2006-11-23, 17:13
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calico Jack
De spelade förfan utan offside på Nordahls tid.
Men skämt åsido, Nordahl var bra under sin tid, men fotbollen var inte så avancerad och inte minst fysisk som nu. Jag tror inte att han skulle ens klarat av 5 mål i dagens fotboll och Serie A.

Sen så håller jag med Guinness, man ska nominera spelare som man har följt och sett. Det räcker inte med tre filmklipp med Pelé eller Denis Law.

Klart att den inte var lika avancerad då men talangen fanns där likväl. Hade en kille kommit fram idag med samma talang hade han så klart varit svingrymm!

Varför ska man bara få nominera spelare som man sett? Jag förstår inte det resonemanget. I så fall skulle Maradona ses om en sopa om 20/30år eftersom det då inte finns så många som följt och sett honom spela. Eftersom du inte sett Nordahl, Gren, Edström, Bosse Larsson m.fl. utan bara Henrik Larsson så var han den enda du kunde tänka dig att rösta på som tidernas bäste svenske fotbollspelare?
2006-11-23, 17:36
Medlem
Frejssons avatar
Här kommer mina gubbar jag nominerar. Likt några andra så nominerar jag bara spelare jag sett hyfsat mycket av, utan en - Garrincha. Har sett småklipp och det räcker för mig.

Målvakter:
Thomas Ravelli (Sverige)
Gigi Buffon (Italien)
Peter Schmeichel (Danmark)

Försvarare:
Glenn Hysén (Sverige)
Franco Baresi (Italien)
Lothar Matthäus (Tyskland)

Mittfältare:
Garrincha (Brasilien)
Maradona (Argentina)
Hagi (Rumänien)

Anfallare:
Marco van Basten (Holland)
Torbjörn Nilsson (Sverige)
J-P Papin (Frankrike)

Fria:
Paolo di Canio (Italien)
T Henry (Frankrike)

Om jag får välja en så är det Marco van Basten. Sicken jävla lirare! Helt otrolig. Han gjorde mål på allt och lite till. En målskytt av hans kaliber har det funnits få av. Det är en sak att klämma in 20-25 mål på sketlag varje säsong i ligan, att leverera både i landslag och i stora klubblagsmatcher är en annan sak. Det klarade våran vän Marco!
2006-11-23, 17:42
Medlem
toxicitys avatar
mv
buffon
preudhomme (belgaren osäker på stavning)
cudicini

back
terry
desially
maldini

mittfält
zidane
maradona
wise

Anfallare
Zola
Ronaldo
Le tissier

avbytare
henry
r baggio

spelare som jag sett, va ej född på pele och eusebios tid.
2006-11-23, 17:43
Medlem
toxicitys avatar
Och angående Diego Armando Kokaino, helt allvarligt talat. Har vi börjat ta med Handbolls-spelare i FOTbollsuppställningarna? I så fall vill jag ha med Magnus Wislander med i mitt lag - han gjorde mer mål på en säsong än vad Armando gjorde under hela sin karriär. [/quote]

2006-11-23, 18:22
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Klart att den inte var lika avancerad då men talangen fanns där likväl. Hade en kille kommit fram idag med samma talang hade han så klart varit svingrymm!

Varför ska man bara få nominera spelare som man sett? Jag förstår inte det resonemanget. I så fall skulle Maradona ses om en sopa om 20/30år eftersom det då inte finns så många som följt och sett honom spela. Eftersom du inte sett Nordahl, Gren, Edström, Bosse Larsson m.fl. utan bara Henrik Larsson så var han den enda du kunde tänka dig att rösta på som tidernas bäste svenske fotbollspelare?

Eftersom det är en personlig nominering, som ska motiveras, så är det inget vidare att ta med någon gammal farbror med pomaderat hår som man man har läst var väldigt bra. Det är liksom lite "B".

Sedan är det ett faktum att fotbollen som idrott genomgick en stor förändring i slutet av 60-talet/början av 70-talet, då den moderna fotbollen föddes. De spelare som var stora på 70-talet spelade under förhållande som var relativt lika dagens, medan 50-talets fotboll var som en annan värld.

- F.G
2006-11-23, 18:34
Medlem
icys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blight
Kaká är bästa fotbollsspelaren genom tiderna.

