Citat:
Ursprungligen postat av RoscoTanner
Ok, jag sänker mitt uttalandes signifikans något då eftersom jag inte garderat mig mot dylika följder. Men samtidigt så är ju ditt exempel, precis som du säger, helt irrelevant då det inte är i närheten av vad den här kampanjen förmedlar. Och om nu verkligen någon anser att H&M:s kampanjer är skadliga på något sätt, så är det väl rimligt att denne då påvisar detta också med någon form av bevisning eller studie. Annars blir det ju enbart åsiktsbaserat torrsim.
Tacka fan för att det finns vissa normer och ideal, men det är knappast H&M som skapar dessa så att de ska bära något symboliskt ansvar är enbart hyckleri. Om man vill ändra idealen lär man få börja i rätt ände med att förbättra människornas motståndskraft och förmåga att bättre hantera reklam, mode, och dylikt. Knappast genom att ge sig på enskilda företag som enbart hakat på en fördummande trend.
Vidare har jag egentligen inte förstått överhuvudtaget om du egentligen är kritisk till kampanjen och vad det rent konkret då är som är fel. Svepande formuleringar om att kvinnor i allmänhet kan ses som objekt känns inte som särskilt upplysande nämligen tycker jag. Konkretisera gärna, bitte?
(För övrigt är modellen i H&M:s kampanj över 40 år, så en viss variation har du redan där om det enbart var det som saknades för dig.)
Hade jag tagit denna debatt lite mer seriöst hade jag kanske kunnat leta upp någon studie eller whatever, men jag tycker det verkar konstigt om det skulle finnas någon som hävdar att reklam inte påverkar oss.
Jag ser det som en ond cirkel där människornas ideal föder en kultur av ideal som gör att vi människor fastar i dessa ideal och skapar ännu mer kultur baserad på den och så vidare.
Ska detta förändras så måste käppar i hjulet sättas någonstans.
Jag ser det inte så rimligt att tvinga företag att utforma sina kampanjer på ett visst sätt, men jag ser det inte heller hur man skulle kunna förändra människors ideal utan att skapa en stor variation inom kulturen.
Så det jag tror är den bästa lösningen är att man låter HM och alla andra företag utforma sina kampanjer hursomhelst, men samtidigt kräva ett visst ansvar från dom.
With great power comes great responsibility. Och pengar är makt.
Detta görs inte genom att stifta lagar och liknande utan genom att kritisera de företag som struntar i sitt ansvar och diskutera och debattera. Lite som det görs här. Även om det är både lite ensidigt och svart och vitt på just det här forumet.
Har man tur lyckas man sätta käppar i hjulen på lite alla möjliga ställen då.
Förlåt om jag förvirrat dig. Är kanske inte en så jättebra debattör.
Min åsikt är att HMs kampanjer oftast känns väldigt sexistiska och otrevliga eftersom de målar upp precis den typiska bilden av kvinnan-som-alla-män-vill-ha-och-alla-kvinnor-vill-vara. Är det ett bra sätt att tjäna pengar på? Självklart! Är det att ta ansvar över vilka konsekvenser det kan få för alla de som påverkas av idealet? Kan diskuteras, men jag tycker inte det.
EDIT: Och jag har inte sett HMs kampanj för i år. Är den bättre i år så är ju det bra.