• 1
  • 2
2006-11-19, 22:09
Medlem
Rains avatar
Tjena.. nu ska jag köpa en ny hårddisk och jag har tänkt lägga ut en ynka 500lapp på det.. jag har tänkt mig något runt 100gb. Vad ska man tänka på? Var finns det billigast osv? tack på förhand.
Citera
2006-11-19, 22:12
Bannlyst
Jag har inte så stor erfarenhet kring kvaliten man får för en 500 lapp men jag tycker att man ska köpa en bra och pålitlig hårddisk eftersom man har saker där som man inte har någon annanstans. Försvinner semesterbilderna från sommaren så blir man inte direkt så glad.
Citera
2006-11-19, 22:22
Medlem
dIRe_s avatar
Köper du en hårddisk så får du flest GB per krona för en 200gb hårddisk. Jag rekommenderar Seagate:

http://www.buggy.nu/index.php?a=sear...arracuda+200gb
Citera
2006-11-19, 23:16
Medlem
Rains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Köper du en hårddisk så får du flest GB per krona för en 200gb hårddisk. Jag rekommenderar Seagate:

http://www.buggy.nu/index.php?a=sear...arracuda+200gb

Satan vad glad jag blev nu Den var inte dålig! Ja nu ska vi bara läsa lite resecioner.. Tusen tack
Citera
2006-11-19, 23:36
Medlem
Spazzens avatar
jag köper alltid seagatehårddiskar, dom har 5 års garanti, och har aldrig krånglat för mig. Ett plus är ju att dom är både snabba och tysta.
Citera
2006-11-20, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rain
Satan vad glad jag blev nu Den var inte dålig! Ja nu ska vi bara läsa lite resecioner.. Tusen tack

Jag kan också rekommendera Seagate-hårddiskar, har fyra stycken själv. Den äldsta är en 80 GB-disk från våren 2002, och den funkar fortfarande bra trots intensiv användning och sin relativt höga ålder. Snabba, tysta och relativt billiga är de också.

Fem års garanti innebär ju också att diskarna måste hålla hög kvalitet, annars skulle de ju förlora pengar på alla garantibyten. Ingen annan hårddisktillverkare har så lång garanti.

Mina hårddiskar är:

en 80 GB Seagate Barracuda IV
en 300 GB Seagate Barracuda 7200.8
en 250 GB Seagate Barracuda 7200.9
en 320 GB Seagate Barracuda 7200.10
Citera
2006-11-20, 10:27
Medlem
Andrees avatar
Rekomenderas: Seagate Barracuda.
Tysta långlivade hårddiskar som oftast är snabbare än konkurrenter.
Du kan få en 120gb hårddisk för cirka 5-600kr (iallafall om du bor i gbg).
Rekomenderas ej: Maxtor hårddiskar.
oftast högljudda, dyra och har en livslängd på 1-1,5 år.
Citera
2006-11-21, 21:29
Medlem
Rains avatar
Ok, tack för tipsen det blir lätt en sådan. Vad menas med SAT-A och tum och det? Hur vet jag vad jag har nu? Och hur vet jag om dem passar?
Citera
2006-11-21, 21:50
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rain
Ok, tack för tipsen det blir lätt en sådan. Vad menas med SAT-A och tum och det? Hur vet jag vad jag har nu? Och hur vet jag om dem passar?
Vad har du för dator? Vet du vad du har för moderkort? Hur gammal är den? Vad har du för processor?

Både 3.5" och 5.25" passar i de flesta datorer, men 3.5" brukar vara att föredra.
Citera
2006-11-22, 23:50
Medlem
Rains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Vad har du för dator? Vet du vad du har för moderkort? Hur gammal är den? Vad har du för processor?

Både 3.5" och 5.25" passar i de flesta datorer, men 3.5" brukar vara att föredra.

Kan kolla imorgon.. den är köpt förra sommaren, har en AMD athlon 64 3000+, Den hårddisken jag har nu kopplas med en 4pins kontakt.
Citera
2006-11-23, 03:50
Medlem
em krejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andree

Men snälla, sluta snacka en massa skit. Har 6 HDD från maxtor, alla mellan 0.5-4 år gamla. Inte en enda har gått sönder. Lite roligt att du säger att seagate är bäst och maxtor är skit, det är nämligen så att Maxtor är uppköpt av Seagate, och alltså kommer hårddiskarna från samma tillverkare.
Citera
2006-11-23, 08:41
Medlem
Goggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andree

Nu befinner du dig på djupt vatten. Har du någon egen erfarenhet av Maxtor öht? Har själv bara Maxtor-diskar och de har du fan stått pall. 3 års konstant tankande och extraherande har de iaf inte haft några problem att uthärda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in