2006-11-23, 00:17
Medlem
Calico Jacks avatar
Först och främst innan jag drar upp min lista vill jag påpeka att min lista bygger ifrån de spelare som jag tycker skulle klara av den modernare fotbollen som spelas idag eller näst kommande tio åren mot 20 eller 30 år sedan. Jag tycker nämligen att spelare som Pelé, Cruyff eller Beckenbauer (han spelade för fan semin i Mexico 70 mot Italia med axeln ur led, det skulle aldrig kunna gå idag). Var var jag? Jo det att då tidens stor-stjärnor är överskattade mot dagens eftersom jag tycker dagens fotboll är modernare och myclet tuffare. Hälften av då tidens stjärnor skulle inte ens kvalificeras som mediokra fotbollspelare i dagens fotboll.

Här kommer min lista...

Målvakter

Peter Schmeichel
Gigi Buffon
Dino Zoff

Backar

Franco Baresi
Paolo Maldini
Fabio Cannavaro

Mittfältare

Zinedin Zidane (bästa mittfältaren E V E R, mama mia!)
Roy Keane (Vinnarskalle som ingen annan, den absolut bästa defensiva mittfältaren ever. Vieira framstår som en mes i jämförelse.
Pavel Nedved (När han var som bäst)

Anfallare

Maradona (utan tvekan)
Roberto Baggio (han är förlåten nu)
Eric Cantona (lyftningen mot Sunderland säger väl allt)
2006-11-23, 02:34
Medlem
Villons avatar
Herregud, inser att jag var både full och trött när jag skrev mina nomineringar. Vill i efterhand byta ut Lineker mot Romario (den mannen kunde göra mål hur som helst, behövde inte ens skjuta), samt lägga till Glenn Hysén på backen, enkom pga behandlingen av nämnde Lineker.

Shearer står kvar, ty han är kung.
2006-11-23, 04:06
Medlem
Guinnesss avatar
Ni som har nominerat fossiler som Lev Jasjin, Pelé, Ferenc Puskás, Garrincha, Gunnar Nordahl m.fl - har ni någonsin sett en hel match med dessa herrar eller baserar ni era nomineringar på vad ni har hört och läst om dem?

Själv så väljer jag att enbart nominera spelare som jag sett med mina egna ögon och som jag vet är/var bra.

Målvakter:
Peter Schmeichel, Danmark
Oliver Kahn, Tyskland
Gianluigi Buffon, Italien

Backar:
Roberto Carlos, Brasilien
Paolo Maldini, Italien
Cafú, Brasilien

Mittfältare:
Diego Maradona, Argentina
Ronaldinho, Brasilien
Zinedine Zidane, Frankrike

Anfallare:
Eric Cantona, Frankrike
Romário, Brasilien
Dennis Bergkamp, Holland

Avbytare/fria:
Thierry Henry, Frankrike
George Weah, Liberia
2006-11-23, 09:05
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klevis
Men det är ju helt onödigt med en omröstning eftersom det inte behövs någon. Den som inte inser att Diego Armando Maradona är den bäste spelaren genom tiderna begriper inte ett skit om fotboll. Möjligtvis kan man nämna Pelé i sammanhanget men att dra upp Marco van Basten, Roberto Baggio är bara patetiskt. Att ens nämna Gunnar Nordahl i det här sammanhanget är ett stort hån mot den störste - Maradona.

Jag vidhåller att Nordahl bör nomineras. Har man vunnit Seria As skytteligga FEM gånger och gjort 221 mål för Milan(flest mål) bör man självklart nomineras! Ingen annan har vunnit Seria As skytteliga fem gånger, inte ens Maradona.
Personligen tycker jag inte att Nordahl är den bäste men han bör nomineras, eller hur?
2006-11-23, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein
Jag vidhåller att Nordahl bör nomineras. Har man vunnit Seria As skytteligga FEM gånger och gjort 221 mål för Milan(flest mål) bör man självklart nomineras! Ingen annan har vunnit Seria As skytteliga fem gånger, inte ens Maradona.
Personligen tycker jag inte att Nordahl är den bäste men han bör nomineras, eller hur?

