2006-11-20, 17:44
Medlem
-Dr-s avatar
Använder ni IVRA bedövning eller söver ni i stället??

Vilken övervakning gäller vid IVRA i erat landsting eller klinik?

IVRA eller IV-lok är en typ av bedövning av arm eller ben. Man "tömmer" armen eller benet på blod och ersätter den med lokalbedövning, enkelt beskrivet.
Citera
2006-11-20, 19:39
Medlem
trooploopers avatar
Har varit med om IV-lok vid några få tillfällen. Det var ett tag sen men jag tror det gällde reponering av radiusfrakturer eller småoperationer i tumbasen, (kommer jag ihåg rätt?, finns indikation?)

Hur som helst skulle det enligt kliniken finnas vissa fördelar med IV-lok men eftersom det var en rel ny metod och sjukvården är konservativ så körde de flesta läkare på med anestesi.

Men jag kommer ihåg en ortoped som hade gjort sin avhandling på detta område. PMa om du vill ha tag i honom.
Citera
2006-11-25, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Använder ni IVRA bedövning eller söver ni i stället??

Vilken övervakning gäller vid IVRA i erat landsting eller klinik?

IVRA eller IV-lok är en typ av bedövning av arm eller ben. Man "tömmer" armen eller benet på blod och ersätter den med lokalbedövning, enkelt beskrivet.
Har använt IV-lok vid reponering av radiusfrakturer. Ingen övervakning behövs, huvudsaken är att man inte släpper på stasen för snabbt så att för stora mängder anestetika svämmar ut på en gång. Funkar bra och är mycket säkert.
Citera
2006-11-25, 08:33
Medlem
-Dr-s avatar
Jag har hört att man tex på hand kirgen i örebro alltid har fastande patienter och övervakar med 3-avledat EKG. Och är pat över 50 alltid 5-avledat.

Låter lite väl häftigt ellet hur.

Jobbar själv på en klinik där vi opar mycket av våra pat med hjälp av ivlok.
Vi lägger som regel 50ml citanest, man skall ha manchetten på i minst 20 min.
Vi har patienten kvar i 1 timme efter att man släppt på blodet.
Vi har inga narkos syrror som överavakar när vi bara har lokalabedövningar.
Citera
2006-11-25, 18:59
Medlem
Undrar om de inte har pat fastande ffa p g a av att man vill ha beredskap för att snabbt kunna konvertera operationen till generell anestesi (som sövning och intubering) om så behövs ifall nåt skulle strula. Nån anledning till att hålla pat fastande för att lägga en IV_lok har jag svårt att se. Har för mig att vi la 35 ml Carbocain i lok:en när jag primärjourade på ortopeden, minns inte riktigt...
Citera
2006-11-25, 20:00
Medlem
-Dr-s avatar
Det är ju en bra tanke, men hur ofta strular det med en ivlok??

Jag har operera typ 5-8 pat varannan dag nu i cr 4 år. Har haft "strul" med 1
Citera
2006-11-25, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dr-
Det är ju en bra tanke, men hur ofta strular det med en ivlok??

Jag har operera typ 5-8 pat varannan dag nu i cr 4 år. Har haft "strul" med 1

Nej, precis vad jag menar, borde inte strula med en IV-lok och därför förstår jag inte varför fastan skulle ha med IV-loken att göra. Är inte så hemma i handkirurgi, kan det inte uppstå komplikationer relaterat till lång tids op i blodtomt fält? Eller så är det kanske så enkelt att man vill ha pat fastande så att de inte blir illamående och börjar kasta upp under operationen?
Citera
2006-11-26, 12:28
Medlem
OK!
Kan ni ta det på svenska nu?!?!
Citera
2006-11-26, 13:23
Medlem
wääuus avatar
Detta låter intressant och obehagligt, ligger man där med en åderlåten arm fylld med nåt och tittar på när ni gräver i köttet?

Och eftersom ni verkar vara kirurger allihop så borde ni ha lite koll på min fråga, sorry för att den är OT:
Vilken benzo är det man ger i lite äppeljuice innan operation för att ungen inte ska bli rädd?
Detta ges till barn vet jag.
Citera
2006-11-26, 13:33
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Detta låter intressant och obehagligt, ligger man där med en åderlåten arm fylld med nåt och tittar på när ni gräver i köttet?

Och eftersom ni verkar vara kirurger allihop så borde ni ha lite koll på min fråga, sorry för att den är OT:
Vilken benzo är det man ger i lite äppeljuice innan operation för att ungen inte ska bli rädd?
Detta ges till barn vet jag.

Dormicum brukar användas som sedering till barn.
Citera
2006-11-26, 14:33
Medlem
-Dr-s avatar
Fast det heter Midazolam. Men det är samma sak, Dormicum finns bara som IV.

Angåendet BTF tid så gäller det 2 timmar max, senan 20 min genom blödning. Men den tid man står ut med under Ivlok är cr 1 tim, osederad.
Citera
2006-11-26, 14:34
Medlem
-Dr-s avatar
[quote=wääuu]Detta låter intressant och obehagligt, ligger man där med en åderlåten arm fylld med nåt och tittar på när ni gräver i köttet?
/QUOTE]

Nej, man sätter upp ett skynke så att vi får jobba i fred, och hålla op-området sterilt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in