Citat:
Ursprungligen postat av allaballa
Någon som kan berätta för en fattig själ hur det gick för deltagarna?
http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article7125719.ab
Per-Åke, avsnitt 1
”Du måste skaffa ett jobb!”, röt Charlie till Per-Åke. På gården samlades högar av maskiner som Per-Åke hade tänkt reparera och sälja – men som bara blev stående.
Jobbet som Charlie ordnade har han kvar, gräsklipparna är sålda, och snart kan han reparera sitt vattenskadade hus.
– Det viktigaste jag lärde mig var att inte hamstra på varken känslor eller grejer. Det är en bra ledstjärna.
Stina och Thomas, avsnitt 2
En halv miljon i skulder gjorde att Thomas och Stina inte vågade gifta sig och slå ihop ekonomin.
– Nu prioriterar vi räkningar och hemmet först och kommer aldrig mer att köpa något för lånade pengar, säger Stina.
– Det var som en jobbig hemlighet som vi nu har fått berätta om, säger Thomas.
I sommar går de till altaret – och andra barnet är på väg.
Tommy, avsnitt 4
850 000 kronor hos Kronofogden och utmätning om två dagar. För att lösa ”Lyxfällans svåraste fall någonsin” rensade Charlie och Mathias utan pardon bland Tommys kapitalvaror. Efter ingripandet har Tommy fått fart på affärerna.
– Det är klart att jag kan sakna fyrhjulingen nu när det börjar bli varmt igen. Men det var det värt för att få ordning på allt, säger Tommy.
Gert och Annika, avsnitt 7
Räkningshögen bara växte och bakom Annikas rygg hade arbetslöse Gert tagit smålån på 100 000 kronor. Ekonomin och förhållandet knakade i fogarna.
– Sedan har det gått kanonbra! Jag har fått jobb på en schaktfirma och vår relation har fått en helt ny början, säger Gert.
– Det har varit kämpigt att komma ikapp. Men till sommaren hoppas vi kunna måla om huset, säger Annika.
Angelica, avsnitt 8
Föräldralediga Angelica gick back 5 500 kronor varje månad. Mamma jobbade dubbelt för att kunna stötta henne. Sedan programmet tänker Angelica mer på framtiden och äter inte ute lika ofta. Men mamma hjälper fortfarande till ibland, medger hon:
– Jag vill klara det här själv. Mamma ska inte känna att hon måste hjälpa mig, även om hon är sådan som person.
Johan och Mia, avsnitt 9
I ett hem inrett på kredit bodde Johan och Mia med två barn. Räntan på 1,5 miljoner i smålån höll på att stjälpa familjen när ”Lyxfällan” ryckte ut.
– Ekonomin har löst sig hand i hand med att vi fått relationshjälp. Nu är vi ärliga i familjen. Vår värld har öppnats upp, säger Mia.
– Vi fick skarpa verktyg för att lösa både relationen och våra pengaproblem. Inga fler krediter, säger Johan.
Åke och Lena, avsnitt 10
Åke hade skulder på 65 000 kronor. Ändå gick hans firma på halvfart, samtidigt som sambon Lena drog in nästan hela hushållskassan. I programmet fick han hjälp att lösa sina skulder och skaffa ett extrajobb.
– ”Lyxfällan” blev en spark i baken. Nu kommer bandet och spelningarna i andra hand. Jag har så mycket att göra med firman, så extrajobbet hinner jag inte med längre, säger Åke.