2006-11-20, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag har extrema sömnstörningar. O jag har haft nästan alla sömnmedel som finns. Men nu har jag 4 st Propavan (vilket är en väldigt hög dos), samt Mirtazapin som ska bidra lite till sömnen. Propavanen är mycket bra, fast många upplever kittlingar i benen av dem, fast jag har inte märkt nått!

Jag lägger mig relativt tidigt på vardagarna, vid 21-tiden. Så tar jag mina Propavaner vid 20-tiden o somnar en timme senare. Men problemet är att jag vaknar så många gånger var natt. Fast sen bryter jag ned alla substanser extremt fort. Så Propavanen slutar verka vid typ 02-tiden. Så vaknar jag typ minst en gång i timmen o går upp o röker! Det är inte bra o ganska jobbigt! Så vaknar jag kl. 07, oftast innan klockan ringer. Sen går jag till jobbet.

Nä, nu sitter jag bara o snackar om mig själv... Men Propavan är bra, för de är inte beroendeframkallande. Ett annat alternativ är Theralén, det används också som sömnmedel.

Om Propavan inte verkar så länge har jag nog inte så mycket användning för dem. Det är alltid mellan cirka 00 och 06 jag vaknar många gånger. Men jag antar att det kanske är lite svårt att hitta ett sömnmedel som gör att jag mellan cirka 23.00 och 07.00 sover mycket djupt och sedan, när klockan ringer, är vaken och pigg som vanligt...det är de där timmarna innan klockan ska ringa som är jobbigast. Jag kan ofta vakna cirka två timmar innan och vara riktigt pigg, så att jag behöver gå upp och göra saker för att jag blir så rastlös. Men jag tycker inte det är så kul att sitta två timmar och vänta på att klockan ska ringa och sedan vara jättetrött på eftermiddagen för att jag gått upp alldeles för tidigt...

Jag vet dock inte riktigt vad problemet beror på. Så fort min "semi-pojkvän" sover i min säng eller om jag sover hos honom så sover jag bra. Jag har lätt för att bli "mörkrädd" och känna mig otrygg av ljud jag inte kan identifiera. Dock har jag nog aldrig förut haft såna här svårigheter så regelbundet som jag har nu. Har sovit exakt lika dåligt varje natt i cirka tio dagar, utom de dagar då jag inte sovit själv...

Jaja, tack för hjälpen i alla fall, de som svarat, jag väntar några dagar och kontaktar nog en läkare om det inte går över. Det kan nog vara värt att bli lite seg på morgonen om man får sova en hel natt utan störningar. Det finns ju kaffe!
Citera
2006-11-20, 18:09
Medlem
A-Dmps avatar
Propavan verkar bra och länge, jag känner av samma saker som Psychopatic (även om jag bara äter tre, dvs. 75 mg till kvällen, blandat med en del annat, förstås), men det har antagligen att göra med att jag, liksom han (antar jag) har blivit institutionaliserade i någon form och medicinerna inte fungerar lika bra.

Jag har genomgående haft insomningssvårigheter i hela mitt liv, men som regel har jag sovit när jag väl har somnat. Fast jag är fruktansvärt lättväckt, det räcker med att öppna dörren till det rum som jag sover i för att jag ska vakna. Så när jag delade rum med en fet man på psyket som snarkade hur jävla mycket som helst var det kört för mig. Jag vaknade trots öronproppar minst tio gånger per natt. Men! I det läget förstod jag Propavanets storhet. Jag hade inte behövt det tidigare, men det räddade min nattsömn under tiden jag låg inlagd med honom. Jag märkte verkligen skillnaden, hur snabbt som helst.
Citera
2006-11-20, 18:31
Jo, normalt så verkar Propavanen hela natten. Men jag har ett enzymfel som gör att jag bryter ner det så fort!
Citera
2006-11-20, 20:13
Medlem
Jag skulle faktiskt känna mig lite dum om jag gick till läkaren och bad om ett sömnmedel, och speciellt om jag bad om Propavan specifikt. Jag känner att han/hon säkert skulle tro att jag bara var ute efter pillerna, att flumma på, eller något. Eftersom jag är väldigt frisk i övrigt och har typ noll erfarenhet av kontakt med läkare och receptbelagda läkemedel skulle de säkert skicka hem mig med tips såsom slappna av, motionera, drick inte kaffe, blabla...

Jag har haft väldigt dåliga erfarenheter av sjukvården, de få gångerna jag har behövt hjälp. En gång då jag fick konstiga domningar och smärtor i armar och händer plus feber som varade i ungefär ett dygn ville de inte ens ta tempen på mig, de sa endast att de trodde jag hade suttit för mycket framför datorn och överansträngt nacken. När jag var på Närakuten för några dagar sedan på grund av misstänkt urinvägsinfektion hittade de inget som tydde på en infektion men gav mig antibiotika ändå, eftersom jag klagade på smärtorna då och faktiskt hade de flesta symtom...

