2020-02-25, 21:06
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Ja, beskattning i kapital om det inte ska räknas som näringsverksamhet.

Sjukpenning är dock inte behovsprövat men när cancersjuka tvingas arbeta och han får sjukpenning blir jag fundersam.

.aha då är jag med, tänkte som sagt att det skulle kunna bli som socbidrag. Men ja mycket märkligt, de hade väl kunnat begära av honom att sälja bilarna och husen.

Märkligt att sambon verkade tycka att tre lyxbilar är okej men hummern var onödig. Skulle bli vansinnig om min sambo hade inom så kort tid hade köpt fyra lyxbilar. Visst är du mångmiljonär med en årsinkomst på 1,5 miljoner så köp va fan du vill. Han var en säljare med ja hyffsad inkomst men nu sjukskriven och hade 19000 in totalt
Citera
2020-02-25, 21:07
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du får dock inte lägre sjukpenning om du säljer saker på Blocket eller om du har aktievinster eller ett hus du hyr ut.

Sjukpenningen ska något sånär kompensera det du förlorar på att inte kunna utföra din anställning.

Så här skrev du:

Jag vet vad jag skrev är inte dum i huvudet och återigen var det en fråga eftersom jag inte visste hur det reglerades.
Citera
2020-02-25, 21:54
Medlem
I dagens avsnitt hade de mäklare där som värderade båda husen. Magnus pratade om förhoppningar om att kunna lägga om lånen. Men sen fick man aldrig höra något om hur det hade gått med det. Om värderingarna inte föll väl ut kan de väl iaf nämna det tycker man.
Citera
2020-02-26, 05:55
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bushbuck
I dagens avsnitt hade de mäklare där som värderade båda husen. Magnus pratade om förhoppningar om att kunna lägga om lånen. Men sen fick man aldrig höra något om hur det hade gått med det. Om värderingarna inte föll väl ut kan de väl iaf nämna det tycker man.

Ja han nämnde väl t.o.m i slutet att han fått besked från mäklaren, märkligt.
Märkligt program överlag. Han hade tillgångar för att lösa situationen själv men visst han behövde väl en spark i baken.
Citera
2020-02-26, 09:24
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Vem är berättarrösten i de senaste avsnitten? Tror det är samma person som pratar i ett antal reklamfilmer också, bland annat en om en nässprej.

Man eller kvinna? Det är väl Magnus och Magdalena själva som är berättarrösterna? Kanske nån av dem också gör reklam, inte omöjligt.
Citera
2020-02-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av this isn't me
Man eller kvinna? Det är väl Magnus och Magdalena själva som är berättarrösterna? Kanske nån av dem också gör reklam, inte omöjligt.

Nej, jag menar det jag menar. Programledare och berättarröst är två olika saker. Magnus och Magdalena är inte berättarröster. Jag syftar på mannen som pratar i bakgrunden mellan olika inslag i avsnitten för att ge perspektiv på den aktuella situationen. Personen som citerar i slutet vad personen behövde göra för att fullfölja kontraktet.
Citera
2020-02-26, 21:47
Medlem
Nintendokids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Ja det är patetiskt. Dessa bilhandlare hade gett blanka fan i enskildas ekonomiska situation om det inte vore för att de hade en kamera framför sig. De vill bara göra reklam för sin bilfirmor. Så genomskinligt och töntigt.
Tror prod. bolaget går i mellan och lägger till lite slantar.
Citera
2020-02-26, 21:48
Medlem
Slår aldrig fel. Människor i keps har inte koll på sin ekonomi eller sig själva
Citera
2020-02-26, 23:00
Medlem
Måttligs avatar
Noterade ni att de missade att blurra regskylten på M5:an i ett klipp?
Citera
2020-02-27, 00:27
Avstängd
Adelaides avatar
Tycker Lyxfällan har blivit lite väl tråkigt den senaste tiden. Förr var Lyxfällan ett program med folk som hade en miljon i skuld och nära på att bli vräkta, men idag är det istället ett program med ungdomar som har max 100.000 i skuld, en sits som går att lösa med lite disciplin och ändrade livsvanor.
Citera
2020-02-27, 07:28
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColaKex
Ja det är patetiskt. Dessa bilhandlare hade gett blanka fan i enskildas ekonomiska situation om det inte vore för att de hade en kamera framför sig. De vill bara göra reklam för sin bilfirmor. Så genomskinligt och töntigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Tror prod. bolaget går i mellan och lägger till lite slantar.

Nej, det är ju inte det att de "har en kamera i ansiktet" utan de har ju köpt reklamplats.

Jag antar att reklam i reguljärtv blivit billigare på senare år, men en 30 sekunders-snutt i pausen i Lyxfällan kostar säkert 100 000 kronor. En produktplacering i samma program kostar säkert betydligt mer. 10 000 kronor hit eller dit är ingenting för ett företag som betalt mycket mer för att synas alls.
Citera
2020-02-27, 22:43
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Tycker Lyxfällan har blivit lite väl tråkigt den senaste tiden. Förr var Lyxfällan ett program med folk som hade en miljon i skuld och nära på att bli vräkta, men idag är det istället ett program med ungdomar som har max 100.000 i skuld, en sits som går att lösa med lite disciplin och ändrade livsvanor.
Alltid samma lösning också:

Se över vad du spenderar pengar på

Se till att du söker jobb eller jobbar extra

Ring banken och se vad man kan göra för avbetalningsplan/samla lån

Ett ganska sömnigt koncept.

Varför ställer deltagarna upp? Får de pengar? Med tanke på att de blottar sig totalt för allmäneheten och råden de får är exakt samma om de skulle lägga ner en timme själva på sin ekonomiska situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in