2006-11-20, 16:05
Medlem
Jag har tänkt att införskaffa en ny server, och är inte jätte bra på serverhårdvara, så tänkte höra om dessa delar fungerar bra tillsammans, och berätta gjärna om jag borde byta ut något mot annat.

Asus DSBF-D/SAS, I5000P, Socket-771, Dual,SATA/IDE, E-ATX, PCI-Ex16(x8 link) - 791$
Kingston ValueR. DDR2 PC5300 2048MB CL5, Unbuf.,1.8V,256Meg x 72, 240pin, ECC/REG - 481$
Chieftec Mesh Medium Tower Svart/Silver m/USB/Firewire 400W PSU ATX 2.0,24/20pin - 169$
Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM - 222$
Intel Xeon 5140 2.33GHz 1333 Socket LGA771, 4MB, BOXED - 657$

Priserna står i $ då jag driver en internationell spelserver ( vill inte nämna vad ).
Den ska stödja i nuvarande läge och mjukvara 200 spelare ( förhoppningsvis ) och med nästa mjukvara 500+

Ge gjärna tips och idéer!
Citera
2006-11-20, 18:38
Medlem
Ingen?
Citera
2006-11-20, 18:59
Medlem
acuras avatar
Bara för att ingen inte har svarat inom två timmar så betyder det inte att det är något som är fel.

Mina synpunkter är att du borde stoppa i mer RAM-minne, det dubbla eller något i den stilen för att minimera risken att behöva växla i arbetsminnet. Sen kanske två stycken 5110 processorer i stället för en 5140, fast det beror på om servermjukvaran för spelet gillar att använda sig av många trådar eller ej.
Citera
2006-11-21, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Bara för att ingen inte har svarat inom två timmar så betyder det inte att det är något som är fel.

Mina synpunkter är att du borde stoppa i mer RAM-minne, det dubbla eller något i den stilen för att minimera risken att behöva växla i arbetsminnet. Sen kanske två stycken 5110 processorer i stället för en 5140, fast det beror på om servermjukvaran för spelet gillar att använda sig av många trådar eller ej.

Tack, men det blir nog att köpa till senare isf, men har en fråga till, ang ATX
Eftersom moderkortet är E-ATX, passar det i en ATX burk?
Citera
2006-11-21, 12:04
Medlem
Megaforces avatar
Minnet passar nog inte eftersom det på asus websida står att det skall vara buffrade minnen, men ev kan du ha upp till 4 obuffrade minnen på moderkortet. Kolla i manualen (finns att tanka ner).

Om du kör 64 bits operativsystem så kan du köra minnet i quad mode med fyra minneskanaler och då behöver du installera minneskorten fyra och fyra. Ett passande minneskit från Kingston är KVR667D2D8F5K2/2G vilket består av 2 stycken 1Gb buffrade ECC-minne. Kostar ca $200 st. Köp två och du får 4 Gb med minne.

E-ATX passar i de flesta chieftecs lådor så det skall inte vara något problem.

Vad det gäller CPU så kanske man skall välja två stycken 5130 istället för en 5140. Skillnaden i prestanda är inte så stor, men 5130 är nästan hälften så dyr.
Citera
2006-11-21, 12:09
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av detrol
Tack, men det blir nog att köpa till senare isf, men har en fråga till, ang ATX
Eftersom moderkortet är E-ATX, passar det i en ATX burk?

Som du kan se har: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307580
Sa kan chassiet hussera ett extended ATX, alltsa E-ATX. Men det ar sa att det generellt sett inte gar att ha ett E-ATX kort i ett ATX-chassie.
Citera
2006-11-21, 12:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Som du kan se har: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307580
Sa kan chassiet hussera ett extended ATX, alltsa E-ATX. Men det ar sa att det generellt sett inte gar att ha ett E-ATX kort i ett ATX-chassie.

E-ATX är ju större. Men nästan alla kinesiska towerlådor jag sett är av E-ATX format. Det är ju bara de små lådorna som bara klarar ATX.
Citera
2006-11-21, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Minnet passar nog inte eftersom det på asus websida står att det skall vara buffrade minnen, men ev kan du ha upp till 4 obuffrade minnen på moderkortet. Kolla i manualen (finns att tanka ner).

Om du kör 64 bits operativsystem så kan du köra minnet i quad mode med fyra minneskanaler och då behöver du installera minneskorten fyra och fyra. Ett passande minneskit från Kingston är KVR667D2D8F5K2/2G vilket består av 2 stycken 1Gb buffrade ECC-minne. Kostar ca $200 st. Köp två och du får 4 Gb med minne.

E-ATX passar i de flesta chieftecs lådor så det skall inte vara något problem.

Vad det gäller CPU så kanske man skall välja två stycken 5130 istället för en 5140. Skillnaden i prestanda är inte så stor, men 5130 är nästan hälften så dyr.

Just nu har jag tänkt köra med WinXP 32 bits, då det är det ända nuvarande mjukvara stödjer.

Möjligtvis Win2003 Server. Sen kingston minnet du nämnde, hittade jag ingenting om.

Ända buffrade med 2gb jag hittade var http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321145

Tack för alla svar!
Citera
2006-11-21, 21:02
Medlem
Fascists avatar
Citat:

Ge gjärna tips och idéer!

Varför köper du inte en riktig server i stället för att hålla på och mecka själv?
http://www.fpc.fujitsu.com/www/produ...primergy/tx300

S-ATA-diskar är jag skeptisk till i servermiljö. SCSI är det som gäller - oöverträffad säkerhet, stabilitet och prestanda. Är man mycket priskänslig kan kanske S-ATA få duga i värsta fall.
Citera
2006-11-22, 09:22
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Just nu har jag tänkt köra med WinXP 32 bits, då det är det ända nuvarande mjukvara stödjer.

Möjligtvis Win2003 Server. Sen kingston minnet du nämnde, hittade jag ingenting om.

Ända buffrade med 2gb jag hittade var http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=321145

Tack för alla svar!

Det var ett dyrt minne. Tänk på att moderkortet har 8 minnesplatser så du kan nog nöja dig med att använda mindre och billigare minnen. Men tänk på att moderkortet stöder 667 Mhz så köp denna typ av minnen istället för att kunna få max minneshastighet.
Citera
2006-11-22, 09:23
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fascist
S-ATA-diskar är jag skeptisk till i servermiljö. SCSI är det som gäller - oöverträffad säkerhet, stabilitet och prestanda. Är man mycket priskänslig kan kanske S-ATA få duga i värsta fall.

Tyvärr har vi lika ofta problem med SCSi-diskar som PATA och SATA i våra servrar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in