2016-01-16, 18:39
Medlem
Snoddlans avatar
Zendium både hjälper dem att försvinna och håller dem borta! Gör ju svinont..
Citera
2016-04-11, 10:53
Medlem
starbounds avatar
För mig gjorde Oralmedic inte så ont, typ 3 av 10, tror jag är ganska smärttålig dock.

Tycker faktiskt det är skönt när det gör ont i afteblåsan när man behandlar den, känns som jag plågar det som gör ont, vilket är irrationellt men det är så det känns.
Citera
2016-07-20, 18:34
Medlem
Ratis avatar
Jag får ofta någon slags liten knöl på vänster sida av tungan rätt långt bak. Kommer oftast vid förkylning och halsfluss men kan ibland komma utan orsak. Knölen på tungan ömmar väldigt mycket när den skaver mot tänderna. Jag har dock aldrig kunnat se knölen då den alltid kommer så långt bak på tungan.
Ibland får jag också en ömmande lymfkörtel på halsen samtidigt.
Är detta vad man kallar Afte?
Citera
2016-07-21, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag får ofta någon slags liten knöl på vänster sida av tungan rätt långt bak. Kommer oftast vid förkylning och halsfluss men kan ibland komma utan orsak. Knölen på tungan ömmar väldigt mycket när den skaver mot tänderna. Jag har dock aldrig kunnat se knölen då den alltid kommer så långt bak på tungan.
Ibland får jag också en ömmande lymfkörtel på halsen samtidigt.
Är detta vad man kallar Afte?

Nej, inte så länge den inte är vit. Förmodligen en infektion i munhålan ifall lymfkörtlar är involverade. Boka en tid på vårdcentralen ifall lymfkörtlarna skulle vara involverade igen så kan du säkert få klarhet i vad det kan vara du får besvär av.
Citera
2016-07-21, 13:39
Medlem
Ratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingVolvo
Nej, inte så länge den inte är vit. Förmodligen en infektion i munhålan ifall lymfkörtlar är involverade. Boka en tid på vårdcentralen ifall lymfkörtlarna skulle vara involverade igen så kan du säkert få klarhet i vad det kan vara du får besvär av.

Sitter för långt bak för att jag ska kunna se den. Har visat upp för läkare en gång och han hade också svårt att se den men tyckte att det var något vitt. Fick dock aldrig något svar på vad det var för något.
Men alla symtom stämmer in på afte tycker jag. Kommer och går under loppet av några dagar.

Och svullna lymfkörtlar är ett (mindre vanligt) symtom på afte enligt dessa länkar.
http://sv.healthline.com/health/afte#Teckenochsymtom2
http://sjukdomarna.se/sjukdom/afte-aftos-stomatit/
Citera
2016-07-21, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Sitter för långt bak för att jag ska kunna se den. Har visat upp för läkare en gång och han hade också svårt att se den men tyckte att det var något vitt. Fick dock aldrig något svar på vad det var för något.
Men alla symtom stämmer in på afte tycker jag. Kommer och går under loppet av några dagar.

Och svullna lymfkörtlar är ett (mindre vanligt) symtom på afte enligt dessa länkar.
http://sv.healthline.com/health/afte#Teckenochsymtom2
http://sjukdomarna.se/sjukdom/afte-aftos-stomatit/

Jo, men svullna lymfkörtlar tyder enligt mig iaf på att det kan vara något allvarligare men som sagt, har en läkare redan tittat på det så är det hans ord du ska gå på, inte mitt då jag inte har sett det själv. Ifall du skulle befinna dig vid tandläkaren/vårdcentralen så kan du be dem skriva ut Xylocain Viskös som borde ge temporär smärtlindring ifall det ömmar, eller skriva till läkaren som tittade på det genom minavårdkontakter.se.
Citera
2016-10-17, 00:26
Medlem
Kaptensgatans avatar
Har en större blåsa längst in vid vänster kind och en pytteliten på tungspetsen. Det negativa är att det gör ont, det positiva är att det försvinner och då är man glad för det.. tills det kommer igen.

Dock läste jag att det kan hålla i sig i månader, men det är inte vanligt. Fy fan att gå runt med blåsor i flera månader.

Smärtan dessa blåsor orsakar, speciellt på vissa ställen i munnen är väldigt speciell. Svår att placera på en skala, går för sig men ändå inte alls.
Citera
2017-02-23, 02:06
Medlem
apfigurs avatar
Har drabbats av Afte och blev tipsad om Oralmedic. Så införskaffade denna igår. Tog mig dock en halvtimme bara att öppna kartongen efter att ha läst alla skräckkommentarer om hur smärtsamt det är att använda det.. Fick en smärre chock när det till slut visade sig att det inte alls var så smärtsamt som folk påstått. Klarar man en bedövningsinjektion hos tandläkaren så klarar man detta enkelt.

