• 1
  • 2
2006-11-29, 23:39
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Tryffeloljan har jag ocks klantat mig med. Smakar bakelit-telefon i 180 om man blaskar p! Nyligen gjorde jag en grddss, smakade jvligt underligt fast den brukar bli smarrig. Nr jag hllde den p hundens mat vgrade han ta!

Tryffeloljan, allas vr fiende och bsta vn. Rcker med en droppe fr mycket och det smakar lika illa som det luktar. Finns vl lite olika koncentrationer s det r viktigt att hela tiden smaka av om man har anvnt annat mrke tidigare. Men, been there done that. Rdvinssky i mitt fall

Gjorde en grym tabbe i min tidiga karrir. Skulle lyxa lite och reda av en potatisgratngss (av den lite finare, vlarbetade sorten) med ggstanning. Nr det var gjort fick jag totalt hjrnslpp och skulle koka upp skiten igen

Frskte drnka den med ost, men 120 man fick ta Historiens mest skurna potatisgratng. Stavmixern hade precis gtt snder s det gick inte att f ihop den.
Citera
2006-11-29, 23:55
Medlem
lemlestarns avatar
Vet inte om man ska nämna det.
Men ALLRA första gången jag skulle koka makaroner(runt 8 år kanske).
Mor min säger till mig att det är bara värma på makaronerna i kastrullen och röra om lite då o då.
Hon menade givetsvis dom redan kokade makaronerna som stod på spisen.
Det fattade ju såklart inte jag
Så fram med kastrull och i med makaroner (okokta), tyckte att det va lite konstigt att det inte skulle va nå vatten i, men va fan det va bara börja "koka".
Sagt o gjort, 10 minuter senare kommer mor min och undrar vad fan det är som luktar..
Där stod jag, med makaroner i kastrull utan vatten med full kräm på spisen
Va bara att kasta den kastrullen och jag fick aldrig mer göra mat på egen hand

Det är väl största tabben hittils, men värma gorbys kan jag

Edit:stavfel
Citera
2006-11-30, 00:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seamus Costello
Tryffeloljan har jag ocks klantat mig med. Smakar bakelit-telefon i 180 om man blaskar p!

Det r underbart med riktigt mlande liknelser..

Vill minnas nr jag vid 18 rs lder fr frsta gngen skulle steka en kttbit och koka potatis till. Jag var ingen stor matlagare i studenttiden... Potatisen gick bra. Kttbiten hade jag ingen aning om hur det funkade med. Stekte den p mellanvrme s den inte skulle brnnas, och stod koncentrerat och tittade p den i kanske 30-45 minuter..? Vnde den skert 20 gnger under denna tid. Var rdd att den skulle stekas fr lite och bli farlig..... Ssen hade jag glmt s det blev lite goja frn stekpannan blandad med mellanmjlk. Hade inte tanke p att reducera den s jag hllde blasket rakt p kttbiten som pminde om fuktig sand... Utan kryddor frsts.

Det smakade sdr....
Citera
2006-11-30, 08:56
Medlem
Sun Rulers avatar
Jag minns första gången jag skulle göra en blåbärspaj. Det fanns inga färska blåbär och jag köpte därför frysta blåbär. Lät de stå en liten stund på bänken och sedan testade jag att skaka förpackningen. Bären åkte runt i den och i min idioti tog jag detta som ett tecken på att de var tillräckligt upptinade för att stoppa in i ugnen. Lagom till att tjejen kommer över så tar jag ut blåbärspajen, eller mer korrekt skrivet, blåbärssoppan. Bären var långt ifrån upptinade och hela pajen var en vattnig sörja som får Margaretha Winberg att framstå som en läckerbit.
Citera
2006-11-30, 22:46
Medlem
Vffelnylles avatar
Två exempel:
1. Har råkat ta i grahamsmjöl istället för vetemjöl i pannkakssmet, blev en tämligen trögflytande ärtsoppskonstistens, bara att slänga ut allt i diskhon och börja om.

2. Försökt steka pannkakor, lite tråkigt bara att kanterna brändes ögonblickligen när jag lagt i smeten, medan mitten inte verkade gräddas hur mycket man än körde på.
Citera
2006-12-01, 00:46
Medlem
Nissedruvas avatar
En deciliter salt i ris fr tv personer nr jag och kompisen skulle fixa kk var ingen hjdare
Citera
2006-12-01, 00:57
Medlem
Råkade ha i för många ägg i min sockerkakssmet. Smakade sjukt illa och konsistensen var ungefär som skumgummi.. Har inte bakat något sen dess
Citera
2006-12-01, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Rkade ha i fr mnga gg i min sockerkakssmet. Smakade sjukt illa och konsistensen var ungefr som skumgummi.. Har inte bakat ngot sen dess

Bakkonsten, skall vi ta upp den med?
Skicka aldrig med ngot hembakt till andra att ta del utav innan du sjlv smakat av det...inte ens efter 8 r kan man glmma och sluta att skmmas
Citera
2006-12-01, 01:25
Medlem
tyrolerhattens avatar
Frsta gngen jag gjorde egen pasta var ingen hjdare. Det var tnkt att bli ngon slags ravioli, exakta fyllningen minns jag inte men jag har fr mig att prosciutto ingick.

Blandade, kndade, kavlade och formade, allt enligt konstens regler. Haverikommissionen har nnu inte lyckats reda ut vad det var som gick snett men hlften av kuddarna hade nn slags cykelslangs-konsistens medan andra hlften mer kndes som sjlva dcket. Fick operera ut fyllningen, slngde sjlva pastan

Br ocks tillgga att jag vid tillfllet var 19 r och bodde i studentkorridor. Lade ner hela min sjl i pasta-projektet.. och satan s sur jag blev.
Citera
2006-12-01, 04:14
Bannlyst
Jag har gjort murbruk utav Potatismos.

Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Ok Här kommer min bikt.

Nyårsafton. Efetrsom folk litar på mig fick jag uppdraget att göra matcen för 6 pers. Kycklinggryta med currysås och wokgrönsaker stog på menyn. När jag skulle göra currysåsen missförstod jag killen i Kina-Shopen. Curryn i flaskan var koncentrerad och jävligt stark. Jag hällde i två flaskor. Jag kan berätta att alla som smakade fick röda ögon som rann och det brann i käften på dom

Se där! Ett utmärkt partytrick!
Citera
2006-12-01, 04:30
Medlem
[quote=Schnitzel Fritz]Jag har gjort murbruk utav Potatismos.

Hm, okej d, ett misslyckande till: Har tillverkat betongss av sdan dr frdigriven ost i pse(vet inte ens vad den heter).
Nu orkar jag inte mera, lmnar denna trden
Citera
2006-12-01, 06:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Hm, okej då, ett misslyckande till: Har tillverkat betongsås av sådan där färdigriven ost i påse(vet inte ens vad den heter). Nu orkar jag inte mera, lämnar denna tråden

Lider med dig! Har också varit med om det!

När det ska till att bakas (lyckligtvis händer detta inte alltför ofta) har man ju gjort en del klavertramp. Några exempel: för mycket salt/glömt saltet helt, glömt jäst, bränt vid så pass att man hade kunnat slå ihjäl någon med det så kallade brödet etc etc...

Sedan har det ju varit lite stolpskott när man har experimenterat med smakkombinationer som visade sig vara mindre lyckade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in