2006-11-25, 16:10
Bannlyst
Låt oss säga att du har avgett ett löfte, du lovade att aldrig under några omständigheter bryta löftet. Skulle något då kunna få dig att bryta det?

Vet inte om jag postat rätt, någon vänlig moderator får flytta tråden annars.
Citera
2006-11-25, 16:13
Medlem
filofaxs avatar
Ja det skulle jag. Om omständigheterna förändrades, eller det var, enligt mig, nödvändigt att bryta löftet.

Därför lovar jag sällan saker. Jag är ingen regeletiker.
Men det betyder inte att jag är ansvarslös.
Citera
2006-11-25, 16:56
Medlem
Pengar
Citera
2006-11-25, 16:58
Medlem
tjaboooos avatar
kommer aldrig till den punkten då jag aldrig ger löften av princip, situationer folk och tider ändras.
Citera
2006-11-27, 10:26
Medlem
så fort jag glömt att jag gett ett.
Citera
2006-11-27, 11:43
Medlem
Giffoxs avatar
Löftets betydelse ligger i avsikten.
Citera
2006-11-29, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Löftets betydelse ligger i avsikten.
Kan du utveckla det lite mer?
Citera
2006-11-29, 22:57
Medlem
Giffoxs avatar
Man avlägger ju ett löfte som bevis på trohet mot en person, eller hur? Ömsesidig tillit får man väl hoppas, det krävs ju trots allt det för att löftet ska ha någon betydelse. Uppstår det en situation där det inte längre är gynnsamt att vara trogen och lojal (i relation till löftets sagda uppoffringar) bör man ju inte heller vara det. Exempelvis om tilliten skulle rubbas. Moral är överskattat.
Citera
2006-11-30, 22:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giffox
Moral är överskattat.

Moral är inte överskatta.

Jag skulle aldrig under några omständigheter bryta ett löft, Därför ger jag inga löften jag inte med 100% säkerhet kan hålla.
Citera
2006-11-30, 22:33
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Ger sällan löften heller och prisar lojalitet men jag kan tänka mig situationer där jag kan tvingas bryta ett. Skulle två löften komma i intressekonflikt (lätt att säga att man är mer förutseende än så, ännu lättare att likt förbannat hamna i en sån situation) så får man ju utvärdera vad som skulle vara mest fördelaktigt.
Därmed inte sagt att det är en ren egoistisk tanke. Hade mycket väl kunnat tänka mig att offra mig för laget om det legat i mitt intresse. Lojalitet och egenintresse står på varsin sida av vågskålen, oftast hjälps de åt att hålla balansen men inte alltid.
Citera
2006-12-01, 14:03
Medlem
Giffoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorn-vallin
Moral är inte överskatta.

Jag skulle aldrig under några omständigheter bryta ett löft, Därför ger jag inga löften jag inte med 100% säkerhet kan hålla.

Ja det var något förhastat, moral är överskattat för individens välbefinnande medans dess värde för samhället är ovärdeligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in