• 1
  • 2
2006-11-25, 13:41
Medlem
Drooms avatar
Tja

Jag har listat ut varför intelligens hos en individ oftast är omvänt proportionell mot dess fysiska styrka. Är man starkare så behöver man inte kunna tänka lika mycket. Tror ni detta stämmer bra?
Citera
2006-11-25, 13:48
Medlem
Naturvetarens avatar
Nej. Att generaliser sådär går knappast. Dessutom ser inte verkligheten jag lever i ut som så att alla smarta är fysiskt svaga och tvärtom, jag tror du har lite för mycket stereotyper i huvudet. Den intellektuella snubben med glasögon och armar som trumpinnar bredvid intelektuell medelmåtta bredvid sig som ser riktigt bra ut och är skolans fotbollshjälte. Nej, det är nog medias förtjänst det här. Även om det stämmer i vissa fall tror jag definitivt inte att det går att tänka som du gör.
Citera
2006-11-25, 13:48
Medlem
Tacoritzs avatar
Jag tror att det är tvärtom. Man blir inte dum för att man är stark. Man blir stark för att man är dum!
Det man inte har i huvudet får man ha i benen och dom som är dumma kompenserar sin dumhet med att ligga i bänkpressen fem dagar i veckan.
Citera
2006-11-25, 14:03
Medlem
Drooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacoritz
Jag tror att det är tvärtom. Man blir inte dum för att man är stark. Man blir stark för att man är dum!
Det man inte har i huvudet får man ha i benen och dom som är dumma kompenserar sin dumhet med att ligga i bänkpressen fem dagar i veckan.

Men jag menar mer att de som har anlag för att vara dumma oftast har anlag för att vara starka, och vice versa.
Citera
2006-11-25, 14:12
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Men jag menar mer att de som har anlag för att vara dumma oftast har anlag för att vara starka, och vice versa.

Haha.

Visst kan det stämma, har en vän som lever på pizza och hamburgare men knappt tränar något alls, ändå har han nästan inget fett samt har ganska rejäla muskler för att nästan aldrig träna.. Det är många som tränar flera dagar i veckan och äter nyttigheter för att försöka komma i närheten av hans kropp.

Men då kommer man till nackdelen. Han är en aningen korkad. Jag får alltid lära honom allting, oavsett vad det gäller för ämne. Psykologi, matematik, grammatik, datorer, logiskt tänkande (vilket han har särskilt svårt för), etc.
Citera
2006-11-25, 16:05
Medlem
Akunins avatar
Nja allt beror på vad du menar med stark. Bevisat är att längre människor är smartare än kortare, sedan så får man tänka på att längre inte är starkare. Kortare människor är proptionellt starkare.
Så det går ju inte att göra en koppling just där iaf ^^

Sedan så har vi elefanter. Det största landlevande djuren. Dom anses också vara de smartaste. Deras minne anses av många vara nästan bättre än människan. En elefant kan gå en stig när dom är barn ochs sedan komma ihåg exakt hur stigen går flera år tionden senare.

Anlagen för smarthet och styrka är inte sammankopplade MEN starka varelser är inte alltid smarta. Människan är ju ganska unikt i sitt levnadsett då dom har föredragit smarthet framför styrka när det gäller fortplantning.
Sedan så kan det ju blivit att de som nu var smarta inte alltid hade stark-generna och sedan så blev den genen helt enkelt bortsållad från de flesta smarta.
Om människan hade föredragit styrka och smarthet samtidigt så hade vi förmodligen varit mycket starkare rent genetiskt.

Fast detta är ju inte filosofi det är genetik.

Poängen är att man anpassar sig så at man enklast kan leva i sin miljö. Människan blev smartare då vi inte kunde jaga ifatt en antilop eller en hare, vi kom på att man kunde använda verktyg och annat.
Behöver man snabbhet o styrka för att överleva så kommer man utveckla dessa färdigheter efter ett par generationer.
Citera
2006-11-25, 20:27
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akunin
Dom anses också vara de smartaste.
Inte av mig.
Citera
2006-11-25, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Droom
Tja

Jag har listat ut varför intelligens hos en individ oftast är omvänt proportionell mot dess fysiska styrka. Är man starkare så behöver man inte kunna tänka lika mycket. Tror ni detta stämmer bra?

