Har fått utskrivet propavan mot mina sömnproblem, å nu undrar jag om man går upp i vikt, binder vätska lr nåt som bieffekt? har gått upp från 75 till 80.. Känner mig rätt slö också. Fast det står ju på förpackningen att man kan bli ite dåsig av de.
Har käkat det i en vecka nu. Men har inte vägt mig på 2-3 veckot förräns idag, Men har inte käkat å rört mig så annurlunda på dom 2-3 veckorna.. Äre en inbillning lr är det en bieffekt att man binder vätska lr nåt?
tar då och då propavan, är den säkraste sömnmediciner, den som inte är vanebildande eller snedtänder..hur många tar du åt gången? Jag tar en åt gången, ibland förut var det en och en halv, men det är absolut högsta mängd. En gång när jag var desperat tog jag i min dumhet två propavan på en gång. Jag somnade visserligen direkt men vaknade på morronen att jag var illamående, hade lite ont i magen och fick diarré. Då detta aldrig händer annars, förstod jag att det var den dubbla dosen propavan som gett mig denna högst obehagliga bieffekt, som dock gick över efter en enda sits på muggen. Så sen dess tar jag ALDRIG två åt gången. Annars får jag inga bieffekter vad jag vet, kom också ihåg att olika människor får olika biverkingar av samma medicin, och efter olika doser också, en del skulle kunna få det av en dos som andra tål.
Misstänker att det är "baksmällan" som gör att man går upp i vikt. Kommer man knappt upp ur sängen på morgonen och sover 12h/dag så är det inte så konstigt om kilona rasar iväg. Går man omkring med segheten i kroppen halva dagen så är motion inte heller det första man tänker på. Troligen detta som är boven i dramat...
Det är som sagt en bra medicin ut beroendehänseende, men långt ifrån den medicin med minst biverkningar. Kanske inte så skadliga bieffekter, men dryga som fan. Tar hellre Imovane några ggr/v än Propavan varje natt. Får jag sova ok 3-4ggr/v så klarar jag mig rätt bra, det är endast när jag är desperat som jag tar Propavan. Har dock hört att om man äter dem ett tag så minskar eller försvinner "dagen efter problemen", så det kan ju hända att jag använder den för sällan.
Tror nästan att det är enklare att gå in sig på Theralen, även om detta också är en ganska hemsk medicin som kan ge spaggethi-ben, yrsel, seghet/trötthet och konstig smak i munnen dagen efter. Brukar droppa den under tungan och jag tycker att det området känns bedövat långt efteråt, så det kanske inte är rätt administrationssätt? (Inflikade med en liten egen fråga)
Tar alltid minst 2st ibland fler. Är inte seg dagen efter,inte märkt av nån vikt
ökning och ätis dessa i över 4år. Så alla är olika.
edit: Har däremot upplevt att om jag tar dem för lång tid innan jag lägger mig
så kan jag få myrkrypningar i benen( killar konstigt och är svårt att ha benen
stilla.
Har ätit 2 st per kväll nu i ca 1.5 år.
Det jag har märkt är att om jag inte är någorlunda mätt när jag tar dom, så får ja ett ganska intensivt sug när de börjar verka, men har jag ätit ca en timma före jag tar dom, så får jag inte detta suget. Detta är såklart säkert individuellt men är väl kanske nåt att fundera på. Jag har inte märkt av några andra bieffekter.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!