2006-12-17, 23:57
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smörjmedel
En annan lösning skulle kanske vara att ha 2 st IT-forum, ett med restriktioner och ett helt utan.

det är ingen bra lösning, då ett kommer tramsas sönder. eller så skapas en elitgrupp i den ena delen som är "för fin" för de andra. har tittat lite på it-avdelningen idag, tycker inte det är något att hänga läpp för.

alla är inte it-gudar som vet hur man löser sina datorrelaterade problem. ska man då inte få be om hjälp för att en del självutnämnda elitister anser att man är troll eller mindre värd?
Citera
2006-12-18, 00:04
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromna
det är ingen bra lösning, då ett kommer tramsas sönder. eller så skapas en elitgrupp i den ena delen som är "för fin" för de andra. har tittat lite på it-avdelningen idag, tycker inte det är något att hänga läpp för.

alla är inte it-gudar som vet hur man löser sina datorrelaterade problem. ska man då inte få be om hjälp för att en del självutnämnda elitister anser att man är troll eller mindre värd?
Självklart är man självutnämnd elitist när man råkar ha fler inlägg eller kunna saker som nybörjare inte kan.

Då kan vi lika gärna skita i att moderera IT-forumen och låta alla kidsen som inte ens hör hemma här spamma sönder stället med sina frågor om MSN, Hotmail och Lunarstorm.
Citera
2006-12-18, 00:09
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Självklart är man självutnämnd elitist när man råkar ha fler inlägg eller kunna saker som nybörjare inte kan.
Jag har läst på forumet sen augusti och jag har aldrig sett dig bevisa det. Du kanske skrev mycket intressant i början av din tid men det gör du inte längre.
Du kanske skulle starta en intressant tråd i Datasäkerhets forumet istället för att bara klaga på hur dåliga trådar det är där?
Citera
2006-12-18, 00:09
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Alla kan inte söka och de borde därför inte få någon hjälp.
Citera
2006-12-18, 00:26
Medlem
Gromnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W
Alla kan inte söka och de borde därför inte få någon hjälp.

jo, det kan jag hålla med om, naturligtvis. men att inte tillåta alla användare ställa frågor, oavsett vad dehandlar om, är jag emot.

Carradine, jag är rätt säker på att du inte är expert på allt. låt oss säga att du har problem med bilen och du har inte en aning om hur du ska lösa det. ska du då inte få ställa den frågan bara för att du är okunnig i just det ämnet?
Citera
2006-12-18, 00:27
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Jag har läst på forumet sen augusti och jag har aldrig sett dig bevisa det. Du kanske skrev mycket intressant i början av din tid men det gör du inte längre.
Du kanske skulle starta en intressant tråd i Datasäkerhets forumet istället för att bara klaga på hur dåliga trådar det är där?
Du kanske ska läsa lite mer av mig då?
Bara för att du skummat igenom några inlägg så har du knappast sett allt jag skrivit - kom tillbaks när du har fog för din kritik.
Citat:
jo, det kan jag hålla med om, naturligtvis. men att inte tillåta alla användare ställa frågor, oavsett vad dehandlar om, är jag emot.

Carradine, jag är rätt säker på att du inte är expert på allt. låt oss säga att du har problem med bilen och du har inte en aning om hur du ska lösa det. ska du då inte få ställa den frågan bara för att du är okunnig i just det ämnet?
Det har inte bara med att man inte kan ämnet och behöver hjälp, just ämnet datakunskap/datorkunskap är väldigt speciellt eftersom vi har något som kallas sökmotorer och med dessa kan man skriva in vissa nyckelord som har med ens problem att göra och genast få hjälp - det är riktigt jävla tufft ska jag säga dig.

Dessvärre är det konstigt nog inte många som känner till sökmotorer av någon anledning, fråga mig inte hur Google kan vara ett av världens största IT-företag om ingen använder deras sökmotor.

