Citat:
Ursprungligen postat av Candide
Men då kan dom som befinner sig i liknande fall, i framtiden, argumentera att dom är lyckliga och att staten inte borde ingripa i deras lycka. Fastän, vem har sagt att lagen måste ta hänsyn till varje persons lycka? Jag tror inte det är så lätt att göra sådana undantag.
Det är tyvärr så att lagen finns för samhällets bästa; och inte i första hand för varje enskild individs bästa. Minoriteten måste anpassa sig till lagen, och inte tvärtom. Åtminstone inte i den värld vi lever i.
Jag ser faktiskt inte varför det finns en lag som angriper folks lycka, vill man vara ihop bör man få vara det sålänge det inte drabbar samhället eller någon av de inblandade negativt. Sedan är det väl alltid någon som kommer att misstycka.
Lagen tar inte hänsyn till människors lycka nej, anledningen till det är väl att man bör ha ett regelverk som man kan tillämpa i flera situationer och inte såhär individanpassat som den här situationen är samt att man kan inte mäta lycka.
Jag är övertygad att om samhällets regelverk blev mer individanpassat så skulle den totala lyckan för ett samhälle öka. Om man ser krast på det så hade inte medborgarna blivit tvugna att betala skatt för att lärrarinnan skulle sitta i fängelse utan hon själv kunde vara ute och jobba och betala skatt till något som skulle kunna generera i mer lycka för samhället samt för hennes partner då.
Sedan förstår jag också att det måste finnas gränser för allt, när blir man själv "självständig" att göra sina egna val? Är det vid 13 års ålder? Eller tidigare?