• 1
  • 2
2006-08-12, 20:41
Medlem
Företagarsvinets avatar
På allmän begäran kommer nu en guide. Jag börjar med att citera mig själv från en anna tråd:

Starta Aktiebolag

Att starta bolag i England är lätt som en plätt. Kolla att namnet är ledigt på Companies House (http://www.companieshouse.gov.uk) och anlita sedan en firma som startar bolaget. Du kan göra det direkt på Companies House, men det är meckigare och kan vara komplicerat för en som är oinsatt.

Bankkonto

Att däremot få bankkonto på brittisk bank är inte lätt - dom har rätt tuffa money-laundring spärrar och accepterar i princip endast kunder som kan bevisa att dom är boende i England och/eller tidigare kund i banken. Och utan bankkonto är din engelska firma inte speciellt användbar. En del firmor erbjuder redan reggade bolag a la typ Grundstenen 1766 AB med tillhörande formade bankkonton för en lite högre penning. Detta kan vara ett alternativ. Bankerna på Jersey etc är också mer benägna att forma rena offshore-bolag.

Dom stora nationella bankerna är NatWest, Lloyds TSB, Barclays, HSBC.

Standard Chartered är en stor Jersey-bank.

Bildning av bolaget via internet

Dessa bolag bildar, eller erbjuder färdigbildade firmor med eller utan bankkonton:

www.daltonsbusiness.com
www.cscompanyservices.co.uk
www.hanovercs.com
www.business-inc.co.uk
www.anglo-legal.com
www.globalexpressco.com
www.4business.com

Ofta erbjuder dom också 'virtuella' kontor, dvs en snofsig London-adress där dom sedan administerar posten och efterskickar den till vart du än bor. Givetvis för en extra kostand, men förvånansvärt billigt. Praktiskt för offshore-företagare.

Moms-registrering

Detta är en separat ansökan som ska göras till Customs and Excise Office.

Om du vill VAT-regga dig (momsregistrering) måste du ha ett s.k. National Insurance-nummer. Det är som ett brittisk personnummer, kan man säga. Det får man hos sin lokala council där man bor efter en kort intervju, men det krävs alltså att du är skriven på någon address (det är bara att skriva sig tillfälligt hos en vän t.ex.). VAT-registrering är inte nödvändigt om du omsätter mindre än £60.000 (dvs nästan en mille), men det brukar vara 'seriöst' att göra det även fast man omsätter mindre. Är du inte VAT-registrered får du inte dra av moms. Momsen i England ör 17,5%.

Revisor etc

Alla engelska bolag måste ha revisor, precis som dom svenska. Bolaget har i sitt registreringsbevis en s.k. Company Address, dvs där ni har kontor och ett Registered Office, där er revisor har sitt. Således hamnar alla 'officiella' dokument direkt hos din revisor och man slipper tramsa med blanketter och se obehagliga bruna kuvert. Kostnaden för en engelsk revisor är ungefär som i Sverige - jag betalar £1000 per år för allmän rådgivning och bokslut. Själv har jag 'köpt' till lite extra-service i form av löpande bokföring, arkivering, kvittosamling etc, så jag hamnar run £1600 per år.

Skatter

Skatterna är som bekant betydligt lägre i England.

Bolagsskatten är 19%, jämfört med den svenska på 30% (eller är den 28%?).

Vidare är grundavdraget för lön £5000, dvs nästan 80.000kr jämfört med Sveriges 16.000kr.

Aktieutdelning (dividends) är skattefritt upp till £30.000, dvs nästan en halv miljon svenska kronor! Tar du ut mer i aktieutdelning än det beskattas det med 25% på beloppet som överstiger. Dock ENDAST om du är boende i landet. Bor du utomlands så ska du 'skatta' för det i hemlandet (med andra ord, den behöver inte betalas). Så det alla gör här är att dom tar ut 'lön' i form av aktieutdelning och betalar således minimalt med skatt. Fullt lagligt.

Väljer du dock att ta ut mer i lön än dom skattefria £5000 så får du betala en 12%-arbetsgivaravgift och sedan en 22% löneskatt, att jämföras med Sveriges 34% i arbetsgivaravgift och 30% i skatt. Om du också är boende i England betalar du s.k. council tax, dvs en kommunalskatt. Den är kopplad till det hus du bor i och ska täcka sophämtning, vägar etc. Den varierar med område - ju finare område, desto dyrare etc. Men i runda slängar brukar den ligga runt en 500 till en 1000 i månaden.