Konkurrensen var långt ifrån lika bra på Nordahls tid som Maradonas. Om man räknat poängliga som i ishockey, hade Maradona vunnit den italienska flera gånger om. Att Careca blev skyttekung i Napoli berodde enkom på Maradona och dennes framspelningar, alternativt att Maradona krävde 3-4 man i markering, vilket lämnade öppen gata för Careca.
2006-11-23, 11:31
Bannlyst
Kaká är bästa fotbollsspelaren genom tiderna.
2006-11-23, 11:48
Medlem
frankensteins avatar
Citat:
Konkurrensen var långt ifrån lika bra på Nordahls tid som Maradonas. Om man räknat poängliga som i ishockey, hade Maradona vunnit den italienska flera gånger om. Att Careca blev skyttekung i Napoli berodde enkom på Maradona och dennes framspelningar, alternativt att Maradona krävde 3-4 man i markering, vilket lämnade öppen gata för Careca.

Givetvis har du rätt i att konkurrensen inte var lika hård på den tiden men det förringar inte det faktum att Nordahl vann skytteligan fem gånger eller stänkte in 221 mål. Om man går efter din mall skulle ju inte Lev Yashin, Puskas, di Stefano, m.fl. nomineras.
2006-11-23, 13:14
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:

Glöm dock inte att Careca var en riktigt bra spelare av egen kraft!

Håller med Calico Jack angående att dåtidens storspelare hade det enklare på sätt och vis; att spela som Beckenbauer med axeln ur led hade aldrig gått idag. Försvarsspelet var mycket mer beskedligt i den äldre fotbollen (fram till sent 60-tal), och tempot var lägre.

Självklart måste man få nominera vem man vill, det är därför vi har nomineringar...?

- F.G
2006-11-23, 15:37
Medlem
Shuyins avatar
Målvakter
Lev Yashin (Sovjet)
Gordon Banks (England)
Peter Schmeichel (Danmark)

Försvarare
Franz Beckenbauer (Tyskland)
Fabio Cannavaro (Italien)
Franco Baresi (Italien)

Mittfältare
Diego Maradona (Argentina)
Lothar Matthäus (Tyskland)
Johan Cruijff (Nederländerna)

Anfallare
Ronaldo (Brasilien)
Pelé (Brasilien)
Marco van Basten (Nederländerna)

Fria
Ferenc Puskás (anfallare, Ungern)
Ronaldinho (Brasilien)

Fuskar lite angående Maradona .
2006-11-23, 16:36
Medlem
Cracker-Jack...s avatar
Romario

Nuff said
2006-11-23, 16:47
Medlem
Calico Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankenstein

De spelade förfan utan offside på Nordahls tid.
Men skämt åsido, Nordahl var bra under sin tid, men fotbollen var inte så avancerad och inte minst fysisk som nu. Jag tror inte att han skulle ens klarat av 5 mål i dagens fotboll och Serie A.

Sen så håller jag med Guinness, man ska nominera spelare som man har följt och sett. Det räcker inte med tre filmklipp med Pelé eller Denis Law.
2006-11-23, 16:55
Medlem
Jaha, då får väl jag ta bort reliken Jackie Milburn då? Ja menar, även om han hade Newcastles målskytterekord i närmare 50 år så kan han väl inte räknas som en bra spelare enligt vissa här. Fan, kan ju lika gärna ta bort den som gjorde mest mål i hela Premier League då, Alan Shearer, eftersom han inte är någon "Samba" spelare.

Och angående Diego Armando Kokaino, helt allvarligt talat. Har vi börjat ta med Handbolls-spelare i FOTbollsuppställningarna? I så fall vill jag ha med Magnus Wislander med i mitt lag - han gjorde mer mål på en säsong än vad Armando gjorde under hela sin karriär.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in