2006-11-21, 21:03
Medlem
Deon Limes avatar
Finns som kanske bekant en hel del moderatorer som i princip aldrig är aktiva som vanliga skribenter. Ser man dem så är det i rollen som moderator. Trådar flyttas och låses, de delar ut varningar och en del andra moderatorsysslor.

Har länge undrat vad vitsen skall vara. Ett forum man av olika anledningar inte tycker är värt att skriva i kan iaf inte jag se vitsen att lägga ner tiden att moderera.

Är nyfiken på hur ni resonerar.
Citera
2006-11-21, 21:10
Medlem
relativs avatar
Jag är moderator på ett mindre forum och efter att jag rensat upp all skit där orkar jag helt enkelt inte skriva något.

Så är det nog för många här också. Att FB liksom blir en syssla, inte ett nöje.
Citera
2006-11-21, 21:13
Medlem
Megalomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ
Jag är moderator på ett mindre forum och efter att jag rensat upp all skit där orkar jag helt enkelt inte skriva något.

Varfor lagger du da ner din tid pa det? Du far garna komma hem till mig och stada om du vill.
Citera
2006-11-21, 21:15
Moderator
Humbugs avatar
Det får inte bli en plikt. Då får man nog börja fundera på om man är rätt person för uppgiften. Har modstatus på ett mindre forum och det är verkligen inget som påverkar mitt forumerande. Tänker inte ens på det. Det skulle bli konstigt annars... Man är ju där för sitt eget nöjes skull.
Citera
2006-11-21, 21:23
Medlem
a4swes avatar
Jag kan inte se något problem att det är på det viset, snarare tvärt om.
Jag anser att moderatorerna skall väljas bland dem som inte skriver på det aktuella forumet, just för att undvika jävliknande situationer.
Citera
2006-11-21, 21:24
Medlem
ChristianXs avatar
De flesta har ju varierande fritid, och även moderatorer. Om du inte tiden räcker till för att både vara aktiv och att moderera så går ju modererandet lite före. Det är ju en uppgift man har tagit på sig.

Men i längden så bör man ju även vara aktiv som användare, det håller jag helt med om.
Citera
2006-11-21, 21:31
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av relativ

Kan säkert så vara.

Har själv varit moderator på två forum och det ena var inga större problem men det andra var lite bökigare då när och var och hur det var spoilers att tänka på och moderera hela tiden. Funkar ett tag men inget jag tycker man skall hålla på med nån längre tid.
Citera
2006-11-21, 21:34
Medlem
Heinzes avatar
Jag är nog en av de "skyldiga" till detta och anledningen beskriver Relativ bra.

Nu har jag dragit ner ordentligt på mina forum, har bara Media och dess underforum Skvaller samt Telekommunikation kvar, plockade bort Lougen, Sex & Samlevnad och Alternativa Sexualiteter.

När jag hade alla ovanstående forum så fick jag lägga ca 1,5h när jag loggade in efter jobbet med att rensa, läsa och skriva i outlaw, rösta i varningstrådar mm. Efter det var man inte jättesugen på att engagera sig i någon tråd kan jag erkänna. Det var en av anledningarna som jag drog ner på moddandet, Flashback var inte lika kul längre, tog upp för mkt fritid och blev en nödvändig syssla istället för en rolig hobby.

Nu när jag plockat bort massa forum har lusten kommit tillbaka att skriva här inne och det är jag glad för, det var ju därför jag hittade hit
Citera
2006-11-21, 21:43
Medlem
Fet-Everts avatar
Moderatorerna moderarer inte bara utan deltar även i Outlawarbetet vilket inte syns utåt. Det handlar om att bistå varandra i olika frågor, diskutera åtgärder mot medlemmar, diskutera tolkningar av regelverket då det inte alltid är vattentätt etc. samt agera bollplank till Admin. Moderatorarbetet tar längre tid än man tror.

Men det är ändå viktigt att man är med och debatterar, det är därför man en gång kom till FB, för att debattera. När man debatterar i andra delforum än sina egna så tar man intryck av hur andra moderatorer arbetar, bra som dåligt och att ta intryck av det andras moderering och hur andra forum fungerar brukar i regel leda till att man själv funderar lite över sin egen moderering och förhoppningsvis blir en bättre moderator. Det är mitt främsta argument för att moderatorerna ska vara aktiva i debatten. Det allra bästa är dock att ta paus från modererandet och bli vanlig medlem för då ser man verkligen forumet ur ett annat perspektiv.
Citera
2006-11-21, 22:12
Medlem
Jag önskar att Padme kunde sluta som moderator, om det skulle innebära att hon började skriva igen. Jag saknar hennes inlägg.
Citera
2006-11-21, 22:13
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Jag kan inte se något problem att det är på det viset, snarare tvärt om.
Jag anser att moderatorerna skall väljas bland dem som inte skriver på det aktuella forumet, just för att undvika jävliknande situationer.
Då får du problemet med moderatorer som inte är intresserade av avdelningen istället vilket är precis lika illa. Det är ju bättre att de moderera de forum de är aktiva i då det också ökar chansen att de deltar i debatterna. Dyker det upp jäv så går ju det att påpeka dessutom, admin lär inte uppskatta sånt. Deltar jag i en het debatt så låter jag någon av mina kollegor moderera tråden, så tror jag de flesta tänker.

Har jag bara tid att moderera så modererar jag bara, men sånt är olika från dag till dag. Har på den sista tiden försökt att debattera mer ute på forumet dock, är lätt att ralma in i modereringslunken helt enkelt.

Men lägger jag två timmar på att debattera en fråga jag tycker är viktig i Outlaw istället för att debattera senaste sporthändelserna så tycker jag att det är en "uppoffring" värd att göra. På min top-10 lista över mest intressanta debatter jag deltagit i så har nog 9 faktiskt tagits plats i Outlaw. Och det betyder inte att det är dålig nivå på trådarna ute på forumet.
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777
Jag önskar att Padme kunde sluta som moderator, om det skulle innebära att hon började skriva igen. Jag saknar hennes inlägg.
Din önskan är padmes lag...
http://www.flashback.org/member.php?u=5964
Citera
2006-11-21, 22:20
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine777

Padme har ju slutat som moderator..

Nåja, ontopic då.. det varierar ju som sagt med hur mycket tid man har över till FB. Ett tag modererade jag 6(?) forum och debatterade dessutom aktivt både ute på forumet och i Outlaw.

Numera har jag mindre tid och har därmed dragit ner till 3 forum för att hinna med allt, detta främst för att hinna med att debattera också ute på forumet. Lite snett ute är man nog om man inte öht debatterar på forumet, fastän och andra sidan finns det vissa som inte debatterar så mycket men är lysande moderatorer så det är inte så lätt som att säga att man per automatik är sämre bara för att man inte deltar så aktivt i debatterna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in