatur med sonden inne under motorhuven... Allt detta för att givarkabeln var alldeles för kort! Den räckte alltså inte hela vägen fram till främre kofångaren allra längst fram på bilen som givaren borde suttit... Det stora kruxet nu, det är hur man löser detta UTAN att behöva kassera och montera ur den gamla - nya... - halkvarnaren. Hur gör man när man förlänger givarkabeln? Det är den där halkvarnaren från Jula med blå display, en: http://www.jula.se/Butik/docs/produk...f_id=SE-619186

Det måste väl gå att förlänga kabeln???

Tacksam för tips!
Citera
2006-11-29, 01:23
Medlem
core_s avatar
Ser väl ut som två helt ordinära kablar? Borde ju bara vara att kapa och skarva. Och skulle det sen gåt åt helvete är det väl inte världen för 99 kr?

Edit
Hooooold you horses!!! Stämmer den där bilden överens med verkligheten? Säg inte att dom verkligen lyckats massproducera denna fantastiska vara med trycket "THERMO METER" på framsidan?
Sweeeet med särskrivning på en vara som det nog har tillverkats ett ganska rejält antal av

Ungefär lika klyftigt som när OKQ8 körde ut en hel kortserie för dieselkunder och dom hade tryckt DISEL i hörnet
Citera
2006-11-29, 01:38
Medlem
wades avatar
Det är bara att göra som core_ säger. Jag tog dessutom och gjorde en fast elinstallation i bilens elsystem för att slippa använda mig av cigarretttändare-uttaget när jag monterade en liknande halkvarnare i bilen.
Citera
2006-11-29, 01:40
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wade
Det är bara att göra som core_ säger. Jag tog dessutom och gjorde en fast elinstallation i bilens elsystem för att slippa använda mig av cigarretttändare-uttaget när jag monterade en liknande halkvarnare i bilen.

Det bäste vore väl att koppla den på styrströmmen från tändningslåset till stereon. Så slipper man ha den igång när bilen är avstängd
Citera
2006-11-29, 06:22
Medlem
En fruktpizzas avatar
Så här är det...

Problemet är INTE de 99 kronorna, utan att skiten redan är inmonterad i bilen... Alltså, jag testade givetvis "Thermo metern" INNAN min vän fick montera in den. Självklart anslöt han den till tändningen så att man slipper ha cig.uttaget blockerat av en ful 12 V-kontakt... Detta var dock inte frågan, utan hur man skarvar en givarkabel utan att det blir några problem med en korrekt temperaturangivelse efteråt. En kille jag talade med pratade om att det INTE bara var att skarva, och så mumlade han något om 4 stycken ledare i kabeln, men det vet jag inte om det stämmer...?

Tacksam för tips!
Citera
2006-11-29, 08:59
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Problemet är INTE de 99 kronorna, utan att skiten redan är inmonterad i bilen... Alltså, jag testade givetvis "Thermo metern" INNAN min vän fick montera in den. Självklart anslöt han den till tändningen så att man slipper ha cig.uttaget blockerat av en ful 12 V-kontakt... Detta var dock inte frågan, utan hur man skarvar en givarkabel utan att det blir några problem med en korrekt temperaturangivelse efteråt. En kille jag talade med pratade om att det INTE bara var att skarva, och så mumlade han något om 4 stycken ledare i kabeln, men det vet jag inte om det stämmer...?

Tacksam för tips!

Det är mycket möjligt, bilden visade väl endast strömkabeln där. Ta ett litet näpet foto på givarkabeln och släng upp så man får göra en okulärbesiktning
Citera
2006-11-29, 19:08
Medlem
Tsss... fyra kablar? Jojo... för 99 spänn får du ingen aktiv givare.
Det är med 99.99% säkerhet en vanlig NTC/PTC resistor i änden av sladden.
Klipp, skala, löd, förläng och isolera.
Det lilla du påverkar den totala resistansen är kraftigt försumbart med tanke på hur "exakta" dylika termo metrar(sic!) är!
Citera
2006-11-29, 21:15
Medlem
En fruktpizzas avatar
Okej?!

Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Tsss... fyra kablar? Jojo... för 99 spänn får du ingen aktiv givare.
Det är med 99.99% säkerhet en vanlig NTC/PTC resistor i änden av sladden.
Klipp, skala, löd, förläng och isolera.
Det lilla du påverkar den totala resistansen är kraftigt försumbart med tanke på hur "exakta" dylika termo metrar(sic!) är!

Jag pillade lite på den lilla plastknoppen längst ut på givarekabeln och det satt en liten mörk diodliknande sak under tejpbiten som satt emot karossen i motrorrummet. Dioden - eller vad det nu är - hade mycket riktigt två stycken ben som var lödda direkt på kabeln! Kan det vara så enkelt att man bara skarvar kabeln och är noga med isoleringen?! Räcker det med eltejp, eller måste det vara krympslang? Det hade ju varit guld om det gick att lösa så enkelt!

Nu sitter jag beredd med avbitartången, och inväntar nästa goda råd!
Citera
2006-11-29, 21:16
Medlem
core_s avatar
Skulle nog föredra krympslang i detta fall, även om eltejp säkert fungerar det också
Citera
2006-11-29, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Skulle nog föredra krympslang i detta fall, även om eltejp säkert fungerar det också

Jag rekommenderar starkt krypslang eller vulktejp. Det måste stå emot värme, kyla och fukt.

Edit:
...men Ja, precis så enkelt är det!
Citera
2006-11-30, 00:32
Medlem
En fruktpizzas avatar
Dåså!

Kanonbra! Tackar för era svar! Får skaffa mig lite krympslang och börja knipsa.. Vilken sorts kabel är bäst att förlänga med?

Citera
2006-11-30, 01:42
Medlem
Asgarvads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En fruktpizza
Kanonbra! Tackar för era svar! Får skaffa mig lite krympslang och börja knipsa.. Vilken sorts kabel är bäst att förlänga med?

Knipsa av en liten bit kabel och gå till din lokala biltema/clas olsson och köp en som är ungefär likadan, bättre med ett snäpp grövre kabel än tunnare. Löd ihop skarvarna om du har möjlighet som tidigare påpekats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in