Gamla supreme under nytt namn, h*rb*listic.se säljer Blå Lotus-gummies bland annat.
De säljer även Pink Lotus. Frågar innan jag frågar GPT för diskussion och flera kanske är intresserade. Pink Lotus koppling till Blå Lotus?
Edit:
Vad är Pink Lotus och dess eventuella koppling till Blå Lotus?
ChatGPT sade:
Pink lotus (Nelumbo nucifera), även kallad helig lotus eller asiatisk lotus, är en riktig lotusblomma i familjen Nelumbonaceae. Den är Indiens nationalblomma, har djup symbolik inom hinduism och buddhism (förknippad med Buddha själv) och representerar renhet, kärlek och andlig upplysning . Växten innehåller alkaloider som nuciferin och neferin och kan användas i te eller vin, med lugnande effekter
Blå lotus (Nymphaea caerulea eller Nymphaea nouchali var. caerulea) är istället en vattenlilja, inte en riktig lotus. Den är känd från det gamla Egypten där den använde för ritualer, te‑dryck och mildt euforisk effekt, tack vare alkaloider som schilla ut med avslappning och drömförstärkning . Varning: mycket av det som säljs som "blå lotus" är istället andra vattenliljor med mindre effekt.
Effekten av en mycket stor men ej toxisk dos av pink lotus (Nelumbo nucifera) beror på vilken del av växten du använder (blommor, frön, stam, rot) och hur den tillreds. Det finns dock viss traditionell och modern användning, särskilt av blommor och frön, som kan ha milt lugnande och stämningshöjande effekt.
Vad är effekten av en mkt stor men ej toxisk dos pink lotus och hur intar jag det
Chat GPT:
Effekten av en mycket stor men ej toxisk dos av pink lotus (Nelumbo nucifera) beror på vilken del av växten du använder (blommor, frön, stam, rot) och hur den tillreds. Det finns dock viss traditionell och modern användning, särskilt av blommor och frön, som kan ha milt lugnande och stämningshöjande effekt.
💠 Effekter av stor (icke-toxisk) dos pink lotus
Typisk upplevelse Möjliga effekter
🧘♂️ Avslappning Lugnande, minskad ångest
🌸 Mild eufori Förhöjt sinnestillstånd, känsla av frid
😴 Sömnighet Kan bidra till djupare sömn
💭 Mental stillhet Möjligen lätt introspektion, meditativt tillstånd
❤️ Aptit/kärlekskänslor I vissa traditioner anses den afrodisiakisk
🔬 Effekten tros komma främst från alkaloiderna nuciferin och neferin, som verkar dopaminerga och sedativa (dvs påverkar dopamin och dämpar CNS).
🔄 Dosering & Intag
Blommor (torkade):
🫖 Te: 3–5 gram för mild effekt, 10–15+ gram för starkare (steep i 10–15 min).
🍷 Vinutdrag: Lägg 10–20 g i vin i 1–3 dagar. Drick 1–2 glas (effekten blir starkare p.g.a. alkoholens extraktion).
🚬 Rökning/vape: Kan rökas som ört (t.ex. 0.5–1 g), ensam eller med damiana etc. Ger snabb men kortare effekt.
Frön:
🍵 Kan kokas till avkok, har lugnande/snäll smak. Även ätbara som snacks i asiatisk mat.
❗ Obs: Alkaloidhalten varierar mycket mellan inköp. Alltid börja lågt. Ingen beroendepotential känd, men tolerans kan uppstå.
⚠️ Varningar
Kombinera inte med CNS-depressiva (Imovane, bensodiazepiner, alkohol) utan extrem försiktighet – synergier kan bli för starka.
Använd inte om du kör fordon.
Effekterna är betydligt mildare än blå lotus (Nymphaea caerulea).
Senast redigerad av Flashbackwards 2025-06-30 kl. 18:16.
Undrar samma. Gummies verkar ju extremt dyra. Vad jag kan läsa mig till gör inte denna blomma särskilt mycket förutom möjligtvis lite lugn och hjälper folk att ”lucid drömma”?
Kan knappt hitta något om extrakt och dess effekter i andra forum.
Detta var bra faktiskt mot min ångest och abstinens efter Mitragyna Hirsuta och Javanica. Bästa jag provat bland lagliga medel, kosttillskottliknande preparat. Provat citronmeliss, passionsblomma, l-theanin, vändrot.. Ja säkert glömt nåt. Denna tinktur när jag tar 1 ml hjälper bra mot ångest och abstinens efter Mitragyna Hirsuta och Javanica. Dock blir det snabbt för dyrt så kommer inte använda denna allt för mkt. Mest under ett par dagar nu medans kroppen min vänjer sig av med Mitragyna-produkterna.
Detta var bra faktiskt mot min ångest och abstinens efter Mitragyna Hirsuta och Javanica. Bästa jag provat bland lagliga medel, kosttillskottliknande preparat. Provat citronmeliss, passionsblomma, l-theanin, vändrot.. Ja säkert glömt nåt. Denna tinktur när jag tar 1 ml hjälper bra mot ångest och abstinens efter Mitragyna Hirsuta och Javanica. Dock blir det snabbt för dyrt så kommer inte använda denna allt för mkt. Mest under ett par dagar nu medans kroppen min vänjer sig av med Mitragyna-produkterna.
Toleransen går dock upp fort emm. Då ännu dyrare. Nej rekommenderar inte att ni tar detta varje dag. Får experimentera själv. Hittar inga svar online.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!