Sammanfattning

Att ha bolag i England är smidigt när man väl har registrerat allt. Det tar lite tid här ibland - speciellt bankkonto-biten kan vara frustrerande för den oinvigde. VAT-registreringen tar också ungefär en månad. När man väl är inne i systemet är det dock medvind - man får erbjudanden om kredit och lån hela tiden, vilket kan vara farligt för den som inte kan sköta kulor.

Vidare saknar England helt personnummer och andra möjligheter att verifiera individer. Detta är både bra och dåligt. Det jobbiga med det är att du tvingas vid kontakt med banker etc bevisa att du har en fast adress här. Det gör man genom att ta med sig en räkning (ofta krävs två) där du står med som addressat (ofta vill dom ha en teleräkning, gas- eller el). Kan anses lite meckigt, men det är så det funkar här. Även med min revisor krävde dom ett bevis på vart jag bodde pga av de engelska pengatvätt-lagarna. Detta får man ta med i beräkningen - det är inte bara att kliva av Ryanair-planet, regga firman på en dag och sen flyga hem.
Citera
2006-08-12, 21:11
Medlem
Roger Pontares avatar
Bra intiativ och mycket detaljerad beskrivning.
Citera
2006-08-13, 05:11
Medlem
gixxer750s avatar
Hur går man då tillväga för att föra pengarna till sverige om det är så svårt att fixa bankkonto?

Jag ser just bankkontot som det största problemet med detta.
Citera
2006-08-13, 07:29
Medlem
Squalos avatar
Eftersom bankkontot ser låter som det största hindret, så bör vi lösa det först, innan vi går vidare till andra små problem och frågor...

Man tycks behöva bevisa två saker, ett, att du är den du utger dig för, och två, att du är bosatt i England.

Det första är lätt, eftersom de flesta banker acceptera ett vanligt ID-kort från ett EU-land. Har du inte det är det la bara att plocka ut ett personbevis och traska iväg till snutens passexpedition och pröjsa 400 spänn för ett ID-kort.

Det andra är svårare. Det är mindre lätt att bevisa att man bor i England när man inte gör det. (No shit. ) HSBC vill ha ett HMRC-dokument (skatteverket), ett körkort, eller ett papper från en annan bank med address på, eller liknande. En simpel räkning duger inte.

På Lloyds TSB står:

Citat:
- Your income details, including your pension and investments if relevant,
- Details of any benefits you may receive,
- Details of your addresses and postcodes for the last 3 years,
- Your employer's address if relevant.

När jag går in på "skaffa konto" så får jag ange om man är boende och om man är medborgare i ett annat land en England. Vilket förvisso inte betyder att man kan skaffa ett konto om man inte bor i England.

Citat:
If you do not hold a personal account with Lloyds TSB you will need to provide proof of identity and evidence of your address. This applies to all account parties.

Vilka dokument som duger som "evidence of address" hittar jag ingen information om.

Nu är det ju så att man skaffar bankkonto så fort man flyttar till ett annat land, och med EU, får man flytta till England utan tillstånd. Så det borde inte vara konstigt om jag bara bott i England i 2 dar. Adresser "från när jag bodde i Sverige" är ju inga problem. Det borde ju bara vara att hoppa på nästa Ryanair-plan och "bosätta sig"? Man borde kunna bosätta sig hos en släkting i en vecka, och sen flytta hem till Sverige igen? Hur går man till väga för sånt?

Vad har ni andra för idéer? Och hur har Företagarsvinet (och andra) lyckats få bankkonto?
Citera
2006-08-13, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det första är lätt, eftersom de flesta banker acceptera ett vanligt ID-kort från ett EU-land. Har du inte det är det la bara att plocka ut ett personbevis och traska iväg till snutens passexpedition och pröjsa 400 spänn för ett ID-kort.

Nej, inte i Storbritannien. Här finns inte det vi kallar "ID-kort" (inte i traditionell mening iaf). Det är passet som gäller vid bankkontakt, inget annat.
Det ID-kort vi använder i Sverige är faktiskt knappt brukbart här. Man kan på sin höjd använda det vid köp av alkohol, bevisa åldern när du går på klubb etc.

Citat:
Vilka dokument som duger som "evidence of address" hittar jag ingen information om.

