Flashback bygger pepparkakshus!
2006-11-23, 17:43
Medlem
jonkeSthlms avatar
Tittade på SVT24 idag när ministrarna svarar på frågor om politiken dom bedriver. Det jag då lag märke till var att alla som ställde en fråga till ministern eller när ministern svarade på än frågan så började dom alla med "HERR TALMAN", alla utom Anders Carlgren(miljöministern).

Och min fråga blir ju då såklart VARFÖR inleder inte AC med HERR TALMAN?

Han kan ju inte vara så dum att han glömmer bort att inleda med "HERR TALMAN" 20ggr under än timme.
Citera
2006-11-23, 18:09
Moderator
Strix m/94s avatar
Även om...

...jag inte hade nöjet att avhöra dagens debatt, så kan man väl säga så här generellt:
I Riksdagen är debattförfarandet litet speciellt. Riksdagsmannen riktar sig alltid till talmannen i sina anföranden och inte direkt till sin motdebattör. Detta har både traditionella och praktiska orsaker. En traditionell är att talmannen har en särställnng i konstitutionen som "riksföreståndare i beredskap", och därför inte är vem som helst, utan måste bemötas på ett speciellt sätt. Praktiska skäl är dels att debatten inte skall urarta till direktkonfrontation mellan debattörerna, vilket skulle motverka debattens syfte att klargöra stånpunkter etc, dels förs skritliga debattprotokoll varför debattörerna förväntas tilltala varandra med namn så det i efterhand går att se vilka uttalande som riktats till vem och i och med att man riktar sig till talmannen så blir tilltalet "Herr/fru talman".
Har svårt att tro att det ligger annat bakom herr miljöministerns uteblivna titulaturstilltal än en ovana vid riksdagsdebatter och formerna för dessa.
Citera
2006-11-23, 18:18
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkeSthlm
Kan det vara så enkelt att herr talman inte gillar rövtryckare?

Ja, så är det nog.

Antagligen är det ovana, eller så är han en sådan där liberal som tilltalar med förnamn (såg någon FP-kongress på TV där alla var förnamn med varandra, riktigt fånigt).

Undrar när man ersätter "Herr Talman" med "Pär"?
Citera
2006-11-23, 18:29
Medlem
jonkeSthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Undrar när man ersätter "Herr Talman" med "Pär"?

Jag använde mig av ordet herr talman genom hela texten, alltså inte Pär.

Jag hoppas ju att du inte tar det där med rövtryckare på allvar?

Edit: Raderar rövtryckare så att folk inte missförstår mig.
Citera
2006-11-23, 18:35
Medlem
jonkeSthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
...jag inte hade nöjet att avhöra dagens debatt, så kan man väl säga så här generellt:
I Riksdagen är debattförfarandet litet speciellt. Riksdagsmannen riktar sig alltid till talmannen i sina anföranden och inte direkt till sin motdebattör. Detta har både traditionella och praktiska orsaker. En traditionell är att talmannen har en särställnng i konstitutionen som "riksföreståndare i beredskap", och därför inte är vem som helst, utan måste bemötas på ett speciellt sätt. Praktiska skäl är dels att debatten inte skall urarta till direktkonfrontation mellan debattörerna, vilket skulle motverka debattens syfte att klargöra stånpunkter etc, dels förs skritliga debattprotokoll varför debattörerna förväntas tilltala varandra med namn så det i efterhand går att se vilka uttalande som riktats till vem och i och med att man riktar sig till talmannen så blir tilltalet "Herr/fru talman".
Har svårt att tro att det ligger annat bakom herr miljöministerns uteblivna titulaturstilltal än en ovana vid riksdagsdebatter och formerna för dessa.

Tack för ett bra svar.

Ovana så pass många gånger? Jag menar, till och med jag lag märke till det. Och min politiska bana är lika med NOLL.
Citera
2006-11-23, 18:51
Moderator
Strix m/94s avatar
Det är...

Citat:
Tack för ett bra svar.

Ovana så pass många gånger? Jag menar, till och med jag lag märke till det. Och min politiska bana är lika med NOLL.

...väl en av hans första riksdagsdebatter, särskilt som statsråd. Då kan man väl vara en aning nervös och glöma protokollet, även upprepade gånger. Vi får väl hålla koll på honom i framtida debatter och maila honom om han inte bättrar sig. Undertecknat "Vänlig hälsnngar Vän av ordning"
Citera
2006-11-23, 19:14
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Jag använde mig av ordet herr talman genom hela texten, alltså inte Pär.

Jag hoppas ju att du inte tar det där med rövtryckare på allvar?

Edit: Raderar rövtryckare så att folk inte missförstår mig.

Jag var kanske lite kryptisk.
" " syftade mer på att det finns en risk att man snart börjar säga Per.
Ingen kritik mot dig således.

Nej, jag stötte mig inte på rövtryckare. Tycker icke-PK one-liners är skoj!
Citera
2006-11-24, 13:43
Medlem
jonkeSthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vagabonden
Jag var kanske lite kryptisk.
" " syftade mer på att det finns en risk att man snart börjar säga Per.
Ingen kritik mot dig således.

Nej, jag stötte mig inte på rövtryckare. Tycker icke-PK one-liners är skoj!

Helt okej! Då vet jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in