Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
Jag är inte säker, men jag får en grav magkänsla av att du komplicerar det här ordentligt. Min gissning är att du har läst och inspirerats av "1984", som jag själv läste ut för inte så länge sedan. Det dubbeltänkande som författaren beskriver i den boken, går ju ut på extrem disciplin och upprepande övertygelser från en överlägsen intelligens som inte går att ifrågasätta. Du har ingen sådan intelligens, så du behöver inte ha dubbeltänkande.
Um... Men om det inte är så att du har läst boken.. Jag förstår inte riktigt din poäng när du menar att du alltså inte vill ha ord som beskriver absoluta faktum (öde, natur). Varför inte? Hur kan du tolka ordet "verklighet" som meningslöst?
1984 har jag hört talas om och tittat på, dock inte läst helt. Så jag vet inte vad Orwell menar med dubbelt tänkande.
Vad jag menar är att alla ord är meningslösa. Det ord gör är att beskriva något, inget mera. Men vad som sker är oftast att ord beskriver hur verkligheten är istället.
Ett mycket grovt exempel: civilisation= hus. När vi tänker hus så tänker vi på västerlänska hus. Så när vi ser afrikanska lerhyddor blir det lerhyddor=ociviliserat. Vad som skedde här är att ordet hus gick längre än att beskriva någonting. Hus hadde någon sorts djupare mening. Reslutatet är att du missar en massa information. Dessa lerhyddor är kanske något som är otroligt avancerade och kräver en mycket komplicerad konstuktionsprocces.
Tänk dig nu att du har ord som "verklighet", "sanning", "natur". Hur mycket kan du missa med sådana mentala spärrar?