2006-08-12, 20:41
#1
På allmän begäran kommer nu en guide. Jag börjar med att citera mig själv från en anna tråd:
Starta Aktiebolag
Att starta bolag i England är lätt som en plätt. Kolla att namnet är ledigt på Companies House (http://www.companieshouse.gov.uk) och anlita sedan en firma som startar bolaget. Du kan göra det direkt på Companies House, men det är meckigare och kan vara komplicerat för en som är oinsatt.
Bankkonto
Att däremot få bankkonto på brittisk bank är inte lätt - dom har rätt tuffa money-laundring spärrar och accepterar i princip endast kunder som kan bevisa att dom är boende i England och/eller tidigare kund i banken. Och utan bankkonto är din engelska firma inte speciellt användbar. En del firmor erbjuder redan reggade bolag a la typ Grundstenen 1766 AB med tillhörande formade bankkonton för en lite högre penning. Detta kan vara ett alternativ. Bankerna på Jersey etc är också mer benägna att forma rena offshore-bolag.
Dom stora nationella bankerna är NatWest, Lloyds TSB, Barclays, HSBC.
Standard Chartered är en stor Jersey-bank.
Bildning av bolaget via internet
Dessa bolag bildar, eller erbjuder färdigbildade firmor med eller utan bankkonton:
www.daltonsbusiness.com
www.cscompanyservices.co.uk
www.hanovercs.com
www.business-inc.co.uk
www.anglo-legal.com
www.globalexpressco.com
www.4business.com
Ofta erbjuder dom också 'virtuella' kontor, dvs en snofsig London-adress där dom sedan administerar posten och efterskickar den till vart du än bor. Givetvis för en extra kostand, men förvånansvärt billigt. Praktiskt för offshore-företagare.
Moms-registrering
Detta är en separat ansökan som ska göras till Customs and Excise Office.
Om du vill VAT-regga dig (momsregistrering) måste du ha ett s.k. National Insurance-nummer. Det är som ett brittisk personnummer, kan man säga. Det får man hos sin lokala council där man bor efter en kort intervju, men det krävs alltså att du är skriven på någon address (det är bara att skriva sig tillfälligt hos en vän t.ex.). VAT-registrering är inte nödvändigt om du omsätter mindre än £60.000 (dvs nästan en mille), men det brukar vara 'seriöst' att göra det även fast man omsätter mindre. Är du inte VAT-registrered får du inte dra av moms. Momsen i England ör 17,5%.
Revisor etc
Alla engelska bolag måste ha revisor, precis som dom svenska. Bolaget har i sitt registreringsbevis en s.k. Company Address, dvs där ni har kontor och ett Registered Office, där er revisor har sitt. Således hamnar alla 'officiella' dokument direkt hos din revisor och man slipper tramsa med blanketter och se obehagliga bruna kuvert. Kostnaden för en engelsk revisor är ungefär som i Sverige - jag betalar £1000 per år för allmän rådgivning och bokslut. Själv har jag 'köpt' till lite extra-service i form av löpande bokföring, arkivering, kvittosamling etc, så jag hamnar run £1600 per år.
Skatter
Skatterna är som bekant betydligt lägre i England.
Bolagsskatten är 19%, jämfört med den svenska på 30% (eller är den 28%?).
Vidare är grundavdraget för lön £5000, dvs nästan 80.000kr jämfört med Sveriges 16.000kr.
Aktieutdelning (dividends) är skattefritt upp till £30.000, dvs nästan en halv miljon svenska kronor! Tar du ut mer i aktieutdelning än det beskattas det med 25% på beloppet som överstiger. Dock ENDAST om du är boende i landet. Bor du utomlands så ska du 'skatta' för det i hemlandet (med andra ord, den behöver inte betalas). Så det alla gör här är att dom tar ut 'lön' i form av aktieutdelning och betalar således minimalt med skatt. Fullt lagligt.
Väljer du dock att ta ut mer i lön än dom skattefria £5000 så får du betala en 12%-arbetsgivaravgift och sedan en 22% löneskatt, att jämföras med Sveriges 34% i arbetsgivaravgift och 30% i skatt. Om du också är boende i England betalar du s.k. council tax, dvs en kommunalskatt. Den är kopplad till det hus du bor i och ska täcka sophämtning, vägar etc. Den varierar med område - ju finare område, desto dyrare etc. Men i runda slängar brukar den ligga runt en 500 till en 1000 i månaden.
Sammanfattning
Att ha bolag i England är smidigt när man väl har registrerat allt. Det tar lite tid här ibland - speciellt bankkonto-biten kan vara frustrerande för den oinvigde. VAT-registreringen tar också ungefär en månad. När man väl är inne i systemet är det dock medvind - man får erbjudanden om kredit och lån hela tiden, vilket kan vara farligt för den som inte kan sköta kulor.
Vidare saknar England helt personnummer och andra möjligheter att verifiera individer. Detta är både bra och dåligt. Det jobbiga med det är att du tvingas vid kontakt med banker etc bevisa att du har en fast adress här. Det gör man genom att ta med sig en räkning (ofta krävs två) där du står med som addressat (ofta vill dom ha en teleräkning, gas- eller el). Kan anses lite meckigt, men det är så det funkar här. Även med min revisor krävde dom ett bevis på vart jag bodde pga av de engelska pengatvätt-lagarna. Detta får man ta med i beräkningen - det är inte bara att kliva av Ryanair-planet, regga firman på en dag och sen flyga hem.