Jag gillar Kaka, men även jag inser hur absurt det påståendet är. Visst han är bra, men inte så att han bör bli nominerad till bästa fotbollspelaren genom tiderna.
Den bästa spelaren genom tiderna är naturligtvis Maradona, han har ingen konkurrent.
2006-11-23, 18:42
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein

Därför att det är lättare och nominera en spelare när Du själv sett honom istället för att ha sett några klipp hit och dit. Mern det betyder inte att spelarna du inte sett spela skulle vara dåliga på nåt sätt. Sen så har inte det här med Maradona och göra, Maradona kommer alltid vara den bästa fotbollspelaren även de kommande 10 år eftersom under Maradonas tid var fotbollen i stor sett som det ser ut idag vilket gör att han kommer fortfarande vara den bästa. Åtminstone de närmaste 10, 15 åren om det inte händer något extraordinärt med sporten.
2006-11-23, 18:43
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icy

Jag gillar Kaka, men även jag inser hur absurt det påståendet är. Visst han är bra, men inte så att han bör bli nominerad till bästa fotbollspelaren genom tiderna.
Den bästa spelaren genom tiderna är naturligtvis Maradona, han har ingen konkurrent.

Nomineringarna pekar i en viss bestämd riktning , men det finns 11 platser att fylla, så bara för att man fattat läget behöver man inte ge upp.

Kaka är definitivt en av de 10 bästa spelarna i världen under 2000-talet, IMO.

- F.G
2006-11-23, 18:58
Medlem
Calico Jacks avatar
Egentligen finns det bara två spelare som borde leda den kampen med hästlängderr före de övriga och det är givetvis Maradona och Zidane. Alla andra framstår som mediokra i jämförelse om man ska vara opartisk.

Jag har sett många spelare LIVE på plats, allt ifrån Toto Schillaci, Van Basten, Rijkaard, Baresi, Maldini till Mancini, Baggio, Inzaghi, Nedved, Totti eller Rooney för den delen... men fortfarande är ingen av dessa i samma kaliber som Maradona och Zidane som fotbollspelare. Inte ens i närheten, möjligen Baresi då, men som sagt de andra har en jävla låååång bit dit. Gapet upp dit är ungerfär som det brukade göra för några år sedan i PL då Man U och Arsenal dominerade mot lagen från och med 3:e platsen nedåt.
2006-11-23, 19:03
Medlem
Fula Gubbens avatar
Mja, Ronaldinho är bara snäppet under Zidane enligt min åsikt. Vad som krävs är att han gör ett VM där han regerar. Det var tanken att VM 2006 skulle bli det, men ni vet hur det såg ut istället Chansen finns dock kvar.

I ren talang anser jag att t ex Hagi var lika bra som Zidane, men sen gäller det att dominera och leverera år efter år, i flera klubbar och ligor, och även i landslaget. Och det gjorde förvisso ZZ.

Såg att någon nominerat George Weah -- så svettigt bra som Weah var när han var som bäst så var det verkligen historiskt. Men konstigt nog var det bara ett par, kanske bara 1 säsong, då han var kung.

- F.G
2006-11-23, 19:12
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Mja, Ronaldinho är bara snäppet under Zidane enligt min åsikt. Vad som krävs är att han gör ett VM där han regerar. Det var tanken att VM 2006 skulle bli det, men ni vet hur det såg ut istället Chansen finns dock kvar.

I ren talang anser jag att t ex Hagi var lika bra som Zidane, men sen gäller det att dominera och leverera år efter år, i flera klubbar och ligor, och även i landslaget. Och det gjorde förvisso ZZ.

Såg att någon nominerat George Weah -- så svettigt bra som Weah var när han var som bäst så var det verkligen historiskt. Men konstigt nog var det bara ett par, kanske bara 1 säsong, då han var kung.

- F.G

Ronaldinho har en bra bit och komma i samma klass som Zidane. Det räcker inte med att göra en eller två fenomenala säsong i någon av de större ligorna i Europa. Man ska leverera mer än så. Zidane leverede ända in i det sista både på klubb såsom landslagnivå. Vilket kan man inte säga om Ronaldinho inte minst med tanke på den tama VM han gjorde. Men som sagt, han har ett par år på sig och komma i kapp Zidane om han har tur.
2006-11-23, 19:16
Medlem
icys avatar
Citat:
Nomineringarna pekar i en viss bestämd riktning , men det finns 11 platser att fylla, så bara för att man fattat läget behöver man inte ge upp.

Kaka är definitivt en av de 10 bästa spelarna i världen under 2000-talet, IMO.

- F.G

Han är bra, och en av mina favoritspelare. Föredrar honom framför Ronaldinho t.ex. Men han är på tok för ojämn och försvinner lätt ur matcher, påminner på det viset om Ronalinho. Dessutom, 2000-talet har inte varit några vidare bra år. Ta i år t.ex. Ronalinho blev utsedd till världens bästa, och då var han usel i VM och stor del av året.. VM:s bästa spelare var backar. Och så vidare.

Citat:

- F.G

Hittade ett klipp med George Weah: http://www.youtube.com/watch?v=aJssJAzV3CA

Han var verkligen en grym spelare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in