Jag tycker att man ska släppa spriten helt fri i trafiken. Det ska inte vara något brott att hälla sig en sjuttiofemma och sedan sätta sig bakom ratten och stampa gasen i botten på motorvägen om man nu vill det.
Jag vill med en gång tala om att jag själv inte kör packad, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Men det ligger inget moraliskt i detta ställningstagande. Jag kör helt enkelt inte berusad pga att jag inte vill riskera mitt körkort. Jag ser heller ingen vits med att köra bil full, jag förstår inte heller varför jag skulle göra det? Om jag super mig full så sitter jag helst ensam hemma tillsammans med min skivsamling och bredbandsuppkoppling och förlorar mig i sentimentalitet och självömkan. Sitter och myser och njuter av ruset.
Men om man vill ta sig en bläcka bakom ratten så ska man få göra det!
Det är farligt i trafiken, man kan dö som så mycket annat här i livet. Om man sedan kör packad så ökar risken markant, både för förare och medtrafikanter.
Men detta är ju varje människa medveten om. Därför så är det en kalkylerad risk när man kör iväg med bilen, som så mycket annat här i livet. Är man beredd att ta denna risk eller ska man stanna hemma? Ja detta är ju ett beslut som är helt frivilligt.
Rattfylla är inte detsamma som överlagt mord, inget rattfyllo som har kört ihjäl någon har gjort detta medvetet. Det är tragiska olyckshändelser som så mycket annat och olyckor, ja de händer och det kan man aldrig skydda sig ifrån.
Däremot så ska inga försäkringar gälla om man väljer att damma iväg med bilen med brännvinsflaskan i knät. Gör man detta val så ska man få stå för konsekvenserna liksom alla som ger sig ut i trafiken får göra, nykter som dyngrak.
Bilkörning är helt frivilligt och är man inte beredd att utsätta sig för dessa risker, ja då får man välja ett annat transportmedel.
Visst har jag rätt som alltid?
Närstående till mig dog efter att ha blivit påkörd av en rattfull förare. Anser inte att det här är en lämplig lagförändring.