Utöver det så är även sättet man ställer frågan på ganska viktigt, vi kan fortsätta med din något missvisande jämförelse med en bil, ponera att jag ska fråga en bilkunnig person och säger detta:

Jag: Min bil är trasig, hur fixar jag det?
Bilkunnig: Vad är det som är fel?
Jag: Jag vet inte, jag kan inget om bilar, hjäälp mig någon!!
Bilkunnig: Men du måste väl ändå kunna säga vad som hänt med din bil, hur vet du att den är trasig?
Jag: Den låter konstigt när jag kör!
Bilkunnig: Vart kommer ljudet ifrån?
Jag: Jag vet inte, jag kan inget om bilar! Kan någon hjälpa mig!!??

Ett annat exempel är:

Jag: Min bil är trasig, hjälp!
Bilkunnig: Vad är det som är fel?
Jag: Den startar inte, vad ska jag göra?!
Bilkunnig: Har du fyllt på med bensin?
Jag: Vad är det? Hur gör jag det?
Bilkunnig: Bensin är sådant din bil behöver för att starta och för att du ska kunna köra den, det står i din manual.
Jag: Men jag orkar inte läsa manualen, det är ju mer än 2 meningar i den och inga bilder, kan någon ge mig en guide PLZZZZzz!!

O s v - du får föreställa dig konversationen full med stavfel och särskrivningar från den frågandes sida så förstår du att det inte alltid är så kul att hjälpa folk.
Citera
2006-12-18, 23:00
Avslutad
Jag har precis kommit fram till en konstruktiv lösning. Vill jag diskutera politik gör jag det på annat håll, exempelvis JREF, PWOT eller annorstädes. Vill jag diskutera något som avlägset har med feminism, sex & samlevnad, etc, likaså, annorstädes. Det är ingen idé att öda energi på "diskussioner" som upprepas hela tiden och aldrig kommer ifrån stämpeln "infantil". Det blir helt enkelt till att undvika de värsta områdena (eftersom inget av andan "upprensning och skärpning" överhuvudtaget tycks finnas kvar bland forumstädarna).
Citera
2006-12-19, 21:28
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Du kanske ska läsa lite mer av mig då?
Bara för att du skummat igenom några inlägg så har du knappast sett allt jag skrivit - kom tillbaks när du har fog för din kritik.
Jag har läst nästan alla inlägg som du har gjort de tre senaste månaderna. Är det meningen då att jag ska läsa mer för att få hitta något läsvärt?
Citera
2006-12-19, 22:25
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Jag har läst nästan alla inlägg som du har gjort de tre senaste månaderna. Är det meningen då att jag ska läsa mer för att få hitta något läsvärt?
Har du gjort det så hittar du bara på och kan lika gärna erkänna det också.
Citera
2006-12-20, 07:58
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Har du gjort det så hittar du bara på och kan lika gärna erkänna det också.
Jag har varit i Datasäkerhets forat de senaste tre månaderna och läst alla trådar där.
Citera
2006-12-20, 09:52
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Jag har varit i Datasäkerhets forat de senaste tre månaderna och läst alla trådar där.
Testa att använda sökfunktionen, du överdriver så det är löjligt.

Dessutom har de trådar där jag skällt på trådstartaren en mycket hög låsningsfrekvens av en anledning - du tror inte att det råkar vara så att mod håller med mig i vilka trådar som är skit? (du behöver inte svara, det är ett faktum)
Citera
2006-12-20, 21:34
Medlem
Z4Ws avatar
Citat:
Dessutom har de trådar där jag skällt på trådstartaren en mycket hög låsningsfrekvens av en anledning - du tror inte att det råkar vara så att mod håller med mig i vilka trådar som är skit? (du behöver inte svara, det är ett faktum)
Jag bryr mig inte om vad Mod tycker. Dock så jag håller med dig om att kvalitén är låg. Men man tycker att du skulle kunna försöka höja den kvalitén. T.ex genom att starta en ny tråd om något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in