Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-11-20, 22:49
  #1
Medlem
Cineastens avatar
Ikväll hade Svts nya dramaserie Mästerverket premiär. Linus Tunström (Syskonsalt) står för regin.
Citat:
Mästerverket är en dramaserie i fyra delar, efter en berättelse av Hans Renhäll. Linus Tunström har regisserat och i rollerna märks bland andra Tobias Hjelm, Livia Millhagen och Ulf Brunnberg.

Christer är präst i ett litet svenskt samhälle. En präst med prestationsångest såväl sexuellt som andligt. Han har länge drömt om att ge sin församling en vacker målning i kyrkotaket - ett mästerverk. Mitt under den heliga älgjakten kommer det en främling till byn. En främling som Christer förmodar vara den konstnär han eftersökt. Hans namn är Uno och han bosätter sig i kyrkan för att kunna fullborda sitt uppdrag. Utan större betänkligheter släpper Christer in honom i församlingen. Det kommer han att ångra.

Berättelsen Mästerverket har skrivits av Hans Renhäll som guldbaggenominerades för manuset till "Tic Tac". Linus Tunström har gjort en personlig bearbetning av manuset och regisserat. Linus har ett flertal kritikerrosade teateruppsättningar bakom sig, kortfilmen "To be continued" som vann kritikerpriset i Cannes 2000, samt produktioner för SVT som "Syskonsalt" och "Pepparrotslandet". Bland skådespelarna märks namn som Livia Millhagen, Ulf Brunnberg, Tobias Hjelm och Marcus Groth.

Jag tycker den verkar sevärd. Upplägget är intressant och storyn känns inte riktigt lika uttjatad som alla de tusentals polisfilmer/serier vi redan sett till leda. Svt är duktiga på att skriva dramaserier och det här verkar vara ytterligare en i raden. Det blir till att bänka sig tre måndagkvällar framöver.

Tv1 20.00 måndagar from 20/11!
Citera
2006-11-22, 11:29
  #2
Medlem
Mr Andersons avatar
Jag tyckte det var himla segt och ganska typiskt svenskt. Människor som agerar helt irrationellt och en skum, ganska elak typ som är rikast i byn och äger allt. Nej, jag hittar nog på annat mellan åtta och nio på måndagarna de kommande tre veckorna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback