2021-05-26, 20:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Bevisligen fanns där värde i bilarna, eftersom en bilfirma köpte upp dem. Så att kronis inte skulle anstränga sig för 29.000tkr tror jag inte så mycket på.
Men hur många bilar var det. 7-8 stycken? Det räcker ändå inte till att hämta med transport, förvara och sälja. Om du nu inte tror oss i tråden kan du ju ringa till KFM och fråga.
Citera
2021-05-27, 01:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Funderade på samma och att hon skulle "förhandla ner" det är inget lån utan ett abonnemang. Sen kan man ju undra om de verkligen behövde alla de kanalerna som ingår i största paketet. De hade en Chromecast och Netflix, det räcker ju
Och det hon lyckades förhandla fram låg ju också högre än vad Canal Digitals största paket kostar bortsett från en period med lägre avgifter. Kanske ingår konstiga tillägg men då hade hon ju bara kunnat skippa tilläggen och bara kört stora paketet för 798 kronor.
Citera
2021-05-27, 05:55
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
...och bara kört stora paketet för 798 kronor.
Vem fan betalar 798 sek/månad för underhållning om man knappt har pengar till mat?
Citera
2021-05-27, 08:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Bilfirmorna (och andra företag) betalar extra för att få sitt företag nämnt i TV. Ibland lite och ibland mycket. Beror på vilket företag och hur mycket det nämns och syns. Så tror inte bilarna var värda 50-60 privat. Dessutom är lyxfällan där en vecka eller vad det är och om de ska släcka skulder och förhandla räntor behöver det gå snabbt. De betalar säkert lite extra ibland till olika företag för att budgeten ska gå runt. Som när han som brukar komma och kolla på prylar betalade flera tusen för en saccosäck i stort sett.

Hon senast (S30A4) verkade missförstå vad Magdalena gör. "Hon får inte ta husvagnen" som att Magda är den som betalar och ställer den i sitt garage haha. Många som tänker ett steg bakåt (alltså fel) istället för flera steg framåt att det de säljer där och då påverkar ekonomin i framtiden med att släcka kronofogdskulder t.ex.. Borde nästan rivit kontraktet när hon vägrade säga upp TV-paketet. Men man märker att de ger en spark i rumpan iaf. för de får folk som inte fixat grejer på flera år att plötsligt ringa och förhandla och sälja prylar av rädsla för att "Magdalena ska ta grejerna"
Tveksamt på den, de är säkerligen med och sponsrar kyl och frys i det här fallet. Eller tror du själv att ett av världens största vitvaruföretag känner ett behov att göra reklam i lyxfällan?
29.000 kr tror jag knappast är ett sockrat pris. Tvärtom är det ett snabbt sätt att göra ett program.
Citera
2021-05-27, 08:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, exakt. Gammalt jävla skräp i mängd istället för en vettig bil att skruva med. Självklart kan man ju välja vilken äldre bil som helst att skruva med, men tio stycken? Grejen är väl den gamla vanliga, att han tror att han skall göra i ordning dem, men det kommer aldrig hända eftersom han varken har utrustning eller kunskap för det.

Detta är ju en klassisk lyxällan-sak hos killar. Tror att de är världens bästa skruvare och bilhandlare.

Nä, de kommer inte mäta ut gamla skitbilar, finns inget större värde i dessa. Samma med husvagnen som tydligen hade något stort elfel.

Exakt. Kronofogden tar inte gammal skit som ändå inte är säljbart. Det kostar mer för KFM att hämta bilarna med bärgare, ställa upp dem någonstans, och att finna en köpare. Bilarna måste ju förvaras och yta att ställa upp dem på kostar. De vill inte ha massa osäljbar skit.

Jag undrar också vad hon jobbade med innan. Det där med att det finns pengar till digitalpaket, ööhh? Nä, det gör det inte, går man inte runt så finns inte pengarna.

