2006-11-26, 05:05
Medlem
Bob Luntas avatar
webteatern.se kan man se en liten kortfilm av nåt gäng frilansande skådisar som läst lite webdesign på fritiden och beslutat sig för att göra "modern teater" eller nåt sånt. Jag menar att detta är en kortfilm och en kortfilm enbart då teater inte bara handlar om enkelriktad kommunikation eftersom den är nånting som sker 'här och nu'.
Vad tycker ni andra här på FB? Nån som kan ge mig lite synpunkter och motivera varför de tycker som de gör?

Nu ska jag borsta tänderna...
Citera
2006-11-27, 00:48
Medlem
Bob Luntas avatar
Citera
2006-11-27, 01:09
Medlem
tobiasus avatar
Vad är teater?

Enligt Wikipedia är Teater en konstart underordnat "performance arts" som i Sverige ungefärligt motsvaras av "scenkonst".

Min idé om teater innehåller inte nödvändigtvis en interaktiv del men jag tycker att teater som händelse involverar en fysisk närvaro mellan artist och publik. Över internet? Visst, om det är live och artisten kan se sin publik. Annars blir det, som du säger, en film. En händelse avbildad på media som sedan kan tolkas.

Överhuvudtaget har internet och nya mediekanaler i hög grad bidragit till att begrepp som förut varit hårt förskansade av intierade smala grupper nu invaderas av pöbeln. Det gör att begreppen breddas och slits - till slut blir de formlösa. Begreppet "scenkonst" är ett utmärkt exempel på ett ofta förekommande ord som saknar tydlig avgränsning och betydelse.
Att försöka vidga teaterns omfång tror jag inte utvecklar teatern i sig utan snarare bidrar till att teatern blir oformlig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Theatre
http://sv.wikipedia.org/wiki/Teater
Citera
2006-11-29, 14:45
Medlem
P102s avatar
Tja, kan man kalla radioteater för teater, så...

Själv är jag konservativ och tycker att teater ska vara en "engångshändelse" dvs varje föreställning är en unik händelse som aldrig kommer att upprepas. Nu kan man ju spela upp exakt samma skeende om och om igen som en film. Och så ska publiken och skådespelarna vara i samma rum samtidigt, det blir en speciell "nerv" då.
Citera
2006-11-29, 15:23
Medlem
kultingens avatar
Vad skiljer det här ifrån film är väll följdfrågan då?

Så länge de inte får statligt kulturbidrag så är jag glad...
Citera
2006-11-30, 00:38
Medlem
OneUps avatar
Du har helt rätt, Lunta. Man skall ALDRIG kompromissa när det gäller teater. Och så är det. Man behöver inte begränsa sig till att vara på en teaterscen men det måste vara kontakt. Och som P102 sa: kan man köra den i webcam så har det ju teaterpotential i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in