2006-11-26, 00:30
Medlem
dracips avatar
Jag har hört från diverse källor att detta skulle vara ett bra sätt att få aktiebolagsorganisationsnummer utan aktiekapital på 100k. Är det scam, eller funkar det? Jag har förstått det som att engelska LLC bara behöver kapital på £1 - och att man sedan kan starta filial i Sverige utan något svenskt aktiekapital, alltså kan man erhålla ett organisationsnummer för £1 + några tusen i avgifter till Bolagsverket.
Citera
2006-11-26, 00:41
Medlem
fordonsförarens avatar
Ja det stämmer, en dom i EG-domstolen har gjort detta möjligt. Den rent praktiska vinsten ser jag dock inte som särskilt stor.
Citera
2006-11-26, 01:24
Medlem
erikgottfrids avatar
Det är bra om man inte har 100 000 kr men ändå vill ha ett AB här hemma i Svearike. Många nystartade företag kan inte hosta upp 100 000 direkt utan måste vänta tills att firman börjar gå bra.
Citera
2006-11-26, 22:43
Medlem
dracips avatar
Någon som känner till det lättaste sättet att göra detta på? Jag gissar att jag inte är den första som är intresserad av detta tillvägagångssätt, det måste finnas personer i England som kan hjälpa till?
Citera
2006-11-26, 23:06
Medlem
Jag skulle aldrig göra affärer med ett ltd och det är många som resonerar på samma sätt. Det finns inget som helst säkerhet för motparten.

Finns massor med företag som sysslar med att förmedla ltd som tjänst.
Citera
2006-11-26, 23:26
Medlem
TTKs avatar
Den stora Bolag-I-England-Och-Skatter-Tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=360172
Citera
2006-11-27, 09:49
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dracip
Någon som känner till det lättaste sättet att göra detta på? Jag gissar att jag inte är den första som är intresserad av detta tillvägagångssätt, det måste finnas personer i England som kan hjälpa till?

Kanske www.bolagsregistrering.se eller www.bolag.org, jag har inte prövat dom själv så jag kan inte ge några referenser men dom öppnar bolag i England iaf.
Citera
2006-11-27, 21:18
Medlem
FreshCheeses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dracip
Jag har hört från diverse källor att detta skulle vara ett bra sätt att få aktiebolagsorganisationsnummer utan aktiekapital på 100k. Är det scam, eller funkar det? Jag har förstått det som att engelska LLC bara behöver kapital på £1 - och att man sedan kan starta filial i Sverige utan något svenskt aktiekapital, alltså kan man erhålla ett organisationsnummer för £1 + några tusen i avgifter till Bolagsverket.

Fast man får ju faktiskt inte ett "aktiebolagsorganisationsnummer" utan ett "filialorganisationsnummer" som börjar med 516 i ställer för 556. Dessutom måste du på brevpapper odyl ange var bolaget är registrerat och dess "riktiga" organisationsnummer samt att det rör sig om just en svensk filial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in