• 1
  • 2
2006-11-17, 20:56
Medlem
karlxipfalzs avatar
Kommer ni ihåg lärarinnan som hade sex med en ung manlig elev? Han var väl omkring 13 år då "övergreppen" begicks och hon var väl 30+. Pojken och kvinnan var kära och han kände sig inte utnyttjad i deras förhållande. Hon dömdes och åkte in i fängelse flera år. De fortsatte att hålla kontakten och när hon tillslut kom ut så gifte dem sig och har nu skaffat eget/egna barn. När de blev intervjuade sist så verkade de lyckliga. Det största problemet för pojken, som nu är över 20 år, verka ha är problem med auktoriteten mot lärarinnas äldsta barn som bara var ett par år yngre än före detta eleven. Kommer ni ihåg händelsen?

Jag vet inte hur jag skall ställa mig till detta. Jag har aldrig hört om lyckliga slut på övergrepp förut och jag förstår att lagstiftningen är som den är. Men i det här fallet känns det som ett statligt ingrepp som var fel. För det var ju eleven och lärarinnan som hade rätt. Deras kärlek var äkta och bestående.

Hjälp mig! Hur skulle olika filosofer resonera? Är staten skyldig paret en ursäkt?
Citera
2006-11-18, 00:20
Medlem
grandezzas avatar
I krig och kärlek finns inga regler.
Citera
2006-11-18, 19:11
Medlem
Shuyins avatar
Ingen har rätten att bedröva någon annans lycka om konsekvensen av persones handlande inte drabbar någon. Hm, förstår du? .

Så såhär i efterhand kan man väl säga att staten handlade fel, däremot så visste man ju inte vad som skulle kunna ske med pojken, han kanske skulle blivit jättedeprimerad eller så.

Luddigt, men så är det ju när man behandlar ämnet filosofi..
Citera
2006-11-18, 20:28
Medlem
karlxipfalzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuyin
Ingen har rätten att bedröva någon annans lycka om konsekvensen av persones handlande inte drabbar någon. Hm, förstår du? .

Så såhär i efterhand kan man väl säga att staten handlade fel, däremot så visste man ju inte vad som skulle kunna ske med pojken, han kanske skulle blivit jättedeprimerad eller så.

Luddigt, men så är det ju när man behandlar ämnet filosofi..

Jag vet! Därför undrar jag om staten inte borde försöka öka lyckan hos paret igen. Andra som suttit i fängelse fast de varit oskyldiga får ju skadestånd. Borde inte lärarinnan också få det? Vi säger att hon får det, men förhållandet tar slut efter några år, är det hans känslor som skall avgöra om hon skall betala tillbaks skadeståndet?
Å andra sidan så kanske hon inte är dömd för utnytjandet utan för möjligheten att psykiskt skada pojken. Och den risken borde ju vara överhängande i pedofilmål.
Citera
2006-11-18, 22:13
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlxipfalz
Jag vet! Därför undrar jag om staten inte borde försöka öka lyckan hos paret igen. Andra som suttit i fängelse fast de varit oskyldiga får ju skadestånd. Borde inte lärarinnan också få det? Vi säger att hon får det, men förhållandet tar slut efter några år, är det hans känslor som skall avgöra om hon skall betala tillbaks skadeståndet?
Å andra sidan så kanske hon inte är dömd för utnytjandet utan för möjligheten att psykiskt skada pojken. Och den risken borde ju vara överhängande i pedofilmål.

I det här fallet så tror jag inte att lyckan kan ökas så mycket om man bortser ifrån materiella ting. Så därför så anser jag inte att hon bör få det eftersom hennes lycka inte kan bli så mycket större än vad den är just nu, men om hon då får det så blir det genast mer jobbigt. Pengarna bör då läggas på att öka lyckan hos de två så då har ändå pojken utnyttjat pengarna så om det tar slut så bör hon väl inte betala tillbaka till honom.

Det var en svår en.
Citera
2006-11-19, 03:12
Medlem
Men då kan dom som befinner sig i liknande fall, i framtiden, argumentera att dom är lyckliga och att staten inte borde ingripa i deras lycka. Fastän, vem har sagt att lagen måste ta hänsyn till varje persons lycka? Jag tror inte det är så lätt att göra sådana undantag.

Det är tyvärr så att lagen finns för samhällets bästa; och inte i första hand för varje enskild individs bästa. Minoriteten måste anpassa sig till lagen, och inte tvärtom. Åtminstone inte i den värld vi lever i.
Citera
2006-11-19, 10:58
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Candide
Men då kan dom som befinner sig i liknande fall, i framtiden, argumentera att dom är lyckliga och att staten inte borde ingripa i deras lycka. Fastän, vem har sagt att lagen måste ta hänsyn till varje persons lycka? Jag tror inte det är så lätt att göra sådana undantag.

