Citat:
Ursprungligen postat av
nudebrainsurgeon
Första gången jag har blivit förbannad när jag sett Lyxfällan, jag måste ha missat något... Skuldsanering får man väl inte hur som helst? Dom har bränt över en miljon på två år, som jag förstod det fanns dom inte ens hos kronofogden, dom lånade 10000:- till en semester två veckor innan ansökan om skuldsanering, och dom blir beviljade den. Det här måste ju betyda att gemene man med låg inkomst kan dra igång en sjujävla lånekarusell och sen begära skuldsanering när det är dags att betala. Eller missade jag något?
Så dåligt Lyxfällan blivit, nu har dom överlevt sig själva. Inte ens detaljer i produktionen har dom koll på, när dom ringde på i början så lät det "ding-dong" fastän det var en "pling-pling"-klocka på dörren.
Ja det är till viss del provocerande att de blir beviljade skuldsanering. Ok sannolikt skulle se aldrig kunna betala tillbaka. Dock så ifrågasätter jag starkt de kreditinstitut och banker som beviljar lån efter lån och kredit efter kredit. För nog tas det väl inkomstuppgift när man söker krediter?
Sen undrar jag hur korkade deras vänner är som lånat ut 20 K respektive 100 K till dem. Jag lånar aldrig ur några större summor till någon. Om nån behöver låna 10 k så känns det ju inte så sannolikt att de kan betala åter ö h t.
Vidare känns det som det blir vanligare o vanligare att bara låna o låna och när de väl märker att de inte klarar att betala av så fortsätter de så länge de kan och sen söker de bara sanering. Det har ju blivit lättare att få sanering tydligen.
Det som retar mig mest med detta är att det finns folk som kämpar och kämpar och lever på extremt låg inkomst och ändå sköter sig och så finns dessa som fan inte orkar jobba men ut o resa ska man, äta ute nästan dagligen ska man mm. Sen lever man på existensminimum i fem år och sen börjar karusellen igen. Det är ju inte så att skulder bara försvinner i o m sanering, utan här får de skötsamma betala i form av högre avgifter.