Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2006-11-22, 12:24
  #25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Novotel
Det ska tilläggas att endast 4 procent av nästa årskull (1889) ska göra värnplikten.

Allmän värnplikt framstår inte ens längre som ett skämt. 4%...
Citera
2006-11-22, 12:27
  #26
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Jaha, där ser man, det är alltså långt värre än jag trott alltså. Terminssystemet med extra utbildning låter ju rätt vettigt men "oerhört kompetent" och "jävligt bra" ställer jag mig nog tveksam till ändå. Sverige är och förblir trots allt Sverige när det gäller många negativa saker. Tjänsten har ju dock gått från 15 till 11 månader, då man inte kan förutsätta att alla vill utomlands, eller? Och den extra terminen har kanske inte så väldigt stor fallskärsmjägarrelevans, om man tränar inför utlandsuppdrag?

Det jag undrar lite över är hur mycket utbildningen i sig har förändrats på de olika förbanden. Är grunden fortfarande rent militär och konventionell med "grundläggande infanteristrid" som bas, eller är inriktningen redan från början mer inriktad mot att agera ordningspolis och bygga toaletter i tredje världen?
Och under många år var värnplikten vid FJS endast 10 månader.
Förlängd utbildning på 15 månader infördes 1993 och berörde då endast 6 utbildningskullar innan man återgick till det nya systemet.
Citera
2006-11-22, 13:49
  #27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Och under många år var värnplikten vid FJS endast 10 månader.
Förlängd utbildning på 15 månader infördes 1993 och berörde då endast 6 utbildningskullar innan man återgick till det nya systemet.

Jaha. Måste märka ord lite också, man återgår väl vanligtvis inte till något nytt? :-)
Citera
2006-11-22, 14:03
  #28
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Jaha. Måste märka ord lite också, man återgår väl vanligtvis inte till något nytt? :-)
Jag menade att man återgår till 10 månader i princip med det nya systemet, 5 +1+5 månader - 2 terminer om 5 månader och ledighet mellan detta.
Citera
2006-11-22, 14:29
  #29
Medlem
Novotels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Det låter ju helt galet, så låga värden och ändå jägare?! Och liten konkurrens bland de med bra värden, trots att så få gör lumpen? Har den fysiska och psykiska standarden försämrats tio gånger om på tio år eller vad? "Oerhört få som vill göra lumpen"

Jag är placerad som FH705, luftburen befäl. Jag hade åttor på samtliga test, undantag cykeln som gav sjua. Vidare är det en person som jag känner som har fått samma tjänst. Hans värden var lika som mina med ett undantag, 6 på I-testet. En annan vän fick tjänsten jägarplutonbefäl på I19-Jbat. Han hade lika värden som mig. Dock 7 i styrka och 6 på I-test. Av detta kan vi dra slutsatsen att det inte alls kräver höga värden för höga jägartjänster. Vidare tar de avsteg från "7-regeln" för jägare, även för de högre tjänsterna.

Vidare är jag antagen till ytterligagre utredning till bland annat KJ och väntar besked från FJS. För några år sedan var det i stort sett bara personer med nior rakt igenom som fick komma till en ytterliggare utredning. I beaktning skall det också påpekas att KJ och FJS endast hade utbildning var annat år förr. Värnpliktsreformerna och de minskade anslagen till försvarsmakten har medfört att kvaliteten på våra soldater sänks. För det är ju troligast att de som påbörjar en utbildning med bra ingångsvärden, utvecklas mer än dem med sämre ingångsvärden. Värre blir det säkert om det fortsätter så här och värnplikten avskaffas till förmån för yrkesverksamma.

varför är det då så här? Idag behöver inte den som inte vill, göra värnplikten. Det är oerhört många smarta och fysiskt starka personer som hellre studerar och aktiverar sig inom sin sport, än gör värnplikten. Då det är oerhört få som vill göra värnplikten, blir det också en liten konkurrens om platserna med höga krav.

MVH
Novotel
Citera
2006-11-22, 15:11
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjöberg
Allmän värnplikt framstår inte ens längre som ett skämt. 4%...

Källa? Det blir alltså 8% av alla killar..? Hmm... runt 6 000 platser?
Citera
2006-11-23, 13:00
  #31
Medlem
Novotels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Källa? Det blir alltså 8% av alla killar..? Hmm... runt 6 000 platser?

Det som är ännu värre är att många förband på grund av den tredje terminen inte kan bedriva fullskalig, eller ingen utbildning alls varje år. Således kommer åskull 1990 att endast få något enstaka tusental utbildningsplatser. Det mina vänner, det är ett stort skämt när vi har allmän värnplikt i Sverige. Vidare ska det som i praktiken medfört att den som inte vill göra värnplikten, i teorin inte behöver göra värnplikten. Detta då en motion finns om att det inte ska vara straffbart att bryta mot totalförsvarsplikten.

Min personlinga åsikt är att daltandet i Sverige får ett allt större inflytande på det militära.

MVH
Novotel
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback