• 1
  • 2
2006-11-20, 14:52
Medlem
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp, från någon...
Jag har den senaste veckan haft väldiga sömnstörningar. Jag har inga problem med att vara trött, gå och lägga mig i tid och somna på kvällarna men jag sover så extremt oroligt och vaknar för minsta lilla, drömmer konstigt och blir rädd för konstiga ljud. Det känns som att jag är någon helt annanstans och totalt nerknarkad, eller något. På morgonen känner jag mig inte alls utvilad och jag mår verkligen dåligt av det här. Jag funderar på att testa Valerina Natt från Apoteket men jag är lite tveksam till hur märkbar effekt man kan få av sådana naturläkemedel, någon som testat?

Om det inte funkar kan man ju förstås gå till läkaren och berätta om sina problem och få något utskrivet. Men jag vill absolut inte ha något som man blir väldigt groggy av och har svårt att ta sig upp dagen efter, vilket jag kan tänka mig är fallet med många receptbelagda sömnmediciner. Just somna klarar jag som sagt bra själv, men jag behöver något som får mig att sova djupt, inte drömma konstigt och som tar bort min oro på natten, som gör att jag inte vaknar för minsta lilla helt enkelt. Har ni några tips på olika mediciner, eller naturläkemedel, som skulle kunna funka?

Jag menar förstås inte att jag ska försöka få tag på dessa utan att rådfråga läkare men det kan vara bra/intressant att veta ungefär vad som finns där ute...och höra om andras erfarenheter av ämnet.

Tack på förhand.

EDIT: Vill dock tillägga att jag inte har stor erfarenhet av droger, förutom låga doser av Thc och Tramadol då och då. Tramadol tar jag endast 50 mg av, jag är tjej och väger ganska lite, så jag tror inte jag skulle klara av några större starka doser och blandningar...
Citera
2006-11-20, 15:31
Medlem
Gott&Blandats avatar
Gå till en läkare. Det låter som du skulle behöva lite propavan.
Citera
2006-11-20, 15:33
Medlem
A-Dmps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gott&Blandat
Gå till en läkare. Det låter som du skulle behöva lite propavan.

Förutom det att hon inte vill vara seg dagen efter. Jag har själv inte haft några problem med det, men jag tycker att det verkar vara vanligt, att folk känner sig ovanligt sega efter att ha käkat Propavan. Förutom segheten är det ju perfekt i det här läget.
Citera
2006-11-20, 15:36
Medlem
Propavan...okej, tack för tipset i alla fall. Kan åtminstone kolla upp det lite. Jag antar att det finns rätt många olika sömnmediciner...
Citera
2006-11-20, 15:51
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lenore
Propavan...okej, tack för tipset i alla fall. Kan åtminstone kolla upp det lite. Jag antar att det finns rätt många olika sömnmediciner...

Propavan är alltså en sömnmedicin, till skillnad från t.ex stilnoct och imovane som är insomningstabletter. Skillnaden är alltså att med propavan så är det meningen att du ska sova hela natten utan att vakna upp, medan insomningstabletter är till för att man ska somna snabbare.

Jag skulle nog rekommendera att gå till läkaren om det inte reder upp sig inom några dagar. De receptfria alternativena hjälper sällan, utan är snarare bara "rogivande" vilket du lika gärna kan få gratis genom att motionera nån timme före sänggång t.ex..
Citera
2006-11-20, 16:20
Medlem
Himmler!s avatar
Fråga efter Imovane (zopiclone) det är enligt mitt tycke den bästa insomningstabletten och du blir inte groggy dagen efter. Dock kan dom vara vanebildande om tar tar dom under en längre period.
Citera
2006-11-20, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Propavan är alltså en sömnmedicin, till skillnad från t.ex stilnoct och imovane som är insomningstabletter. Skillnaden är alltså att med propavan så är det meningen att du ska sova hela natten utan att vakna upp, medan insomningstabletter är till för att man ska somna snabbare.

Jag skulle nog rekommendera att gå till läkaren om det inte reder upp sig inom några dagar. De receptfria alternativena hjälper sällan, utan är snarare bara "rogivande" vilket du lika gärna kan få gratis genom att motionera nån timme före sänggång t.ex..

Det är precis en sömnmedicin jag behöver, jag har inga problem med att somna. Jag är också rätt tveksam till att receptfria läkemedel funkar, jag behöver inget rogivande, jag är inte ett dugg stressad eller orolig...
Citera
2006-11-20, 17:05
Medlem
A-Dmps avatar
I sådana fall är det precis Propavan som gäller. Inga som helst problem att få ut, i och med att det inte är narkotikaklassat kan vem som helst när som helst få det utskrivet. Och det fungerar precis som du vill ha det. Nackdelarna är som sagt att en hel del känner sig tunga i huvudet och trötta dagen efter. Men inte alla! Inte jag. Så ge det ett försök. Gå till vilken läkare som helst och förklara din situation, och säg att du vill ha Propavan eller motsvarande.
Citera
2006-11-20, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-Dmp
I sådana fall är det precis Propavan som gäller. Inga som helst problem att få ut, i och med att det inte är narkotikaklassat kan vem som helst när som helst få det utskrivet. Och det fungerar precis som du vill ha det. Nackdelarna är som sagt att en hel del känner sig tunga i huvudet och trötta dagen efter. Men inte alla! Inte jag. Så ge det ett försök. Gå till vilken läkare som helst och förklara din situation, och säg att du vill ha Propavan eller motsvarande.

Tack så mycket för hjälpen...
Citera
2006-11-20, 17:15
Jag har extrema sömnstörningar. O jag har haft nästan alla sömnmedel som finns. Men nu har jag 4 st Propavan (vilket är en väldigt hög dos), samt Mirtazapin som ska bidra lite till sömnen. Propavanen är mycket bra, fast många upplever kittlingar i benen av dem, fast jag har inte märkt nått!

Jag lägger mig relativt tidigt på vardagarna, vid 21-tiden. Så tar jag mina Propavaner vid 20-tiden o somnar en timme senare. Men problemet är att jag vaknar så många gånger var natt. Fast sen bryter jag ned alla substanser extremt fort. Så Propavanen slutar verka vid typ 02-tiden. Så vaknar jag typ minst en gång i timmen o går upp o röker! Det är inte bra o ganska jobbigt! Så vaknar jag kl. 07, oftast innan klockan ringer. Sen går jag till jobbet.

Nä, nu sitter jag bara o snackar om mig själv... Men Propavan är bra, för de är inte beroendeframkallande. Ett annat alternativ är Theralén, det används också som sömnmedel.
Citera
2006-11-20, 17:32
Medlem
jrgbgs avatar
Fast theralen ger dig ett hemskt "bakrus". inget man vill ta ifall man vill vakna pigg som en lärka..haha
på mig funkar imovane + stecolid tillsammans bra. somnar fort & sover länge.
tycker stecoliden får mig lugn lång tid, har väl med den längre halveringstiden att göra?
tyvärr lätt att bli beroende, men en kortare period så.
Citera
2006-11-20, 17:37
Medlem
A-Dmps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrgbg
Fast theralen ger dig ett hemskt "bakrus". inget man vill ta ifall man vill vakna pigg som en lärka..haha
på mig funkar imovane + stecolid tillsammans bra. somnar fort & sover länge.
tycker stecoliden får mig lugn lång tid, har väl med den längre halveringstiden att göra?
tyvärr lätt att bli beroende, men en kortare period så.

Varken Imovane eller Stesolid hjälper till att sova under natten, bara till natten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in