2006-11-24, 11:15
Medlem
klassekocks avatar
Hej, jag har en polare som påstår att pizzabagare tjänar grymt bra. Det skule då bero på alla affärer dom gör vid sidan av bagandet. Han säger alltså att löner på kanske 70 000 i månaden inte är konstigt.

Har han rätt eller har han fel?
Citera
2006-11-24, 11:33
Medlem
Zdravkovics avatar
Tjänar dom mycket beror det också på att de jobbar i princip öppning-stängning varje dag, alltså till exempel 11-23. Lägg där till förberedelser innan öppning och typ städning efter stängning så förstår du deras arbetsdagar.

På pizzeriorna i mitt område är det iallafall ALLTID samma bagare som jobbar..

Sen låter 70 000 i högsta laget.. halvera det så tror jag dig (eller din polare)
Citera
2006-11-24, 13:36
Medlem
Fedoras avatar
Tjao, med tanke på hur mycket de skattefuskar så, tillsammans med deras arbetstider. Har ni tänkt på hur ofta de har "nya ägare" eller liknande? Jag har för mig att invandrare som startar pizzerior har en lägre skattesats det första året. Åtminstone här där jag bor byter ägarna bara pizzerior och kör lite öppningserbjudanden och sen rullar det på som vanligt. Detta sker varje år. Dessutom skriver de oftast att man tar med sig maten, även fast man äter där. (Lägre skattesats på mat som tas med.)

Så kanske inte konstigt att de har flashiga bilar? Men 70 000? Jag är skeptisk..
Citera
2006-11-24, 13:48
Medlem
Tänker lite fritt nu.

Vit lön :10 000
Svart lön: 60 000

Svart lön/dag om arbetar 30 dagar månad: 60 000/30 = 2000 kr

Pizza pris till kund : 45 kr
Ingredienser: 10(?) kr

2000/35= 57 st

Antar att läsk mm kan gå svart också.

Så de skulle utöver en stor vit försäljnining behöva sälja ca 50 pizzor svart per dag, jag tror det är orimligt många. Fast har de öppet 10 timmar, så blir det "bara" 5 st i timmen.

Vad tror ni?

Tror även att det finns helt hederliga pizzabagare, ordet pizzabagare är inte synonymt med fifflare.
Citera
2006-11-24, 13:50
Medlem
Din Morsas avatar
Ett kul citat jag fått höra på frågan hur en pizza-bagare kunde köra så fin BMW?

"Jo, jag är inte med i den där momsen du vet" (Sagt på riktigt skön balkan-svenska)

Din Morsas amatör-kalkyl för pizza-ekonomin:
En pizza kostar 45:-
Varav ingredienser ca 5:-

Startkostnader, en begagnad ugn och en degblandare och en konservöppnare och en matberedare ca 50.000:-?

Lokalhyra? Oftast rätt låg?

Dessutom skall tribut och beskydd betalas till lokala kriminiella, avgiften varierar.

Kostnader för arbetsgivaravgifter och skatter är ganska sannolikt väldigt låga eller obefintliga

Kan man bara kränga kring 100 pizzor om dagen i snitt och skattefuskar satan så blir det ju rätt goa pengar ju!

Lite svartsprit, spel och bordellverksamhet i rummet bakom så blir det ju ännu lukurativare förstås...

*edit* såg att internet hann före...
Citera
2006-11-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa

Roligt att vi skrev så liknande inlägg. Jag lutar nog också åt att råvarupriset är nedåt 5 kr, inköpspris för mjöl, lite ananas, skinka, tomatsås mm är mycket låga, speciellt då det är storköksinköp vi pratar om, det är ju inte "ICA-priser" direkt.

Kör de svart måste de ju även tänka på att köpa in allt till "svartpizzorna" separat, även pizzakartongerna.

Minns två fall som jag läst om.

En pizzeriaägare som åkte dit pga att han gjorde av med långt fler pizzakartonger än han sålde hämtpizzor......