Det är tyvärr så att lagen finns för samhällets bästa; och inte i första hand för varje enskild individs bästa. Minoriteten måste anpassa sig till lagen, och inte tvärtom. Åtminstone inte i den värld vi lever i.

Jag ser faktiskt inte varför det finns en lag som angriper folks lycka, vill man vara ihop bör man få vara det sålänge det inte drabbar samhället eller någon av de inblandade negativt. Sedan är det väl alltid någon som kommer att misstycka.

Lagen tar inte hänsyn till människors lycka nej, anledningen till det är väl att man bör ha ett regelverk som man kan tillämpa i flera situationer och inte såhär individanpassat som den här situationen är samt att man kan inte mäta lycka.

Jag är övertygad att om samhällets regelverk blev mer individanpassat så skulle den totala lyckan för ett samhälle öka. Om man ser krast på det så hade inte medborgarna blivit tvugna att betala skatt för att lärrarinnan skulle sitta i fängelse utan hon själv kunde vara ute och jobba och betala skatt till något som skulle kunna generera i mer lycka för samhället samt för hennes partner då.

Sedan förstår jag också att det måste finnas gränser för allt, när blir man själv "självständig" att göra sina egna val? Är det vid 13 års ålder? Eller tidigare?
Citera
2006-11-27, 15:06
Medlem
The Sidewinders avatar
Det är väl lite så att när ena parten är under 15 år så har man bedömt att han/hon inte är mogen ... osv osv ... Och även om en person skulle vara mogen nog i ett enskillt fall så har man ända satt en gräns vif 15 och staten gör ju inte fel när man upprätthåller lagar som man har kommit överens om så skadestånd e ju inte aktuellt.

Just åldersgränser är ju väldigt knepigt ... det finns ju 14 åringar som är mycket mognare än 16-åringar.
Citera
2006-12-14, 00:08
Medlem
Vilken intressant, jag menar löjlig, tråd. Ärligt talat, skulle ni haft denna diskussion om könen varit motsatta? Nej.

South Park - Miss Teacher Bangs a Boy
Sammanfattar ganska väl den konstiga synen som finns i samhället.
Citera
2006-12-15, 21:58
Medlem
TotallyWickeds avatar
Citat:
Lärarinnan är inte oskyldig till brottet för att det fanns samförstånd och ömsesidiga känslor. Hon hade en relation av sexuell natur med en pojke som fortfarande var ett barn, däri ligger brottet enligt lagstiftningen. Hon bör därför inte få något skadestånd.
Citera
2006-12-16, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lanix
Vilken intressant, jag menar löjlig, tråd. Ärligt talat, skulle ni haft denna diskussion om könen varit motsatta? Nej.

South Park - Miss Teacher Bangs a Boy
Sammanfattar ganska väl den konstiga synen som finns i samhället.

Jag är en kille på 22 och skulle gärna ha sex med en 13åring om tillfälle erbjöds...som tack skulle jag nog bli kastrerad av pöblen men flickan skulle nog inte må dåligt alls
Citera
2006-12-16, 00:07
Bannlyst
Citat:
Kommer ni ihåg lärarinnan som hade sex med en ung manlig elev? Han var väl omkring 13 år då "övergreppen" begicks och hon var väl 30+. Pojken och kvinnan var kära och han kände sig inte utnyttjad i deras förhållande. Hon dömdes och åkte in i fängelse flera år. De fortsatte att hålla kontakten och när hon tillslut kom ut så gifte dem sig och har nu skaffat eget/egna barn. När de blev intervjuade sist så verkade de lyckliga. Det största problemet för pojken, som nu är över 20 år, verka ha är problem med auktoriteten mot lärarinnas äldsta barn som bara var ett par år yngre än före detta eleven. Kommer ni ihåg händelsen?

jag vet inte hur jag skall ställa mig till detta. Jag har aldrig hört om lyckliga slut på övergrepp förut och jag förstår att lagstiftningen är som den är. Men i det här fallet känns det som ett statligt ingrepp som var fel. För det var ju eleven och lärarinnan som hade rätt. Deras kärlek var äkta och bestående.

Hjälp mig! Hur skulle olika filosofer resonera? Är staten skyldig paret en ursäkt?

Hade du tyckt att det inte var något farligt om en vuxen man hade sex med en 13åring? nej det skulle du inte för så ser tyvärr dubbelmoralen ut i dagnes oupplysta samhälle som söker kunskap i kvälls blaskorna som Aftonhoran
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in