Så, till er som har afte. Tveka inte!
Citera
2017-06-19, 20:05
Medlem
Någon som har tips på hur jag kan borsta tänderna? Råkade precis ut för detta för första gången, gör riktigt ont när jag borstar tänderna.
Citera
2018-01-15, 20:38
Medlem
Jag har inte läst hela tråden men sedan jag slutat äta gluten så får jag inga afte-blåsor. Jag har råkat få i mej gluten vid några tillfällen och inom någon timme får jag afte-blåsor. Någon mer som sett något samband mellan afte och celiaki?
Citera
2018-08-16, 21:53
Medlem
Theriacas avatar
Halloj bröder och systrar i aftehelvetet!

Det är väl själva tusan att det ska vara omöjligt att få veta vad dessa små satar orsakas av. Jag har lidit av dem i 30 år och provat precis allt. Läst en massa trams om att man inte ska äta ditten och datten, att det beror på hormonerna (men det gör väl alla sjukdomar hos kvinnor, inte sant?), att det är stress, förkylning, fan och hans moster. Det stämmer inte. Mina blåsor kommer precis när de behagar (har fört bok) och går inte att koppla till något rimligt alls. Det enda som tar bort symtomen något så när är Oralmedic, det är brutalt men funkar. När man har hela munnen, tungan och gommen full av blåsor (som jag i skrivande stund) är det dock opraktiskt, det skulle gå åt flera förpackningar för att behandla alla blåsor och det är svårt att komma åt längre in i munnen. Dessutom, hur hälsosamt känns det att typ dränka in hela käften med svavelsyra? För att då inte tala om smärtan. Well, det enda, absolut enda jag hittills inte provat är att utesluta fluortandkräm. Det finns en hyfsat trovärdig studie som pekar på ett samband mellan fluor och aftös stomatit, refereras här: https://fluoridealert.org/articles/science-watch07/ . Själva sidan verkar möjligen en aning foliehattig, men studien den hänvisar till ser hyfsat seriös ut. Hur som helst är jag definitivt desperat nog att testa, så jag har köpt en fluorfri tandkräm och kör med den från och med i dag. Lovar att rapportera om resultatet!
Citera
2018-08-28, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theriaca
Halloj bröder och systrar i aftehelvetet!

Det är väl själva tusan att det ska vara omöjligt att få veta vad dessa små satar orsakas av. Jag har lidit av dem i 30 år och provat precis allt. Läst en massa trams om att man inte ska äta ditten och datten, att det beror på hormonerna (men det gör väl alla sjukdomar hos kvinnor, inte sant?), att det är stress, förkylning, fan och hans moster. Det stämmer inte. Mina blåsor kommer precis när de behagar (har fört bok) och går inte att koppla till något rimligt alls. Det enda som tar bort symtomen något så när är Oralmedic, det är brutalt men funkar. När man har hela munnen, tungan och gommen full av blåsor (som jag i skrivande stund) är det dock opraktiskt, det skulle gå åt flera förpackningar för att behandla alla blåsor och det är svårt att komma åt längre in i munnen. Dessutom, hur hälsosamt känns det att typ dränka in hela käften med svavelsyra? För att då inte tala om smärtan. Well, det enda, absolut enda jag hittills inte provat är att utesluta fluortandkräm. Det finns en hyfsat trovärdig studie som pekar på ett samband mellan fluor och aftös stomatit, refereras här: https://fluoridealert.org/articles/science-watch07/ . Själva sidan verkar möjligen en aning foliehattig, men studien den hänvisar till ser hyfsat seriös ut. Hur som helst är jag definitivt desperat nog att testa, så jag har köpt en fluorfri tandkräm och kör med den från och med i dag. Lovar att rapportera om resultatet!
Jag har en teori om orsak till afte, som verkar gälla mig i a f.
När jag tuggar tuggummi börjar blåsorna komma. Om det beror på mekanisk nötning på slemhinnorna eller något ämne i tuggummi vet jag inte förstårs.
Kanske en tillfällighet, men har provat att sluta helt med tuggummi tre gånger efter att blåsorna försvunnit och då har dom inte återkommit.
Kanske något för dig att prova - om du nu brukar tugga tuggummi.
Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in