Funderade lite över det här med vin i maträtter. Om ni t.ex ska ha vitt vin i en soppa. Öppnar ni en flaska och tar den mängd ni behöver och sparar resten till fest sen? Eller? Verkar jobbigt :/
Resten kan man dricka till maten eller under matlagningen.
Jag och min förra tjej gjorde faktiskt lite schysst (röd)vin förr bara för att använda i matlagning. Vi räknade ut att det skule kost a ca. 11 :- per flaska.
Första satsen blev så bra så att det var inte så mycket som gick till matlagningen...
Det som blir över kan du kan frysa i ispåsar.
Praktiskt att plocka fram vid behov, 3-4 iskuber i köttgrytan
Köp små flaskor typ 375 ml. om du inte vill ha för mycke i frysen.
Funderade lite över det här med vin i maträtter. Om ni t.ex ska ha vitt vin i en soppa. Öppnar ni en flaska och tar den mängd ni behöver och sparar resten till fest sen? Eller? Verkar jobbigt :/
Jag brukar frysa in vinslattar som man kan använda i t.ex såser. Ett annat alternativ är att köra två olika vin till respektive rätt. Ett tredje alternativ är att låta flaskan stå i kylen och dricka upp nån annan gång. De sorters vin man använder i matlagning är generellt så pass dåliga att det spelar mindre roll ifall de har luftats lite för länge.
Det som blir över kan du kan frysa i ispåsar.
Praktiskt att plocka fram vid behov, 3-4 iskuber i köttgrytan
Köp små flaskor typ 375 ml. om du inte vill ha för mycke i frysen.
Brukar oftast reducera ner vinet eller byta ut lite av den andra vätskan som skall vara i rätten, sen kanske ett glas till kocken.
Men brukar inte vara några problem att använda en flaska vin i maten.
Har för mig att det brukar finnas matlagningsvin i butikerna, typ ICA osv. Förmodligen inte lika hög alkoholhalt men gjort för matlagning, lite billigare med. Annars är faktiskt iskubstricket väldigt bra, det händer ju rätt ofta att man har lite slattar över.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!