Citat:
Ursprungligen postat av SkinnyFists
Hade jag tagit denna debatt lite mer seriöst hade jag kanske kunnat leta upp någon studie eller whatever, men jag tycker det verkar konstigt om det skulle finnas någon som hävdar att reklam inte påverkar oss.
Jag ser det som en ond cirkel där människornas ideal föder en kultur av ideal som gör att vi människor fastar i dessa ideal och skapar ännu mer kultur baserad på den och så vidare.
Ska detta förändras så måste käppar i hjulet sättas någonstans.
Jag håller verkligen med om detta. Utvecklingen får eget liv, vilket leder till att en viss typ av samhälle skapas mer eller mindre av sig själv. Och jag tycker också att en hel del av våra nuvarande normer i samhället är tämligen usla. Däremot tror jag att det som möjligtvis skiljer din och min synvinkel åt är hur man ska angripa problemen, om man vill få till en förändring.
Jag tror inte särskilt mycket på att jaga efter symptomen i form av t ex undermålig reklam, usla TV-produktioner, samt bedrövlig journalistik, för att ta några exempel. Så länge som människor uppenbarligen gillar, eller åtminstone tror att de gillar, detta så kommer de att sukta efter mer. För att åstadkomma ett varaktigt mer intelligent samhälle med individer som vågar gå sina egna vägar tror jag att den enda långsiktiga lösningen är att få människorna att växa själva. Annars lockas då ändå bara in i att efterapa några nya skitideal, även om de som är dåliga av de nuvarande bryts.
Därav tror jag inte att man växer genom att man skyddas från allt "otäckt" och skadligt. Jag tror snarare att allt först måste gå till en sådan nivå att hela bluffen med att alla ska vara lika alla andra och bete sig på vissa specifika sätt blir totalt absurd innan tillräckligt många vaknar upp och genomskådar det hela, dvs väljer något annat av fri vilja. Genom att försöka agera förmyndare åt människor och genom tvång försöka att välja åt dem, skjuter man sig snarare i foten faktiskt, då det bara leder till att samhället konserveras på en nivå där merparten fortfarande måste ledas.
Citat:
Förlåt om jag förvirrat dig. Är kanske inte en så jättebra debattör.
Ingen fara. Lite förvirring tål jag.