• 1
  • 2
2006-11-25, 14:28
Medlem
Jag har bjudit over tjejen pa middag sa tankte laga nagot riktigt svensk men ar inte saker pa vad. Har funderat lite pa lax men hon ar ju fran japan sa de har ju ratt mycket lax dar sa (sushi). Vad tycker ni?
Citera
2006-11-25, 14:34
Bannlyst
Rotmos med fläsk

mvh
Citera
2006-11-25, 14:38
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormenQ
Rotmos med fläsk

mvh

Byt ut fläsket mot isterband, och we have a winner.
Citera
2006-11-25, 14:40
Medlem
FetFulElaks avatar
Du ska göra egna köttbullar serverade med rårörda lingon, potatis, gräddsås och pressgurka!

Du ska ha blandfärs, finhackad lök, en skvätt grädde, grillkrydda, svartpeppar, (salt), två ägg och ströbröd i köttbullesmeten. Låt den stå en tag efter du har vevat ihop den. Stek dem i gjutjärnspanna och lägg sedan i en ugnssäker form (för varmhållning i ugnen). Gör en gräddsås på stekskyn (för du har ju stekt i SMÖR!). På potatisen ska du ha dill. Pressgurkan gör du av vanlig gurka som du skivar och lägger i en lag av (vatten) matättika och socker efter behag. Lycka till med kinesen:-)
Citera
2006-11-25, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Du ska göra egna köttbullar serverade med rårörda lingon, potatis, gräddsås och pressgurka!

Du ska ha blandfärs, finhackad lök, en skvätt grädde, grillkrydda, svartpeppar, (salt), två ägg och ströbröd i köttbullesmeten. Låt den stå en tag efter du har vevat ihop den. Stek dem i gjutjärnspanna och lägg sedan i en ugnssäker form (för varmhållning i ugnen). Gör en gräddsås på stekskyn (för du har ju stekt i SMÖR!). På potatisen ska du ha dill. Pressgurkan gör du av vanlig gurka som du skivar och lägger i en lag av (vatten) matättika och socker efter behag. Lycka till med kinesen:-)

Jo kottbullar ar ju en vinnare, far kanske laga ihop det. Hon ar fran japan (sushi)
Har provat wallenbergare innan men gick inte sa bra, vi hade ju ett sjukt daligt kok da sa inte sa konstigt. Pressgurkan kan ju bli lite problem men far se hur jag loser det kanske finns att kopa har i Sydney. De har ju lingon har sa bara gurkan som fattas (mor annas ar du den basta om man inte gor den sjalv)
Citera
2006-11-25, 14:53
Medlem
apanola IIs avatar
Pressgurka ordnar du med lite ättika, socker och salt, så är den saken löst.
Citera
2006-11-25, 15:34
Medlem
ett besök på IKEA är ofta bra för att få tag på svårhittade svenska matvaror i utlandet
Citera
2006-11-25, 16:11
Medlem
Trumpeters avatar
Köttbullar skulle nog jag välja. Andra försöag är raggmunk + fläsk och lingonsylt. Ärtsoppa med fläsk och punch är inte heller helt fel.
Citera
2006-11-25, 16:24
Medlem
ToastBoys avatar
Jag hade nog gjort palt!

Det är ju skitgott, fast hon lär ju tycka det är skumt.
Citera
2006-11-25, 16:29
Medlem
Seamus Costellos avatar
Snälla, gör inte palt eller rotmos... inget för nybörjare. Kör köttbullarna, blir kanon! Tror jag ska göra det själv idag... Perfekt introsuktion till det svenska köket med blandningen av sött och salt.
Citera
2006-11-25, 16:31
Medlem
dunkenbergmans avatar
Älgfilé! svenskt så inutavhelvet.
Fast kanske lite dyrt downunder.
Citera
2006-11-25, 16:36
Medlem
apanola IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dunkenbergman
Älgfilé! svenskt så inutavhelvet.
Fast kanske lite dyrt downunder.

Visst är viltkött senskt, men hur mycket vilt äter man egentligen? Inte mycket, tyvärr, och älgfilé må vara svenskt, men typsikt svensk är det absolut inte. men jag tror att vi svenskar vill att det ska vara svenskt, ta tex fugelsang som ville ha med en bit renkorv upp i rymden just med motiveringen att det var sååå svenskt. men jag tror inte speciellt många har ätit vare sig renkorv eller älgfilé. snarare skulle man nog satsa på falukorv. det är så jäkla svenskt det bara kan bli. En stor stadig falukorv... precis som i fäbojäntan
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in