• 1
  • 2
2006-11-23, 19:44
Medlem
d!chens avatar
Brorsan, 1989, har synfel på båda ögonen, han är närsynt och har -/+2.5 om jag inte minns helt fel.

Förövrigt är han jäkligt vältränad och undrar om han kan mönstra, och försöka komma in som ngn sorts jägare, med synfel med förklaringen att han ska operera ögonen innan han rycker in?

tacksam för svar, // W.
Citera
2006-11-23, 19:53
Medlem
Aerrs avatar
Jag tror inte han skulle kunna bli jägare med den synen han har nu..
Opererar han synen så är det fullt möjlligt men jag rekommenderar inte att operera synen bara för att göra lumpen. Dessutom opererar dom väl inte ögon på så unga människor?
Citera
2006-11-23, 22:04
Medlem
20 år är för det mesta minimikravet för att få operera ögonen, sen ska synfelet ha varit stabilt i 1-2 år.

För övrigt så ska han nog inte sikta in sig på att få stridande tjänst, jag har själv -1.5/-2.5, och jag hade ingen möjlighet till att få det.
Citera
2006-11-23, 22:19
Medlem
JEzuss avatar
En polares lillebror fick göra det när han var 18-19, han rycker in som kj till sommaren. Vill man så ska det nog lösa sig, dock får man ju lägga ett par spänn på det!
Citera
2006-11-23, 22:59
Medlem
d!chens avatar
Jo, för han har verkligen kämpat och mönstrar i sommar eller nästa höst, om jag minns rätt =/ Iaf så är han vältränad, psykiskt stark, farsan e lite av en Hitler så vi har ju gjort vår beskärda andel genom åren.

haha men iaf, så han kan operera ögonen, förutsatt att synen har varit stabil i 1- 2 år?

tack för alla snabba svar!
Citera
2006-11-23, 23:20
Medlem
JEzuss avatar
Kontakta ögonläkare, finns ingen annan utväg.
Finns jävligt duktiga i stockholm på det där stället jag inte kommer på namnet på.
Citera
2006-11-24, 00:54
Medlem
Har rätt starka synfel, blev inskriven som bevakningsgruppchef på MarinB Göteborg (Gamla amf 4) fick 6-7-6 på mönstringen.
Citera
2006-11-24, 01:07
Medlem
Tror du försvaret är intresserade av folk vars farsa är nazist/diggar eller är som Hitler?

btw, synfelen blir hans fall. Han kan inte bli jägermeister.

Citat:
Ursprungligen postat av d!chen
Jo, för han har verkligen kämpat och mönstrar i sommar eller nästa höst, om jag minns rätt =/ Iaf så är han vältränad, psykiskt stark, farsan e lite av en Hitler så vi har ju gjort vår beskärda andel genom åren.

haha men iaf, så han kan operera ögonen, förutsatt att synen har varit stabil i 1- 2 år?

tack för alla snabba svar!
Citera
2006-11-24, 01:33
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Tror du försvaret är intresserade av folk vars farsa är nazist/diggar eller är som Hitler?

btw, synfelen blir hans fall. Han kan inte bli jägermeister.

Tror du försvarsmakten frågar folk om deras föräldrar är nazister ?

btw, jag känner en "jägermeister" med synfel.
Han gör värnplikten just nu på K3.

Det går visst att bli jägare om man har synfel.
Hur allvarligt det får vara vet jag däremot inte.
Citera
2006-11-24, 02:41
Medlem
Malaj

Behövs det inte alltid fler malajer....
Citera
2006-11-24, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Behövs det inte alltid fler malajer....

Det kan man ge till muppar och icke till de som faktiskt är välmotiverade till annat.
Citera
2006-11-24, 10:32
Bannlyst
Jag antar att kraven i viss mån skärpts, men när det begav sig för min del så var det flera som jag kände personligen som hade synfel på -3 och mer som blev jägare, en kille med flaskbottnar till glasögon blev sen även yrkesofficer och började jobba på K3. Jag spekulerar bara nu, men eftersom de tar in så få idag så kan de nog kosta på sig att sålla bort folk med synfel. Samtidigt så blir närsynthet allt vanligare. Idag är 40% av kullen närsynt, mot endast 9% för inte så himla många år sedan. I en del asiatiska länder är 90% närsynta. Ökande närsynthet beror på datorer i första hand nuförtiden, så sitter man inne och spelar CS hela dagarna som tonåring minskar alltså chanserna att bli "nåt tufft" i det militära.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in