• 1
  • 2
2006-11-28, 21:46
Medlem
Är det någon som vill rekommendera en grundläggande bok, gärna med mycket bilder, om konsthistoria?

Jag skulle vilja få en översikt över epoker, stilar, etc, för att lättare kunna ta till mig konst och kultur.
Citera
2006-11-29, 00:46
Medlem
Dr Gonzos avatar
"History of art" av H.W. Janson & Anthony Janson. Kallas kort och gott Janson. Nosar på alla epoker och stilar. Galet tung. Alltså verkligen. Stoppar blodtillförseln till armarna om man har den i ryggsäcken.
Citera
2006-11-29, 14:39
Medlem
P102s avatar
Janson är en klassiker.

Honour & Fleming "A World History of Art" hade jag som kursbok på konsthistorian, den var också stor och med många bilder på målningar, arkitektur och skulptur. Om du bor i närheten av ett universitet/högskola så brukar de gå att få tag på till hyfsat pris lagom till terminsstart.
Citera
2006-11-30, 21:10
Medlem
Barabass avatar
En annan kurslitteraturklassiker är Adams: A History of Western Art. Lite lättare att ta till sig än Janson.
Citera
2006-12-25, 18:57
Medlem
Tack så mycket för svaren! Jag beklagar att mitt tack kom så sent, men jag uppskattar uppslagen.
Citera
2009-03-13, 23:52
Medlem
Hobbeseas avatar
Tips på grundläggande konstlitteratur

Mitt intresse för konst har ökat med åren. Tyvärr saknar jag alla förkunskaper, har ingen i mitt umgänge som intresserar sig eller någon som har kunskap om området. När jag tittar på tavlor nu gör jag det på nätet och museum, försöker läsa lite om stilarna, konstnärerna, tidsepokerna osv. Men ofta får man inget sammanhang och därför är jag mycket intresserad av att få tag i litteratur som lär ut grundläggande konsthistoria, undervisar i de grundläggande stilarna osv.

Ursäkta om liknande tråd redan finns!
Citera
2009-03-14, 10:19
Medlem
För nybörjare rekommenderar jag t.ex. "Bra Böckers Konstguide - epoker och ismer genom tiderna"

Finns begagnat.
http://www.bokborsen.se/Sproccati,+S...191_1_2607.htm

http://www.antikvariat.net/sv/ROD34808.cgi
Citera
2009-03-14, 17:04
Medlem
http://www.bokus.com/b/9780131934559.html

Dyr och tjock.
Men med den i bokhyllan så behöver du inte köpa många olika böcker om stilar då den täcker det mesta från grottmålningar till modernt. Jag köpte min på adlibris för 700spänn förra året då jag läste konsthistoria. Verkar vara ur lager för tillfället.

Den är på engelska men det är absolut ingenting svårt för den som verkligen är intresserad.
Citera
2009-03-14, 22:36
Medlem
BlazeAliens avatar
Konsten av H. W. Janson

finns på http://www.antikvariat.net för två-tre hundra kronor och det är den lätt värd. Bra konsthistoria på svenska med mycket bilder
Citera
2009-06-19, 00:37
Medlem
Jag, med nyvunnet intresse för konst, är ute efter bra böcker som behandlar konsthistoria i snävare bemärkelse. Närmare bestämt vill jag lära mig mer om de stora konstnärerna från impressionismen och framåt (är detta de facto definitionen på modern konst?). Jag skulle även vilja inhämta lite grundläggande kunskaper om just våra stora svenska konstnärer. Böckerna ska innehålla rikligt med bilder och bakgrundshistorier, samtidigt som de bör vara övergripande och lättillgängliga. Vad kan ni rekommendera?
Citera
2009-06-19, 20:14
Medlem
Fat bastards avatar
Jag är långt ifrån en expert på målarkonst, men denna boken har varit mig till glädje i mitt upptäckande av svenska målare.

http://www.alba.nu/Alba7_01/barbara.html
Citera
2009-06-28, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
Jag skulle även vilja inhämta lite grundläggande kunskaper om just våra stora svenska konstnärer. Böckerna ska innehålla rikligt med bilder och bakgrundshistorier, samtidigt som de bör vara övergripande och lättillgängliga. Vad kan ni rekommendera?

Konst och visuell kultur i Sverige, red. Lena Johannesson, två volymer. Hade jag som översiktsverk på b-kursen i konstvetenskap. Första volymen sammanfattar konsten före 1809 och andra 1810-2000. Lättlästa, översiktliga och mycket bilder.

Allmänt kan jag rekommendera bibliotek. Gå och se efter i konsthyllan vad det finns för roligt. Det är bättre att läsa flera böcker av olika ålder och djup än att försöka hitta den 'bästa' boken.

Var gränsen till modernismen/modern konst går råder det delade meningar om, men ingen kommer att säga att du är blåst om du säger att det börjar med impressionisterna (Edouard Manet bektratas av många som den första modernisten). Om du säger att det är definitionen på modern konst uttrycker du dig fel. Tänk också på att modernismen tog slut i början av 60-talet - du får justrera "och framåt" med andra ord.
Är du intresserad av att fördjupa dig i modernism/postmodernism/samtidskonst, definitioner etc. och vad det innebär för du ge dig in på den sortens konstböcker som det är betydligt färre bilder i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in