Citat:
Ursprungligen postat av wigwag
Är inte så säker på det. Du syftar kanske på Ljungbergs och andra idrottsstjärnors kalsongreklam. Skillnaden där är ju att han är sitt eget varumärke som etablerat fotbollsproffs. Det som säljer är alltså associassionen
till framgång och famfusighet på fotbollsplan och den eventuella sexuella aproachen ska väl mer ses som parodi på traditionell underklädesreklam.
Men självklart finns även manliga modeller, utan några andra egenskaper än att vara just modell, som används för kalsongreklam. Men hur sexistisk är den
reklamen egentligen? Finns det egentligen några män som mår dåligt av att dom framställs som sexuella objekt i samband med kalsongreklam? Jag tvivlar.
De flesta grabbiga grabbar här på fb tror förmodligen att det beror på dom själva. Att dom inte tar åt sig.
Att dom är tuffare. osv. Men så är det självklart inte. Det vet jag.
Så det är alltså lugnt om HM skulle ha en underklädeskampanj som anspeglar på sex med bilder på en halvnaken kvinna bara hon är framgångsrik som något annat än modell?
Det är säkert så att framgången säljer, men det är ju självklart att även utseendet spelar stor roll. Visa mig en kalsongreklam som inte anspelar på sex eller en med Bill Gates liksom?
Och det är ju en väldigt stor mängd tjejer som vill bli modeller, alltså borde väl bilder på modeller också sälja på framgången?
Och är det så mycket värre att sälja underkläder på orimliga utseendeideal än vad det är att sälja dom på orimliga utseendeideal och orimliga ideal för framgång? o_O
Förstår verkligen inte parodi-kommentaren.
Jag tar inte åt mig, men det är mest för att idealet i min umgängeskrets inte är detsamma som det är i allmänhet. Däremot har jag lätt att känna mig underlägsen om jag hör folk snacka om hur jävla snygg någon kille är och jag vet att jag inte ens är hälften så snygg som honom, och då ser jag ändå mig själv som en människa som ser bra ut och har ett ganska bra självförtroende.
Vad har du för jävla belägg för den där kommentaren? Den om något är ju helt sjukt sexistisk.