I regel gäller dina utility bills (gas, el, telefon etc) som "proof of address". Det kan dock variera mellan olika branches/kontor. Har en god vän som även blev tvingad att visa sina council tax-betalningar.
Citera
2006-08-13, 11:45
Bannlyst
Citat:
Vad har ni andra för idéer? Och hur har Företagarsvinet (och andra) lyckats få bankkonto?

Om man vill starta ett UK Ltd. med svensk fillial - skulle jag absolut rådfråga (och använda mig av) de företag som tillhandahåller paketlösningar. Att lösa detta på egen hand kräver betydligt mer kunskap än gemene man sitter inne på.

När det gäller bankkonto är mitt råd att inrikta sig på Jersey. Ett bankkonto på Jersey räknas som vilket annat bankkonto som helst i UK - jobbar du i UK finns det inte någon arbetsgivare som inte kan betala ut din lön till ditt konto på Jersey.
Betydligt enklare förfarande att skaffa kontot också. Även hos de stora bankerna - Lloyds, Barclays, NatWest etc. Jersey är bara ett sätt att slippa den den oändliga följetång av trubbbel och besvär man kan råka ut för när man vill skaffa ett UK account (därmed inte sagt att man inte kan stöta på problem där också...)

Det kan iofs vara lätt att skaffa konto i UK också. Jag hade inga som helst problem - behövde bara visa pass och en utility bill. Fast jag bor ju här också.
Mycket beror också på hos vilket kontor man ansöker om konto. Om du t ex går till Barclays vid Charing Cross i London, kan de vara överjävliga och be dig om en hel rad bevis på att du är den du, bor där och där etc. Alltmedan nästa Barclays-kontor bara ett par hundra meter därifrån tar emot dig med öppna armar om du visar upp ditt pass, ett konto utdrag från din svenska bank och en utility bill...

Det jag skrivit ovan gäller ju dock bara om du verkligen bor i UK. Att fejka detta ser jag som väldigt svårt.
Har du dock någon bekant som t ex bor på en väldigt respektabel adress och är villig att låta dig skriva dig där, kan det underlätta betydligt.
Annars är det Jersey som gäller.
Citera
2006-08-13, 12:02
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullig vad
Nej, inte i Storbritannien. Här finns inte det vi kallar "ID-kort" (inte i traditionell mening iaf). Det är passet som gäller vid bankkontakt, inget annat.
Det ID-kort vi använder i Sverige är faktiskt knappt brukbart här. Man kan på sin höjd använda det vid köp av alkohol, bevisa åldern när du går på klubb etc.
Nej, nej, från HSBCs hemsida:
Identification

Driving Licence - Paper - must be a full UK licence. A duplicate licence is acceptable but a provisional licence is not. Photocard – a duplicate licence is acceptable.
Identity Card - This must be a national identity card from an EU member country.
HM Revenue & Customs (HMRC) Tax Notification - T.ex. HMRC Tax Calculation.
Passport - This must be a valid full passport.

Alltså ett nationellt ID-kort från ett EU land.

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.polisen.se/inter/nodeid=33378&pageversion=1.html
På uppdrag av regeringen införde Polisen ett nationellt id-kort den 1 oktober 2005. Id-kortet innehåller uppgift om svenskt medborgarskap.

Nationellt ID-kort - Cleck
Sverige = EU-land - Check

Så det ska vara grönt. Det riktiga ID-kortet är inte ett sånt som man kan beställa på posten för en 250 kr eller så.

I England har det bråkats en massa om dessa ID-kort, och det är många som inte vill ha dom. Allt ifrån folk som är rädda för ett "bog brother"-samhälle, till folk som vill öka den illegala invandringen av asylmissbrukare. Som jag har förstått det så ska man behöva ett från 2008. Identity Cards Act 2006 och info från Wikipedia.

Citat:
I regel gäller dina utility bills (gas, el, telefon etc) som "proof of address". Det kan dock variera mellan olika branches/kontor. Har en god vän som även blev tvingad att visa sina council tax-betalningar.
Från HSBCs hemsida:
Address Verification

Bank, building society or credit union statement or passbook

Council tax, local authority or water rates bill

Driving Licence

Identity card

HM Revenue & Customs (HMRC) Tax Notification

Så där står inget om vanliga ränkingar. Men det kan nog skilja mellan olika banker. Jag har inte hittat så exakt information hos andra banker.
Citera
2006-08-13, 12:16
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Om man vill starta ett UK Ltd. med svensk fillial - skulle jag absolut rådfråga (och använda mig av) de företag som tillhandahåller paketlösningar. Att lösa detta på egen hand kräver betydligt mer kunskap än gemene man sitter inne på.