Enligt mina erfarenheter verkar läkare ta väldigt lätt på saker och ting, speciellt när man inte riktigt vet vad som är fel. Jag är tveksam till att jag skulle få Propavan utskrivet på första försöket om jag går dit och säger att jag sover dåligt. Menmen, det kanske är värt ett försök. Jag får se.

Det har ju liksom blivit lite så att man inte riktigt har någon lust att gå och lägga sig...ungefär som att man har mardrömmar varje natt..
Citera
2006-11-20, 21:02
Medlem
Mr.Burnss avatar
Dom kommer inte tycka du är skum eller så om du frågar efter propavan, stå på dig

sen är det helt omöjligt att flumma på den medicin
Citera
2006-11-20, 21:40
Medlem
Himmler!s avatar
Nä verkligen inte, dom flesta läkarna blir nog bara glada om du säger att du vill ha propavan och inte diverse narkotiska preparat mot dina sömnproblem det är garanterat ingen fara.
Citera
2006-11-20, 22:48
Medlem
Jag är förstås förtjust i narkotiska preparat men detta vill jag ju bara ha för att kunna sova ordentligt utan att få några jobbiga biverkningar av det. Narkotiska preparat är kul men det tar jag bara på helgen då jag vet att jag kan ligga kvar i sängen hela dagen efteråt.

Utifrån vad jag läst på Fass och era tips om Propavan så verkar det vara ett rätt okej sömnmedel som inte är sådär hemskt jättestarkt, precis vad jag vill ha. Nu ska jag snart försöka gå och lägga mig. Jag har köpt Valerina Natt, får väl hur bra dom funkar då...
Citera
2006-11-21, 21:40
Medlem
Lergigan forte 50mg < blir jag trött satan av. kan vara nått att testa. ej beroende framkallande heller.
Citera
2006-11-22, 07:41
Medlem
Lite uppdatering. I natt vill jag minnas att jag inte drömde lika oroligt, jag drömde långa, vanliga drömmar, som man brukar. Jag har för mig att jag sov ganska tungt också. Tog Valerina Natt innan jag gick och la mig (fast jag tror inte att de bidrog till nånting faktiskt) och tände några ljus mot min svaga mörkrädsla. Jag känner mig utvilad idag i alla fall, och tung i huvudet, sådär som när man sovit rätt bra...

Det är nog inte så jättesvårt att förstå att det antagligen var mina Lepigen som gav mig de mesta sömnproblemen. Jag har dock aldrig fått problem av dem förut, det har gått bra hittills. Men igår tog jag ingen Lepigen och somnade då också bättre. Jag får fortsätta experimentera och se hur det går. Jag vill ju kunna ta mina Lepigen färdigt Om jag slutar ta Lepigen somnar jag hungrig och då sover jag inte bra. Isåfall måste jag äta mycket igen så jag blir mätt och då går jag ju upp i vikt, de kilon jag lyckats gå ner den senaste månaden...
Citera
2006-11-22, 11:37
Medlem
Mr.Burnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lenore
Lite uppdatering. I natt vill jag minnas att jag inte drömde lika oroligt, jag drömde långa, vanliga drömmar, som man brukar. Jag har för mig att jag sov ganska tungt också. Tog Valerina Natt innan jag gick och la mig (fast jag tror inte att de bidrog till nånting faktiskt) och tände några ljus mot min svaga mörkrädsla. Jag känner mig utvilad idag i alla fall, och tung i huvudet, sådär som när man sovit rätt bra...

Det är nog inte så jättesvårt att förstå att det antagligen var mina Lepigen som gav mig de mesta sömnproblemen. Jag har dock aldrig fått problem av dem förut, det har gått bra hittills. Men igår tog jag ingen Lepigen och somnade då också bättre. Jag får fortsätta experimentera och se hur det går. Jag vill ju kunna ta mina Lepigen färdigt Om jag slutar ta Lepigen somnar jag hungrig och då sover jag inte bra. Isåfall måste jag äta mycket igen så jag blir mätt och då går jag ju upp i vikt, de kilon jag lyckats gå ner den senaste månaden...

Kul att höra att du fått vakna utvilad, sömnen är viktig och påverkar vår vardag nåt enormt. "Valerina Natt" kanske är nyckeln just för dig, vet fler folk som tycker det med. Dumt att gå på det stora artileriet med mediciner för att somna, som jag själv har gjort och inte lyckades bryta mig fri ifrån i rätt tid.
Inget att rekommendera!

Är inte Lepigen nåt bantningsmedel..så det borde väll inte påverka sömnen, eller?
Citera
2006-11-22, 12:03
Jo, Lepigen innehåller ju ephedra-extrakt, verskamt ämne är efedrin, som enkelt kan beskrivas som ett mellanting mellan koffein o amfetamin, mest åt koffein-hållet iof. Så ett tips är att inte ta dessa på sena eftermiddagen/kvällen. Ta dem på förmiddagen istället, o försök att äta nått lätt, nån macka, lite sallad eller nått på kvällen istället för att inte gå o lägga dig hungrig.
Citera
2006-11-22, 12:16
Medlem
Skäggbiffs avatar
rohypnol är det ultimata för dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in