Ja, det kan man undra. Tablå - TV, vem betalar för sånt? TV på tidtabell är väl passé sen länge. De var ju inte gamla heller, jag är några år äldre och kör inte TV paket, streamar och castar, det gör de flesta jag känner. För mig är det bara 70+ som gör det. Men de kanske inte har vettig internetuppkoppling och ändå vill titta mycket på TV.

Det lär väl inte vara H&M kläder som ligger ute, är väl finare märkeskläder? Men att hantera kläder till ett värde av någon tusenlapp är ju mycket mindre resurskrävande än att hålla på att transportera bilar. Att beslagta kläder är ju enkelt i jämförelse, det får liksom plats i bakluckan i bilen. Det hela handlar om att det inte ska bli en minusaffär för KFM. Bilar får nog ändå ha ett värde på 30-50K för att det ens ska vara värt mödan.

Ja, nu vet jag ju inte driftkostnaden för en husvagn, men det lär ju inte vara gratis. Försäkring, besiktning, reparationer (i alla fall på denna), skatt mm. Sen kostar det ju att stå på en camping med. Bättre att hyra stuga, det behöver ju verkligen inte kosta mycket. Har själv hyrt stuga med frugan många gånger.

Har han inte lagt ut fordonen till Lyxfällan kom dit så lär han aldrig göra det. Att sälja via blocket behöver inte innebära att han får ut massa mer pengar, vissa objekt kanske inte är säljbara där.
Det ligger jackor för några hundra hos KFM, märkligt kan man tycka.
Fast att få 10.000-20.000 kr till är väl inte en ”massa pengar”.
Citera
2021-05-27, 08:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det ligger jackor för några hundra hos KFM, märkligt kan man tycka.
Fast att få 10.000-20.000 kr till är väl inte en ”massa pengar”.
Att Kronofogden mäter ut jackor är kanske inte så konstigt ändå, men jag fattar att man kanske inte tar skrotbilar. Bilar tar ju mer plats och det är ju inget du tar med dig då lätt vid en utmätning.
Citera
2021-05-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vem fan betalar 798 sek/månad för underhållning om man knappt har pengar till mat?

Tyckte programledaren var alldeles för lugn på den fronten, blev väl typ 15 tusen om året endast på TV och då har dom både chromecast och Netflix som inte är inräknat i dom 15000. Måste finnas en bättre lösning än att betala så mycket i månaden för TV...
Citera
2021-05-27, 12:13
Medlem
constants avatar
Säsong 30, avsnitt 4.

Till Canal Digital har vi alltid haft pengar... Och envisas med pengar på sparkontot istället för att betala av räkningar som resulterat i löneutmätning... Jag bara gapar. Får man vara hur korkad som helst utan att få en god man och plats på ett boende?

Hur tänker kvinnan? Eller, inte alls, antar jag. Och stackars Jonna som går där och verkar vara den helt klart klokaste i familjen.

Not: Jag skulle aldrig betala en tusenlapp i månaden för ett kanalpaket, ens trots att jag har råd.

Edit igen: "Jag har alltid varit tjurskallig."
Ja, och antagligen alltid dum i huvudet, om det inte handlar om en skada hon fått i planeten. För rejält fel är det där uppe.
Senast redigerad av constant 2021-05-27 kl. 12:19.
Citera
2021-05-27, 12:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hon i det här programmet var uppenbart beredd att betala ännu mer. Över tusen kronor i månaden trotts förhandlingar.
Citera
2021-05-27, 13:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hon i det här programmet var uppenbart beredd att betala ännu mer. Över tusen kronor i månaden trotts förhandlingar.
Hon verkar gilla att förhandla, och inte förstå att hon inte har ens det minsta att förhandla med.
Citera
2021-05-27, 13:06
Medlem
Citat:

Haha, men eller hur! Extremt dåliga på långsiktighet och planering, iaf.

Hur kan vuxna människor vara så här ansvarslösa? Det är nåt sanslöst.
Citera
2021-05-27, 13:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Hur kan vuxna människor vara så här ansvarslösa? Det är nåt sanslöst.
Och stackars Jonna går omkring där och tröstar sina vuxna barn. Speciellt sin obstinata morsa som verkar tro att livet är ett krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in