Ett annat fall för många år sedan då skattemyndigheten drog en pizzeriaägare till domstol för att han gjorde av med så mycket mjöl till ett mindre antal pizzor, pizzeriaägaren vann faktiskt det fallet då han bakade ovanligt stora pizzor. (Södertälje, 90-talet)
Citera
2006-11-24, 14:09
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Roligt att vi skrev så liknande inlägg. Jag lutar nog också åt att råvarupriset är nedåt 5 kr, inköpspris för mjöl, lite ananas, skinka, tomatsås mm är mycket låga, speciellt då det är storköksinköp vi pratar om, det är ju inte "ICA-priser" direkt.

Kör de svart måste de ju även tänka på att köpa in allt till "svartpizzorna" separat, även pizzakartongerna.

Minns två fall som jag läst om.

En pizzeriaägare som åkte dit pga att han gjorde av med långt fler pizzakartonger än han sålde hämtpizzor......

Ett annat fall för många år sedan då skattemyndigheten drog en pizzeriaägare till domstol för att han gjorde av med så mycket mjöl till ett mindre antal pizzor, pizzeriaägaren vann faktiskt det fallet då han bakade ovanligt stora pizzor. (Södertälje, 90-talet)

De där historierna har jag också hört!

Hur skatteverkets inspektörer glatt kavlat upp ärmarna och provbakat pizzor för att verifiera att det inte går åt 4kg fyllning eller var det var som krävdes för att den redovisade försäljninssiffran skulle matcha råvaruinköpen...

Och när det gäller råvaror så är det väl påfallande ofta man ser nån skabbig privat-bil med luckan full med tomatsås-flak och annat utanför. Och i andra fall så verkar det som att de samkör med turk-livsen i lokalen bredvid. Mycket egenimport från tyskland med i mitt fall (som malmöit och observatör av mystisk ekonomisk aktivitet bland "mina" araber)
Citera
2006-11-24, 16:16
Medlem
Grooms avatar
Citat:
Dessutom skall tribut och beskydd betalas till lokala kriminiella, avgiften varierar

Är det här något nytt?
Citera
2006-11-24, 16:26
Medlem
Din Morsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Är det här något nytt?

Att restaurangbranchen används som mjölkko av olika kriminella organisationer är väl ingen direkt jättenyhet? Ett inte helt okänt fall är ju krögaren i Göteborg som anmälde Bandidos för utpressning och fick bilen bränd som lön för mödan...

I vissa fall så kan det ju dessutom vara så att pizza-plejset startats med kapital från en mer eller mindre ljusskygg organisation, och gränsen mellan ocker-ränta och utpressning kan ju vara rätt flytande.
Citera
2006-11-25, 11:49
Medlem
Skatteverket har gjort sköna insatser mot pizzerior. Vid ett tillfälle köpte man upp en massa pizzor och tog isär dem för att väga alla ingredienser.
Citera
2006-11-25, 19:26
Medlem
Citat:
Ett kul citat jag fått höra på frågan hur en pizza-bagare kunde köra så fin BMW?

"Jo, jag är inte med i den där momsen du vet" (Sagt på riktigt skön balkan-svenska)

Din Morsas amatör-kalkyl för pizza-ekonomin:
En pizza kostar 45:-

Startkostnader, en begagnad ugn och en degblandare och en konservöppnare och en matberedare ca 50.000:-?

Lokalhyra? Oftast rätt låg?

Dessutom skall tribut och beskydd betalas till lokala kriminiella, avgiften varierar.

Kostnader för arbetsgivaravgifter och skatter är ganska sannolikt väldigt låga eller obefintliga

Kan man bara kränga kring 100 pizzor om dagen i snitt och skattefuskar satan så blir det ju rätt goa pengar ju!

Lite svartsprit, spel och bordellverksamhet i rummet bakom så blir det ju ännu lukurativare förstås...

*edit* såg att internet hann före...

Min lokala pizzeria betalar över 10.000 varje månad för 70-80 kvadrat ungefär, det tycker jag är mycket.
Citera
2006-11-25, 21:58
Medlem
savoxovass avatar
De som jobbar tjänar inte så bra, men nog kan ägaren dra in en och annan kula genom lite fusk. Ägaren till pizzerian där jag ofta käkar lunch har både BMW, fet guldkedja och rolex .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in