• 9
  • 10
2024-09-04, 16:57
Medlem
SkenHeligeStaffans avatar
Hoppas hitta nån gammal Borlängebo här som möjligen minns vad i slutet på 90-talet discona i arena kupolen hette
Citera
2024-09-04, 17:14
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag bor inte där men det är en av de värsta städer jag har besökt. Trångsinta småstadsbor som försöker bräcka varandra i sämst dialekt. USCH! Vilken annan stad som helst är förmodligen ok, men borlänge är det inte!

Trångsynta småstadsbor.

Låter som Falköping.😸
Citera
2024-09-06, 00:13
Medlem
Ungarna lärde sig åka skidor i Romme så vi var där flera år i rad när barnen var små. Inte många restauranger att välja på. Kultur vet jag inte då jag bara varit där för att åka skidor. Men utbudet lär vara skrallt.
Citera
2025-04-16, 09:21
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustak
Här i borlänge är livet.
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Inte många restauranger att välja på, utbudet lär vara skrallt.
Jag spenderade några månader i Borlänge innan pandemin och minns bara Olearys samt en massa sunkiga kebaber och en motbjudande Indisk restaurang. Hur är det idag? Finns det något hyfsat ställe där man kan käka? Jag måste dessvärre dit igen i tjänsten om några veckor.
Citera
2025-04-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Jag spenderade några månader i Borlänge innan pandemin och minns bara Olearys samt en massa sunkiga kebaber och en motbjudande Indisk restaurang. Hur är det idag? Finns det något hyfsat ställe där man kan käka? Jag måste dessvärre dit igen i tjänsten om några veckor.

Basta och Blackstone är väl de två bästa. Har du bil kan det vara värt åka till Falun, där finns Banken, en white guide restaurang.
Citera
2025-04-18, 12:52
Medlem
Beror på vilken del av Borlänge du bosätter dig i och vad du har för intressen!

Södra& östra Borlänge:

Romme alpin är en relativt stor skidanläggning med bra konstgjord snö /öppethållandr för att vara såpass sydligt.

Sjön Runn (Plus ösjön och Dalälven) är en sk ”skärgårds-sjö som har ett enormt båtliv. Därtill samt bra plogade långfärds skridsko banor och det finns fina naturområden och trevliga bostadsområden med låg brottslighet osv i södra/östra Borlänge.

Tjärna Ängar/ Jax ”västra Borlänge”:
Övervägande del invandrare, låga inkomster och högre kriminellt lastade miljöer. (sk riskområde eller utsätt område minns ej vilket)
Område har dock varit värre förut och det diskuterades häromåret att få bort den där kategorien om utsatt/risk område.

Visst förekommer brott men inte såsom på 90/00 talet när lilla Chicago myntades. Det finns inga större gängrelaterade konflikter inte som vanligt folk märker av iallafall.

Förra året var en del rån mot gamlingar vid bankomaten å sånt. Men å andra sidan, Senaste gången nån blev ihjälskjuten var väl våren -23? (Hagalund å innan det kanske -19 (vid Kupolen). Rätta mig om jag glömt nån. Så vad gäller dödligt skjutvåld ligger det knappast på topp i brottslighet iaf.

Stadskärnan är rätt rejält tråkig, förutom resturanger frisörer etc har det mesta affärer flyttat till andra områden. vill man ha stadsliv är som andra säger Falun bättre men det kan man ju få genom att åka över dit vid behov. 10-15 minuter med direktbuss. Annars finns allt man behöver i Borlänge med bra öppettider på kupolen shoppingcenter och handelsområde.

Avslutningsvis är det nog bra att ha en bil för att ta sig runt omkring i stadens kringområden om man ska bo där!
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in