När det gäller bankkonto är mitt råd att inrikta sig på Jersey. Ett bankkonto på Jersey räknas som vilket annat bankkonto som helst i UK - jobbar du i UK finns det inte någon arbetsgivare som inte kan betala ut din lön till ditt konto på Jersey.
Betydligt enklare förfarande att skaffa kontot också. Även hos de stora bankerna - Lloyds, Barclays, NatWest etc. Jersey är bara ett sätt att slippa den den oändliga följetång av trubbbel och besvär man kan råka ut för när man vill skaffa ett UK account (därmed inte sagt att man inte kan stöta på problem där också...)

Det kan iofs vara lätt att skaffa konto i UK också. Jag hade inga som helst problem - behövde bara visa pass och en utility bill. Fast jag bor ju här också.
Mycket beror också på hos vilket kontor man ansöker om konto. Om du t ex går till Barclays vid Charing Cross i London, kan de vara överjävliga och be dig om en hel rad bevis på att du är den du, bor där och där etc. Alltmedan nästa Barclays-kontor bara ett par hundra meter därifrån tar emot dig med öppna armar om du visar upp ditt pass, ett konto utdrag från din svenska bank och en utility bill...

Det jag skrivit ovan gäller ju dock bara om du verkligen bor i UK. Att fejka detta ser jag som väldigt svårt.
Har du dock någon bekant som t ex bor på en väldigt respektabel adress och är villig att låta dig skriva dig där, kan det underlätta betydligt.
Annars är det Jersey som gäller.
Från där jag står så verkar det bäst att fixa det själv än att låta något företag göra det. Så har man bättre koll på hur det funkar när man fått sitta några dar och läsa på. Tid har jag gott om, jag har ju över 5000 inlägg på FB.

Squalo är förståss engelsman, och har förståss släkt där. Tyvärr är den sidan av släkten inte så bra på att föröka sig. Men där finns en faster iaf. Nu bor dom långt ifrån London, och om det är en respektabel address är nog tevksamt... Men min fasters mans far är polischef. Men jag tror inte sånt spelar roll.

Men om det går att använda ett Jersey-konto, och det går att skaffa utan elräkningar och liknande, så är nog det bättre. Jag ska kolla upp det. Då har jag att göra för ett par timmar...
Citera
2006-08-13, 13:17
Bannlyst
Citat:
Alltså ett nationellt ID-kort från ett EU land...

Nationellt ID-kort - Cleck
Sverige = EU-land - Check

Ok, visst. Räkna dock INTE med det. Bara för att banken skriver så på sin hemsida beror mer på att man vill vara i linje EU-direktiv. Verkligheten är dock en annan.
Har konton och lån hos två olika banker och ingen av dessa accepterar mitt svenska Nationella ID-kort, utan frågar efter passet. Detsamma gäller alla jag känner.
Om några år kanske det funkar, men inte nu.
Detta är iofs bara en petitess i sammanhanget eftersom de flesta har ett pass.

Citat:
Från HSBCs hemsida:
Address Verification

Bank, building society or credit union statement or passbook

Council tax, local authority or water rates bill

Driving Licence

Identity card

HM Revenue & Customs (HMRC) Tax Notification

Så där står inget om vanliga ränkingar. Men det kan nog skilja mellan olika banker. Jag har inte hittat så exakt information hos andra banker.

Japp, olika på alla banker. En del kräver knappt något alls, medan andra kan fortsätta få dig att skaka fram bevis på bevis (mest för att de inte vill ha dig som kund, eller kanske bara vill slösa din tid). Återigen, i regel gäller dina utility bills som proof of address hos alla banker.

Citat:
Squalo är förståss engelsman, och har förståss släkt där. Tyvärr är den sidan av släkten inte så bra på att föröka sig. Men där finns en moster iaf. Nu bor dom långt ifrån London, och om det är en respektabel address är nog tevksamt... Men min mosters mans far är polischef. Men jag tror inte sånt spelar roll.

