Halloj bröder och systrar i aftehelvetet!
Det är väl själva tusan att det ska vara omöjligt att få veta vad dessa små satar orsakas av. Jag har lidit av dem i 30 år och provat precis allt. Läst en massa trams om att man inte ska äta ditten och datten, att det beror på hormonerna (men det gör väl alla sjukdomar hos kvinnor, inte sant?), att det är stress, förkylning, fan och hans moster. Det stämmer inte. Mina blåsor kommer precis när de behagar (har fört bok) och går inte att koppla till något rimligt alls. Det enda som tar bort symtomen något så när är Oralmedic, det är brutalt men funkar. När man har hela munnen, tungan och gommen full av blåsor (som jag i skrivande stund) är det dock opraktiskt, det skulle gå åt flera förpackningar för att behandla alla blåsor och det är svårt att komma åt längre in i munnen. Dessutom, hur hälsosamt känns det att typ dränka in hela käften med svavelsyra? För att då inte tala om smärtan. Well, det enda, absolut enda jag hittills inte provat är att utesluta fluortandkräm. Det finns en hyfsat trovärdig studie som pekar på ett samband mellan fluor och aftös stomatit, refereras här:
https://fluoridealert.org/articles/science-watch07/ . Själva sidan verkar möjligen en aning foliehattig, men studien den hänvisar till ser hyfsat seriös ut. Hur som helst är jag definitivt desperat nog att testa, så jag har köpt en fluorfri tandkräm och kör med den från och med i dag. Lovar att rapportera om resultatet!