Du är ganska stark va?
Citera
2006-11-25, 21:41
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Nja allt beror på vad du menar med stark. Bevisat är att längre människor är smartare än kortare, sedan så får man tänka på att längre inte är starkare. Kortare människor är proptionellt starkare.

Något jag hört många gånger, har du någon källa på det? Och vad menar du med smartare, talar vi om IQ-test?
Citera
2006-11-25, 21:50
Bannlyst
Snygga tjejer eller krampiga killar behöver knappast studier för framgång under deras första decenier.

Men det slår tillbaka senare då de oftast slutar på dank när deras fysik och utseende inte längre existerar då de också blir gamla och fula.

Utan en grund av arbetslivserfarenhet eller utbildning och när deras sport, modellkarriär är slut så visar det sig alltid att de fysiska talangerna inte håller i längden hos oss mäniskor, se tex Al Bundy för en kul karikatyr
Citera
2006-11-25, 21:51
Medlem
Crooked Countys avatar
Citat:

Det ar ju visst en koppling?
Du sager att langre ar smartare an kortare och att kortare ar starkare an langa.
Alltsa menar du att kort och stark=dum och lang och svag=stark?
Citera
2006-11-26, 00:21
Medlem
Teadons avatar
Så om jag är nästan skallig och uber-svag så är jag då smartare menar du? Wow! Jag måste vara otroligt smart! fan säkert 200 IQ!

haha! kunde inte låta bli. Hur som helst skulle jag vilja hålla med dig i ditt påstående lite granna med generalisering självklart. Alltså vi har två personer, en svag och en stark. Båda vill ha en tjej, samma tjej dessutom, för att bilda familj med så vad ska dessa båda göra för att vinna denna tjej? Den svaga kan knappast puckla på den starka då den svaga skulle med all säkerhet gå under och på så sätt förlora tjejen. Så vad gör han? Han vet att ett starkt imponerande intellekt är eftertraktat i längden och därför studerar han hårt, och på alla sätt försöker utöka sitt intellekt så att han kan imponera på henne istället för med sin fysik som är inte alls något imponerande gentemot den starke. Så vad gör den starke i så fall för att vinna tjejen? Jo han tycker inte om att plugga för det är tråkigt och inte alls lika roligt som att se bra ut och vara stark och lyfta skrot samt Han vet att tjejer tycker om snygga män som är sexiga, så valet är enkelt, han utökar sin fysik och sattsar på sport eller tyngdlyftning. Hans fysik blir mer utvecklat och han kan spöa folk och bossa omkring som ingen annan vilket inte den svaga smarte kan men det som den starke förlorar är att han inte har jobbet eller kunnandet som behövs för ett bra jobb och därför så kommer den smarte att vinna i längden. Mycket naivt och generaliserat som sagt men det visar på ett ungefär varför en stark inte är oftast smartare än den svagare just för att båda tvingas att anpassa sig och utveckla något som är eftertraktat för denna tjej som både tycket om stark fysik och ett stark intellekt, och hon vet att ett starkt intellekt håller och är det säkraste att gå på i längden men i yngre dar så kommer hon att välja den starkare snyggar för att sen ta den som inte är lika snygg eller stark men som är absolut smartare och mer bildad.

Anledningen jag skriver så färgat är att jag har upplevt allt för ofta hur den store starke sätter sig på andra och mobbar, slår eller ja utpressar elever på godis eller annat och skiter i att dom måste plugga när läran säger till dom, självklart finns det massor som tur är undantag så detta gäller för få, men fortfarande. När jag pratar med den store starke om "intellektuella" saker så är han/hon lost som få, jag gör små test och lägger till och med fram svaren, fast gömda självklart, och dom ser dom inte, förstår dom inte eller ja vad som nu jag gör. Jag gör det enklare genom att skriva ner det jag har frågat om eller ja pratat om för att se om dom förstår men nej inte ett nys om att dom förstår eller ej. Små delar av IQ-test har jag tagit fram och get till dom och samma resultat: lost som få. Detta är vad som stärker hypotesen; Starke = dummare.

Fast personligen anser jag att det inte alls är riktigt sant då gener och uppväxt är så viktigt som formar personen, och så kanske personen i fråga är sjuk och på så sätt inte är utvecklad som alla vi andra. Så därför håller jag mig ifrån att säga med fasthet att den som är fysiskt stark är dummare, det finns faktiskt mycket som talar för att en med god fysik är smartare också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in