Hehe, att din mosters mans far är polischef bryr de sig säkerligen inte alls om. Följer vi logiken borde han väl dessutom sedan länge vara pensionerad?
De sociala klyftorna i England är enorma och du blir behandlad därefter. I London skvallrar din boende- eller företagsadress om mycket, vilket bankerna mycket väl vet.

Iaf, tillbaka till ämnet:
Startade själv ett UK Ltd med svensk filial då jag bodde i Sverige för ca 6 år sedan. Då var det väldigt mycket enklare att skaffa konto på Jersey än UK. 9/11 har dock förändrat mycket, så kanske är det annorlunda idag - men det är dock betydligt enklare än ett UK account.
Rent skattemässigt kan Jersey också vara bättre på en del punkter, bl a att låta räntan stanna på Jersey (på annat konto, som du inte rör) och därigenom slippa skatt.

Mycket är väldigt annorlunda här, och man inser ganska snart att det kan vara ett helvete att skaffa ngt så simpelt som ett bankkonto. När man dock fixat det, är det (precis som Företagarsvinet skriver i sitt inledande inlägg) en riktig dans på rosor.
Citera
2006-08-13, 14:20
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Iaf, tillbaka till ämnet:
Startade själv ett UK Ltd med svensk filial då jag bodde i Sverige för ca 6 år sedan. Då var det väldigt mycket enklare att skaffa konto på Jersey än UK. 9/11 har dock förändrat mycket, så kanske är det annorlunda idag - men det är dock betydligt enklare än ett UK account.
Rent skattemässigt kan Jersey också vara bättre på en del punkter, bl a att låta räntan stanna på Jersey (på annat konto, som du inte rör) och därigenom slippa skatt.

Mycket är väldigt annorlunda här, och man inser ganska snart att det kan vara ett helvete att skaffa ngt så simpelt som ett bankkonto. När man dock fixat det, är det (precis som Företagarsvinet skriver i sitt inledande inlägg) en riktig dans på rosor.
Bortser från det irrelevanta...

Jag kollade på några bankers hemsidor, och dom verkar inte kräva en elräkning iaf. Däremot hittar jag bara konton där det krävs en balans på USD 100 000, och det är åt helvete för mycket att ha på ett bankkonto. Här hemma har jag strax över 100 000 kr på ett vanligt bankkonto, och även det är för mycket. Pengarna vill man ju förvara högavkastande. Helt ska man inte behöva ha någon minimi-summa alls.

Jag är väl lite trött, så jag får leta vidare senare... Om nu ingen har koll på ett enkelt billigt bankkonto.

Jag hittade ett dokument som banken här i Sverige ska fylla i, där dom försäkrar att dom har träffat mig personligen, och att informationen om mitt bankkonto här stämmer, o.s.v. PDF: http://www.standardchartered.com/je/...m_personal.pdf
Citera
2006-08-13, 14:26
Medlem
Företagarsvinets avatar
Ja, alltså, själv är jag ju boende i landet och har således inga problem att bevisa att jag bor just här. Men även när jag flyttade hit i början och hade samtliga bevis, så var det knepigt att få det där första bankkontot. Min dåvarande engelske arbetsgivare fick "slänga lite vikt omkring sig" på banken för att dom skulle släppa till. Bankkontot ÄR det absolut svåraste att få.

Precis som Mulligt Vad säger så varierar det från kontor till kontor. Kliver du in på Piccadilly-branch av NatWest och ber att få tala med Business Managern för att starta bolagskonto, så blir det inte lätt. Om du däremot väljer det lilla lokalkontoret i Southampton, så kan det gå betydligt lättare. Jag har vänner som klivit in och fått det med en gång utan mer än sitt pass egentligen - allt handlar om hur villig personen på andra sidan luckan är just den dagen. Men som regel är mindre kontor alltid bättre.

Vad jag inte kan tillräckligt mycket om, är om vissa banker har speciella regler för just rena offshore-bolag där ägarna bor utomlands. Fenomenet offshore-bolag är ju vanligt förekommande i Storbrittanien, så det måste ju rimligtvis vara så. Kanske är det en fråga om hur mycket pengar man är villig att deponera, helt enkelt?

Vad jag vet är att Jersey-bankerna är betydligt mer vana vid sånt - hela deras existens bygger ju på offshore.
Citera
2006-08-13, 17:53
Medlem
Men hur funkar det ifall man har ett HSBC-konto i ett annat land, som exempelvis Cypern och vill starta ett UK-bolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in