Starta Aktiebolag
Att starta bolag i England är lätt som en plätt. Kolla att namnet är ledigt på Companies House (http://www.companieshouse.gov.uk) och anlita sedan en firma som startar bolaget. Du kan göra det direkt på Companies House, men det är meckigare och kan vara komplicerat för en som är oinsatt.
Bankkonto
Att däremot få bankkonto på brittisk bank är inte lätt - dom har rätt tuffa money-laundring spärrar och accepterar i princip endast kunder som kan bevisa att dom är boende i England och/eller tidigare kund i banken. Och utan bankkonto är din engelska firma inte speciellt användbar. En del firmor erbjuder redan reggade bolag a la typ Grundstenen 1766 AB med tillhörande formade bankkonton för en lite högre penning. Detta kan vara ett alternativ. Bankerna på Jersey etc är också mer benägna att forma rena offshore-bolag.
Dom stora nationella bankerna är NatWest, Lloyds TSB, Barclays, HSBC.
Standard Chartered är en stor Jersey-bank.
Bildning av bolaget via internet
Dessa bolag bildar, eller erbjuder färdigbildade firmor med eller utan bankkonton:
www.daltonsbusiness.com
www.cscompanyservices.co.uk
www.hanovercs.com
www.business-inc.co.uk
www.anglo-legal.com
www.globalexpressco.com
www.4business.com
Ofta erbjuder dom också 'virtuella' kontor, dvs en snofsig London-adress där dom sedan administerar posten och efterskickar den till vart du än bor. Givetvis för en extra kostand, men förvånansvärt billigt. Praktiskt för offshore-företagare.
Moms-registrering
Detta är en separat ansökan som ska göras till Customs and Excise Office.
Om du vill VAT-regga dig (momsregistrering) måste du ha ett s.k. National Insurance-nummer. Det är som ett brittisk personnummer, kan man säga. Det får man hos sin lokala council där man bor efter en kort intervju, men det krävs alltså att du är skriven på någon address (det är bara att skriva sig tillfälligt hos en vän t.ex.). VAT-registrering är inte nödvändigt om du omsätter mindre än £60.000 (dvs nästan en mille), men det brukar vara 'seriöst' att göra det även fast man omsätter mindre. Är du inte VAT-registrered får du inte dra av moms. Momsen i England ör 17,5%.
Revisor etc
Alla engelska bolag måste ha revisor, precis som dom svenska. Bolaget har i sitt registreringsbevis en s.k. Company Address, dvs där ni har kontor och ett Registered Office, där er revisor har sitt. Således hamnar alla 'officiella' dokument direkt hos din revisor och man slipper tramsa med blanketter och se obehagliga bruna kuvert. Kostnaden för en engelsk revisor är ungefär som i Sverige - jag betalar £1000 per år för allmän rådgivning och bokslut. Själv har jag 'köpt' till lite extra-service i form av löpande bokföring, arkivering, kvittosamling etc, så jag hamnar run £1600 per år.
Skatter
Skatterna är som bekant betydligt lägre i England.
Bolagsskatten är 19%, jämfört med den svenska på 30% (eller är den 28%?).
Vidare är grundavdraget för lön £5000, dvs nästan 80.000kr jämfört med Sveriges 16.000kr.
Aktieutdelning (dividends) är skattefritt upp till £30.000, dvs nästan en halv miljon svenska kronor! Tar du ut mer i aktieutdelning än det beskattas det med 25% på beloppet som överstiger. Dock ENDAST om du är boende i landet. Bor du utomlands så ska du 'skatta' för det i hemlandet (med andra ord, den behöver inte betalas). Så det alla gör här är att dom tar ut 'lön' i form av aktieutdelning och betalar således minimalt med skatt. Fullt lagligt.
Väljer du dock att ta ut mer i lön än dom skattefria £5000 så får du betala en 12%-arbetsgivaravgift och sedan en 22% löneskatt, att jämföras med Sveriges 34% i arbetsgivaravgift och 30% i skatt. Om du också är boende i England betalar du s.k. council tax, dvs en kommunalskatt. Den är kopplad till det hus du bor i och ska täcka sophämtning, vägar etc. Den varierar med område - ju finare område, desto dyrare etc. Men i runda slängar brukar den ligga runt en 500 till en 1000 i månaden.
Sammanfattning
Att ha bolag i England är smidigt när man väl har registrerat allt. Det tar lite tid här ibland - speciellt bankkonto-biten kan vara frustrerande för den oinvigde. VAT-registreringen tar också ungefär en månad. När man väl är inne i systemet är det dock medvind - man får erbjudanden om kredit och lån hela tiden, vilket kan vara farligt för den som inte kan sköta kulor.
Vidare saknar England helt personnummer och andra möjligheter att verifiera individer. Detta är både bra och dåligt. Det jobbiga med det är att du tvingas vid kontakt med banker etc bevisa att du har en fast adress här. Det gör man genom att ta med sig en räkning (ofta krävs två) där du står med som addressat (ofta vill dom ha en teleräkning, gas- eller el). Kan anses lite meckigt, men det är så det funkar här. Även med min revisor krävde dom ett bevis på vart jag bodde pga av de engelska pengatvätt-lagarna. Detta får man ta med i beräkningen - det är inte bara att kliva av Ryanair-planet, regga firman på en dag och sen flyga hem.
) HSBC vill ha ett HMRC-dokument (skatteverket), ett körkort, eller ett papper från en annan bank med address på, eller liknande. En simpel räkning duger inte.
Men jag tror inte sånt spelar roll.