Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDealer
Jag skulle även vilja inhämta lite grundläggande kunskaper om just våra stora svenska konstnärer. Böckerna ska innehålla rikligt med bilder och bakgrundshistorier, samtidigt som de bör vara övergripande och lättillgängliga. Vad kan ni rekommendera?
Konst och visuell kultur i Sverige, red. Lena Johannesson, två volymer. Hade jag som översiktsverk på b-kursen i konstvetenskap. Första volymen sammanfattar konsten före 1809 och andra 1810-2000. Lättlästa, översiktliga och mycket bilder.
Allmänt kan jag rekommendera bibliotek. Gå och se efter i konsthyllan vad det finns för roligt. Det är bättre att läsa flera böcker av olika ålder och djup än att försöka hitta den 'bästa' boken.
Var gränsen till modernismen/modern konst går råder det delade meningar om, men ingen kommer att säga att du är blåst om du säger att det börjar med impressionisterna (Edouard Manet bektratas av många som den första modernisten). Om du säger att det är
definitionen på modern konst uttrycker du dig fel.

Tänk också på att modernismen tog slut i början av 60-talet - du får justrera "och framåt" med andra ord.
Är du intresserad av att fördjupa dig i modernism/postmodernism/samtidskonst, definitioner etc. och vad det innebär för du ge dig in på den sortens konstböcker som det är betydligt färre bilder i.