Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-12-31, 17:58
  #8449
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Han var inte helt oäven med kniven .

~Paul~


Har sett alla säsonger utav top chef och han måste nog vara den med vassast teknik, både knivmässigt och matmässigt.
Citera
2009-12-31, 19:12
  #8450
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
Har sett alla säsonger utav top chef och han måste nog vara den med vassast teknik, både knivmässigt och matmässigt.
OK, jag har tyvärr inte tillgång till den kanalen. Han kör med den asiatiska lift-cut tekniken. Hade nog varit svårt att köra med en gyuto om man vill bibehålla hastigheten.

~Paul~
Citera
2010-01-01, 02:08
  #8451
Medlem
TravisBarkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, jag har tyvärr inte tillgång till den kanalen. Han kör med den asiatiska lift-cut tekniken. Hade nog varit svårt att köra med en gyuto om man vill bibehålla hastigheten.

~Paul~


kör samma stil oftast med min santuko.

serien finns att lösa på olagligt vis på det stora intranätet!
Citera
2010-01-01, 05:31
  #8452
Medlem
Skugges avatar
Jag älskar själv Top Chef väldigt mycket och skulle vilja se alla säsonger. Har bara sett S05 och den senaste, var kan man se dom tidigare säsongerna?
Citera
2010-01-01, 05:42
  #8453
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Jag älskar själv Top Chef väldigt mycket och skulle vilja se alla säsonger. Har bara sett S05 och den senaste, var kan man se dom tidigare säsongerna?
Hur fan ska vi kunna veta det?
Citera
2010-01-01, 09:32
  #8454
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
kör samma stil oftast med min santuko.

serien finns att lösa på olagligt vis på det stora intranätet!
Jo, jag använder också denna metod. Oftast i samband med mindre grönsaker och vitlök. Dock inte till lök. Vill ha lite mer kontroll där. När jag kör med denna metod så vill jag ha en kniv med ett tämligen tunt och lätt blad. Min korta Mora kockkniv med 17 cm långt blad är perfekt till det här.

Min burk tillåter tyvärr inga större utsvävningar i cybervärlden. Den är tämligen antik .

~Paul~
Citera
2010-01-01, 12:20
  #8455
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Hur fan ska vi kunna veta det?

Det har jag fan ingen aning om, tack för hjälpen.
Citera
2010-01-01, 13:24
  #8456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
Har en sujikhi från KFserien. Den är magisk, du kommer älska det. Du kommer att älska den så mycket att du ger upp push-cut och köttar den till allt http://www.youtube.com/watch?v=xwciXwM_5FA

Hehe... Det är lustigt det där med push-cut... Var i princip enda metoden jag använde när jag bara hade en vanlig kockkniv (i alla fall någorlunda vass). I dagsläget efter att jag skaffat/fått en lite kockkniv och en klart bättre santoku (inte JCK-bra, men iaf Mac-bra ) är det mycket mer lift-cut som gäller.

På något magiskt sett passar då också santokun till de flesta jobb eftersom den för tillfället råkar vara den bästa kniven i köket..

Och videon är riktigt skön, har sett den förut... Visste dock inte att det var en Sujihiki han använde. Får kanske bli en Sujihiki från JCK nästa gång plånboken buktar ut för mycket och andan faller på... Fast då måste man ju bestämma sig för märke och sånt! Och - att bara bli Hattori-fanboy är ju nästan för enkelt efter den här tråden

/Victor
Citera
2010-01-01, 13:29
  #8457
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TravisBarker
Har en sujikhi från KFserien.
..

Förresten - KF-serien, det är Hattoris KnifeForum-serie du menar va? För den heter FH på JCK

Har hursomhelst kikat på den många gånger, tycker handtaget ser helt underbart ut! Däremot förstår jag inte riktigt varför den serien kostar mer än HD-serien som ju faktiskt har damaskerat blad. Kan någon berätta? Jag missar säkert något enkelt som vanligt

/Victor
Citera
2010-01-01, 14:45
  #8458
Medlem
Luftiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweVictor
Förresten - KF-serien, det är Hattoris KnifeForum-serie du menar va? För den heter FH på JCK

Har hursomhelst kikat på den många gånger, tycker handtaget ser helt underbart ut! Däremot förstår jag inte riktigt varför den serien kostar mer än HD-serien som ju faktiskt har damaskerat blad. Kan någon berätta? Jag missar säkert något enkelt som vanligt

/Victor

Om du kollar just på Sujihikin så är faktiskt FH-serien billigare än HD. Sen, som du själv konstaterat, så är handtaget riktigt riktigt fint att jobba med och bladet är tunnare än på HD.
Citera
2010-01-01, 15:43
  #8459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftis
Om du kollar just på Sujihikin så är faktiskt FH-serien billigare än HD. Sen, som du själv konstaterat, så är handtaget riktigt riktigt fint att jobba med och bladet är tunnare än på HD.

Hmm... Läste fel alternativt på någon annan kniv, jag tar tillbaka... Hursomhelst - vilket är bäst då, 33% tunnare blad eller damaskerat blad?

/Victor
Citera
2010-01-01, 19:47
  #8460
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Glömde att hälsa dig välkommen Rob!!

Jo, jag har också varit och kikat på Korin. Liksom JCK så har de rea men trots det så kan undertecknad inte förmå sig att köpa en kniv till .

Hm, kan vara liter mer problematiskt för vänsterhänta. Det finns dock ibland. Du får hålla utkik. Annars får du väl satsa på custom .

~Paul~

Tackar!

Har funderat pa custom, men traditionella custom kostar sa hiskeligt med pengar. Dock har Korin en enkel serie som har vansterhanta knivar till endast en "liten" extrakostnad.

Rob
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback