• 1
  • 2
2006-11-23, 11:32
Medlem
Tigrovis avatar
Det har varit lite klurigt att hitta en besiktningstid på sistone, alla stationer i närområdet är fulla och tiden börjar rinna ut....

Så, rent teoretiskt, skulle en stressad bilägare kunna tänkt sig göra på följande vis:
Hålla ögonen öppna varje morgon han sitter och trängs på essingeleden efter bilar med samma slutsiffra (dvs regperiod) och leka samlabilar-leken med sig själv.
Därefter när han sitter på kontoret begära lite faxuppgifter från VV på ägarna och roa sig med att slå upp dessa på kreditupplysningstjänsten och i ett fullt hypotetiskt excelblad börja lista regnummer och personnummer.

På bilprovningens hemsida skulle den den stressade bilägaren rent teoretiskt slå in ett regnummer och passande 4 sista och se om dessa personer varit så tursamma och lyckats boka en tid....

Är detta fullständigt moraliskt förkastligt? Eller blir det bara det när den stressade mannen avbokar någon annans tid? Hmmm.. Vad säger bilprovningen? Vad tycker FB expertisen?
Citera
2006-11-23, 11:41
Medlem
Renegades avatar
Tycker jag låter hysteriskt roligt och absolut värt att prova!

Annars kan du ju bara hänga på bilprovningens hemsida regelbundet, jag måste också besiktiga senast sista november och det fanns bara pisstider mitt på dan på ställen ett par mil från jobbet, men så plötsligt en dag fanns det morgontid före jobbet på stationen närmast hemma... (1 minuts bilväg.)

Ge inte upp...
Citera
2006-11-23, 12:02
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
...men så plötsligt en dag fanns det morgontid före jobbet på stationen närmast hemma... (1 minuts bilväg.)
Eh, du, det där verkade lite misstänkt... Men kul att du gilla tipset! Vad har du för regnummer förresten?
Citat:
Ge inte upp...
Hehe, ja, *jag* har ju redan besiktat..

Citat:
Ursprungligen postat av bilprovningens hemsida
2.2 Vad händer om jag inte kan komma på min bokade tid?
Kom ihåg att avboka eller omboka din tid om du inte kan komma! Bokad tid som inte används debiteras med halv kontrollbesiktningsavgift. Den inbetalda avgiften återbetalas efter besiktningsperiodens slut eller på direkt begäran och vi debiterar därefter halva avgiften i efterhand.
Var snälla mot varandra i trafiken nu.
Citera
2006-11-23, 12:54
Medlem
paridas avatar
för att boka besiktning behöver man ju den där koden man får hemskickad.
räcker väl inte med sista siffrorna i personnummret heller?
Citera
2006-11-23, 13:02
Medlem
mpees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parida
för att boka besiktning behöver man ju den där koden man får hemskickad.
räcker väl inte med sista siffrorna i personnummret heller?
Koden gäller bara för tiden du får hemskickad. Inte om du bokaren annan tid.
Citera
2006-11-23, 13:16
Medlem
poko-pekkas avatar
Fan vad kul, då kanske du pratat med mig om du ringt in?

Var är det du försöker fixa en besiktingstid? Sthlm? Det bästa du kan göra är att ringa in på morgonen, det är då flest återbud trillar in. Du får vara bredd på snabba ryck då många avbokar sin tid tid när det återstår kring en timme inpå innan de ska vara inne. Annars så ser du precis samma tider som jag gör om du kollar via nätet.

Det jag brukar göra när jag ska få in bilen är att jag går in och säker på stationen ungefär en gång i kvarten och tro mig, det kommer in många återbud så man behöver oftast inte hålla på mer än i en halvtimme-45 min.

Om du tänker ringa in på morgonen tänk på att det kan vara många andra som ringer så man kan få vänta lite, kollar du på nätet är det ju ingen väntetid!

Koden du använder är inte den gamla 10-siffriga, utan som sagt ägarens 4 sista siffror i personnummret eller de 4 sista i företagets org. nr om den är reggad på en firma.

Sedan vill jag passa på att dela ut en känga till alla som ringer in i sista stund och kräver att få en besiktningstid, har ni en personbil har ni fem (5!!) månader på er att besikta, att man sen ringer in när en vecka återstår och väntar sig att enkelt få en tid när hudratusentals andra sitter i samma båt är befängt. Det är inte bilprovningen som ska se till att ni besiktar bilen, det är ägaransvar.

Trots allt är det ju inte kul att upplysa desperata ensamstående småbarnsmammor att det inte finns tider på ett par veckor, men man hade ju till 99% sannolikhet inte suttit i den situationen om man p l a n e r a t i förväg?

Jag vill även säga tack till alla som är lite mer ansvarstagande och förståndiga och antingen ringer in i god tid, tar den föreslagna tiden eller bokar själv in er via nätet. Det är bra att det finns folk som är ordningssamma.

Att trådskaparen kanske eventuellt haft inne bilen på reparation eller haft den avställd, nyss köpt den eller liknande har jag full förståelse för. Men är det som så att det bara handlar om ren och skär lathet så måste jag fråga varför? Vill folk inte ha bilarna besiktade eller tycker de bara att det är kul att sitta i telofenkö i 15 minuter tio gånger om dagen???
Citera
2006-11-23, 13:23
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Tycker jag låter hysteriskt roligt och absolut värt att prova!

Annars kan du ju bara hänga på bilprovningens hemsida regelbundet, jag måste också besiktiga senast sista november och det fanns bara pisstider mitt på dan på ställen ett par mil från jobbet, men så plötsligt en dag fanns det morgontid före jobbet på stationen närmast hemma... (1 minuts bilväg.)

Ge inte upp...
Inte för att vara en surgubbe, men är man så angelägen om att få köra sin bil kan man väl ta ledigt en timme från jobbet, eller kanske ta det på lunchen? En besiktning tar ju bara 20 minuter, en efterkontroll 10 minuter, oftast går det mycket snabbare! Vill man verkligen besikta bilen får man väl se till att uppoffra lite, det är ju inte bilprovningen som satt dig i skiten, utan snarare du själv?

Om du berättar för din chef att du behöver sticka iväg en snabbis för att fixa en besiktning på bilen, som du måste ha för att ta dig till jobbet med varje dag så förstår han nog, inte sant? Hoppas det löser sig med besiktningstider för er som är utan i alla fall. Jag vet själv hur frustrerande det kan vara att ibland stå med skägget i brevlådan, men ge inte upp!
Citera
2006-11-23, 14:12
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
Fan vad kul, då kanske du pratat med mig om du ringt in?
Hehe, å nej - jag fick en riktigt fin tid hemskickad till mig i brevlådan - betala innan och svinga förbi, mycket praktiskt. Har ju absolut inte gjort som min teoretiske bilägare. Inte alls. På något vis.

En annan rolig sak man kan teoretiskt kan roa sig med i kön till bilprovningen den dan som bilprovningsmännen tar lite extra tid på sig är att när någon ställer sig i kön snabbt slå hans nummer, ta fram personnumret på nätet via telefonen och avboka hans tid innan han hunnit fram till terminalen. Kaos lär utbryta *rätt* snart. Men det är ju helt oprövat så klart.

...eller kanske driva någon jobbig kollega till vansinne med att ständigt avboka hans tid när han ska iväg till besiktningen....
Citera
2006-11-23, 14:13
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrovi
Hehe, å nej - jag fick en riktigt fin tid hemskickad till mig i brevlådan - betala innan och svinga förbi, mycket praktiskt. Har ju absolut inte gjort som min teoretiske bilägare. Inte alls. På något vis.

En annan rolig sak man kan teoretiskt kan roa sig med i kön till bilprovningen den dan som bilprovningsmännen tar lite extra tid på sig är att när någon ställer sig i kön snabbt slå hans nummer, ta fram personnumret på nätet via telefonen och avboka hans tid innan han hunnit fram till terminalen. Kaos lär utbryta *rätt* snart.
Men det är ju helt oprövat så klart.
Citera
2006-11-29, 15:52
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poko-pekka
Inte för att vara en surgubbe, men är man så angelägen om att få köra sin bil kan man väl ta ledigt en timme från jobbet, eller kanske ta det på lunchen? En besiktning tar ju bara 20 minuter, en efterkontroll 10 minuter, oftast går det mycket snabbare! Vill man verkligen besikta bilen får man väl se till att uppoffra lite, det är ju inte bilprovningen som satt dig i skiten, utan snarare du själv?

Om du berättar för din chef att du behöver sticka iväg en snabbis för att fixa en besiktning på bilen, som du måste ha för att ta dig till jobbet med varje dag så förstår han nog, inte sant? Hoppas det löser sig med besiktningstider för er som är utan i alla fall. Jag vet själv hur frustrerande det kan vara att ibland stå med skägget i brevlådan, men ge inte upp!

För min del så köpte jag bilen jag kör nu i september, sen dröjde det ytterligare ett tag innan jag fick hem papper osv, och fick klart för mig vilken besiktningsperiod jag hade.

Jag var helt inställd på att ta ett ställe nånstans åt fanders, så jag säger inget om det, men jag ser inte heller problemet, jag har inte belastat någon med någon problem alls om att jag är ute i sista sekunden, jag har ju fixat tid helt på egen hand via nätet...
Citera
2006-11-30, 05:16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
För min del så köpte jag bilen jag kör nu i september, sen dröjde det ytterligare ett tag innan jag fick hem papper osv, och fick klart för mig vilken besiktningsperiod jag hade.

Jag var helt inställd på att ta ett ställe nånstans åt fanders, så jag säger inget om det, men jag ser inte heller problemet, jag har inte belastat någon med någon problem alls om att jag är ute i sista sekunden, jag har ju fixat tid helt på egen hand via nätet...

Det brukar heller inte vara svårt att få besiktningstider på någon besiktning max 30 min körväg utanför stan. Har man bil så orkar man väl köra 3-4 mil för att besiktiga också..

När det gäller avbokningar så är det faktiskt så att många verkstäder har ett antal fasta tider flera dagar i veckan, men om de inte behöver dessa så ringer verkstäderna dagen innan och avbokar. Därför kan man ofta få sista-minuten tider kvällen före. Det är också dessa verkstadsbilar som brukar stå på besiktningens parkering tidigt på morgonen och som besiktningsmännen går ut och hämtar ibland när de har lagom luckor mellan bokade tider. Det är alltså inte besiktningshammarens skörd ,)
Citera
2006-11-30, 08:48
Medlem
Tigrovis avatar
Jag kan berätta att bilprovningen anser att det inte är något säkerhetsproblem att man kan logga in endast genom att kunna någons personnummer och regnummer:
Citat:
Ursprungligen postat av bilprovningens kundtjänst
Allt är avstämt med Datainspektionen och säkerheten försämras inte med det nya systemet.
Så ingen behöver behöver vara orolig att stöta på någon man försöker hålla sig undan ifrån när man åker och besiktar.
Eller om ens bokningstid försvinner eller mystiskt flyttas från Malmö till Kiruna så har det ingenting att göra med att du är "jobbig" på arbetet eller kanske skolan.
Datainspektionen har full koll på läget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in