2006-11-24, 14:21
Medlem
Hade svårt att somna i natt, låg vaken och somnade tillslut runt 06:00 på morgonen. Anledningen till att jag låg vaken var för att jag kände mig rastlös framför allt i mitt högra ben. Det är en extremt konstig känsla, ungefär som att det är ett tryck inne i själva skelettet eller liknande, det här rör den delen mellan knät och foten. Det här gjorde att jag tyckte det var väldigt jobbigt att ha benet stilla.

Är inte första gång det här inträffar som jag gjorde en sökning med dom symptomen och fick fram "restless legs". Först trodde jag att det var totalt oseriöst, var mest namnet som gjorde mig skeptisk. Så upptäckte jag att det faktiskt finns ett riksförbund och efter att ha läst vidare lite så upptäckte jag att symptomen stämmer ganska bra.

Tydligen ska även 10-15% av befolkningen(!) ha åkomman. Om det är så passa många som är drabbade borde ju den här åkomman vara ganska allmänt känd. Någon som vet, är detta en seriös diagnos? Någon här som också är drabbad och kan beskriva sina symptom?
Citera
2006-11-24, 14:30
Medlem
Det är en seriös sjukdom/syndrom som det numera finns läkemedelsbehandling för. Jag har själv haft sådana problem några gånger, men inte så ofta att jag vill ha behandling för det.
Citera
2006-11-24, 18:57
Moderator
ofays avatar
Det kallas restless legs syndrome och är helt seriöst
Finns hjälp att få
Citera
2006-11-24, 20:09
Medlem
jaha, då stämmer det alltså, konstigt att det är såpass okänt.. Det värsta är att nu när jag vet vad det kan bero på så tänker jag mycket mer på det och det blir värre..
Citera
2006-11-25, 01:25
Medlem
Unbalanceds avatar
Usch, jobbigt det där med restless leg syndrome.
Lider inte utav det i normala fall men i princip alla som är beroende utav opiater(smärtstillande) och sedan tänder av och
hamnar i abstinens drabbas utav det. Har hamnat där några gånger.
Vet inte om det är farligt, gissningsvis så tror jag inte det är farligt bara jobbigt men jag är ingen doktor.
Citera
2006-11-25, 01:28
Medlem
Provokatörens avatar
Mycket irriterande är det!
Citera
2006-11-25, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
Usch, jobbigt det där med restless leg syndrome.
Lider inte utav det i normala fall men i princip alla som är beroende utav opiater(smärtstillande) och sedan tänder av och
hamnar i abstinens drabbas utav det. Har hamnat där några gånger.
Vet inte om det är farligt, gissningsvis så tror jag inte det är farligt bara jobbigt men jag är ingen doktor.

Nu när du säger det så märkte jag av det extremt mycket när jag lade ner mitt nikotinberoende, kanske inte att jämföra med ett opiatberoende men ändå, det slog mig nu.. Ironiskt - läste att opioider verkar vara en vanlig behandling vid restless legs..

Någon som sitter inne på några hemmasnickrade knep för att lindra symptomen?
Citera
2006-11-25, 06:33
Medlem
TomiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-U
Nu när du säger det så märkte jag av det extremt mycket när jag lade ner mitt nikotinberoende, kanske inte att jämföra med ett opiatberoende men ändå, det slog mig nu.. Ironiskt - läste att opioider verkar vara en vanlig behandling vid restless legs..

Någon som sitter inne på några hemmasnickrade knep för att lindra symptomen?

Har för mig att det används en del benzo för att lätta livet för dem som har restless legs också.
Citera
2006-11-25, 13:25
Medlem
Jo har sett det, men jag tvivlar starkt på att jag skulle få benzo utrskrivet av den anledningen. Känns lite som att man måste vara över 40 för det. Är nog lite onödigt också, har störs ju uppenbarligen av det men jag vet inte om det är så allvarligt att jag skulle börja äta lugnande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in