• 3
  • 4
2008-08-22, 02:15
Medlem
Schlafwandlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Med ett sådant ignorant påstående antyder du att du själv inte klarar av att utföra en bra kvalitativ undersökning - kandidat- och/eller magisteruppsats - utifrån exempelvis genusperspektiv... Det är inte alla som har förmågan att göra tolkningar och få fram ett djup i en studie, vilket man ju inte alltid behöver behöver kunna vid kvantitativa undersökningar... OBS! Krav på validitet och reliabilitet är oftast högre på en kvalitativ uppsats än en kvantitativ sådan. Studera kvalitativ undersökningsmetod innan du svamlar om sådant som du inte har kunskap om *skrattar högt*

Jag orkar inte. Kom tillbaka när du läst sociologi kan vi ta det igen. Antigen har du studerat några ynka poäng eller håller du på med någon A-kurs på ett av våra "universitet" (låt mig gissa Skövde). Poängen är i alla fall att du använder ord som tolkning/validitet/realiabilitet för att få någon trovärdighet i ditt resonemang. Alla kan tolka, det är inte svårt; det kan vem som helst, reliabilitet får man bara av andra genusvetare som sitter och nickar och någon form validitet är bara att glömma eftersom i stort sett alla kvalitativa undersökningar inte går att upprepa under exakt samma förhållanden vilket gör att OM man skulle upprepa undersökningen och komma fram till motsägande resultat kan man alltid hävda: ja men, du gjorde inte som jag gjorde... Kvalitativa undersökningar är BS då de inte går att verifiera - förutom kvantitativt. Men varför gör man DÅ en kvalitativ undersökning???

Kvalitativa undersökningar är ok inom humaniora, men inom sociologin missbrukas de av en stor mängd obegåvade sociologer som inte kan/orkar utföra riktig forskning.

Slutligen: jag har läst kvalitativ metod. Anledningen till att jag tycker att det är undermålig vetenskap är därför att jag vet vad jag talar om. Nämn en enda svensk manlig sociologiprofessor som sysslar med kvalitativ metod... det finns ingen. Underligt nog är det nästan bara genusvetare som gör forskar på det sättet (undantag finns kan medges) och som av någon underlig anledning inte sällan kommer fram till identiska resultat... och det har inte att göra med att deras vetenskapliga "arbete" utan att slutsatsen föregår undersökningen. Du kan väl ärligt inte tro att någon genusvetare skulle kunna komma med en undersökning som visade att det biologiska var viktigare än vad man idag tror? Nej, det går inte! Jag antar att du kan mantrat: sociala konstruktioner etc. Det är ju så lätt att gömma sig bakom.

Du kan sitta och skratta högt om du vill, men jag rekommenderar att du lånar en bok om SPSS och lär dig statistik istället... det blir bara så mycket bättre vetenskap då. Eller bara knallar raka vägen till McDonalds och ber om ett jobb.

Allt detta en bit off topic, (inte så mycket skvaller) men vad skall man göra? Man måste ju få tillrättavisa kidsen... Kan i alla fall gissa mig till att Arklöv knappast skrev en uppsats med kvantitativ metod. I övrigt är det väl väldigt bra att han gör någonting vettigt av sin tid, men jag antar att den utbredda uppfattningen på fb knappast är att man skall vårda och rehabilitera brottslingar. Men det får vi väl ta i juridiktråden.
Citera
2008-08-22, 10:20
Medlem
getosts avatar
Att se upp till och/eller försvara en kriminell psykopat med obefintligt självförtroende är ganska talande i sig.
Citera
2008-08-22, 15:48
Medlem
Jag gjorde min värnplikt på K4 samtidigt som Jackie, var ytligt bekant med honom i yngre år, och det finns en del att säga om honom.

Det mesta är väl redan sagt, men det borde framföras att Jackie är en extremt intelligent person. Han har lätt för att lära sig saker, speciellt sådant han är intresserad av. Han är/var mycket intresserad av krig i allmänhet och vapen i synnerhet. Jag hörde hans plutonchef vid ett tillfälle säga att Jackie var en av de bästa värnpliktiga han nånsin hade sett. Han var på den tiden mycket fysiskt stark och klarade jägarutbildningen galant och glänste i många moment.

Han vill sedan gå vidare inom officersyrket men fick inte de rekommendationer från plutonchef etc. som krävdes. Anledningen var att Jackie var/är den typ av människa som inte är lämpad för att leda andra, utan mer en typ som utför det andra säger åt honom att göra.

Jackie var/är en extremt lojal person. Det finns inget som han inte skulle göra för en nära vän, eller en sak han tror hårt på. Tyvärr så framgick det ganska tydligt i Malexander......
Citera
2008-08-22, 18:58
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roccy
Jag gjorde min värnplikt på K4 samtidigt som Jackie, var ytligt bekant med honom i yngre år, och det finns en del att säga om honom.

Det mesta är väl redan sagt, men det borde framföras att Jackie är en extremt intelligent person. Han har lätt för att lära sig saker, speciellt sådant han är intresserad av. Han är/var mycket intresserad av krig i allmänhet och vapen i synnerhet. Jag hörde hans plutonchef vid ett tillfälle säga att Jackie var en av de bästa värnpliktiga han nånsin hade sett. Han var på den tiden mycket fysiskt stark och klarade jägarutbildningen galant och glänste i många moment.

Han vill sedan gå vidare inom officersyrket men fick inte de rekommendationer från plutonchef etc. som krävdes. Anledningen var att Jackie var/är den typ av människa som inte är lämpad för att leda andra, utan mer en typ som utför det andra säger åt honom att göra.

Jackie var/är en extremt lojal person. Det finns inget som han inte skulle göra för en nära vän, eller en sak han tror hårt på. Tyvärr så framgick det ganska tydligt i Malexander......

Instämmer till 99% av det du säger och jag känner jackie relativt väl (har ju ingen kontakt längre) men jag måste fråga vad du grundar tanken på att han skulle vara extremt intelligent på?
Citera
2008-08-25, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Instämmer till 99% av det du säger och jag känner jackie relativt väl (har ju ingen kontakt längre) men jag måste fråga vad du grundar tanken på att han skulle vara extremt intelligent på?

Det grundar jag på en del ganska djupa och filosofiska diskussioner som han också deltog i. När man diskuterade olika saker med honom så framgick det ganska tydligt att han har/hade en väl utvecklad förmåga till abstrakt tänkande. Men det var rätt så sällan som detta märktes på honom....
Citera
2019-04-06, 21:22
Medlem
Någon som vet var man kan läsa JA:s uppsatser?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in