2007-03-12, 15:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
beteckningen 3CR-13 Stainless Steel på bladet. Det säger inte mig något men kanske någon annan med mer insikt i ämnet vet vad det står för?
Det handlar om ett kinesiskt stål, tillverkat av den statliga kinesiska stålverket i närheten av Peking. Det här stålet motsvarar den amerikanska varianten AISI 420J2 som går att finna i många dykarknivar eftersom dess största fördel är rosttrögheten. Det används också ganska flitigt i samband med laminerat stål, såsom i Fällknivens modeller där den hårda kärnan av VG-10 är "inbakad" mellan två lager av 420J2.

Av namnet kan man till en del utläsa stålets komposition. Siffran 3 står för mängden kol i matrixen, dvs 0,32%. Siffran 13 syftar på andelen krom, i det här fallen runt 13%. Resten av komponenterna är: 1% mangan, 1% kisel samt 0,04% svavel.

Ett stål med den här sammansättningen peakar sin hårdhet på mellan 54-56 HRC, dvs ett mediokert stål som de flesta skulle anse vara i mjukaste laget. Det här stålets primära egenskap är som sagt dess rosttröghet.

~Paul~
Citera
2007-03-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Förlåt, såg inte att du hade skrivit.

Till att börja med. Min utgångspunkt för påståendet att det går att öka segheten och hårdheten är inriktad på knivar. Det du kräver av mig är nästan en universitetsavhandling. Jag kan tyvärr inte länka dig till en specifik sida, ämnet är för stort och utspritt på fler än en länk eller ämne. Det är snarare summan av allt jag läst och lärt under ca 16 år.

Låt mig bara konstatera att de viktigaste kriterierna näst efter valet av knivens bladstål är just värmebehandling med allt vad det innebär: Differentiell härdning (bladryggen mjukare än eggen), optimal värmebehandling med utgångspunkt för knivens planerade anv. område, men framför allt rätt balans mellan; kol, krom, kobolt, koppar, mangan, molybden, nickel, kväve, fosfor, kisel, svavel, volfram samt vanadin, dvs de ämnen som är viktiga för ett specifikt ståls egenskaper och med vilka man kan styra stålet åt antingen seghet eller/och hårdhet. Det går m a o förbättra en knivs prestation genom att korrigera förhållandet mellan dessa ämnen.

Ett exempel. Ta ett sådant stål som CPM S60V inom Spyderco's regi. De härdar det här stålet till 56 HRC medan andra företag kör på upp till 58-59 eller t o m över. Vad säger detta? Jo, Spyderco's S60 är visserligen mjukare men det är också segare och samtidigt tillräckligt nötningståligt pga att det handlar om ett pulverstål.

De andra företagen som har kört på en avsevärt högre hårdhet har endast tjänat marginella fördelar eftersom kurvan mellan hårdhet och seghet inte är korrelativ. Höjningen i HRC påverkar således inte nötningståligheten lika mycket som skörheten. Deras stål är således hårdare, något nötningståligare men avsevärt skörare.

Vet inte om jag har gjort det här begripligt. Det är som sagt ett svårt ämne och jag är inte säker på att det platsar på en matsajt

~Paul~
ok tackar..inget nytt för mig men tackar för att du försökte..
Citera
2007-03-13, 09:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspuff
ok tackar..inget nytt för mig
OK, tråkigt

~Paul~
Citera
2007-03-13, 11:01
Medlem
Använder

En Dreizack Culinar Kochmesser 26cm som min "kockkniv" fungerar utmärkt, har vässat själv den i några år men nu skall den in för en riktig slipning.
Citera
2007-03-13, 11:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av air23
En Dreizack Culinar Kochmesser 26cm som min "kockkniv" fungerar utmärkt, har vässat själv den i några år men nu skall den in för en riktig slipning.
OK. Är du nöjd med den? Jag har som sagt lite svårt för helmetallknivar men denna ser ut att vara bekvämare än den så populära Globalen.

~Paul~
Citera
2007-03-13, 16:33
Medlem
Global

(Global)Har jag bara provat hemma hos kompisar, gillar den inte. Passar inte min hand och känns opropiotionerligt (puh..)
Denna ligger skönt i handen, bra balans mellan handtag och "kniv-stålet", lagom hård tror inte stålet är lika hårt som global (vet ej igentligen men min uppfattning). En knyck på slutet av handtaget så attman verkligen kan hålla fast kniven ordentligt när man skall fixa till med stora köttbitar, klyva kyckling osv.

Dock skulle jag nog köpa en modell mindre än 26 cm, jag tror modellen under i storlek är mer allround.

Kan varm rekomenderas, använder i stort sett inte min sabatier längre, även fast jag gillar lite "mjukare" stål
Citera
2007-03-13, 17:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. (Global) Har jag bara provat hemma hos kompisar, gillar den inte.

2. tror inte stålet är lika hårt som global

3. Dock skulle jag nog köpa en modell mindre än 26 cm, jag tror modellen under i storlek är mer allround.
1. Samma här.

2. Det är korrekt. Din kniv har ett modifierat DIN 1.4 stål. Hårdheten ligger på 58 HRC. Global ligger på 59-60 och är tillverkad i VG-10 (Stålvalet är egentligen hemligt, men de flesta är överens om att den kemiska sammansättningen stämmer överens med VG-10).

3. Knivar med en bladlängd på 24 cm anses vara de mets allround. Personligen föredrar jag blad på mellan 25-26 cm. Ungefär som min Anders Petter. Likväl använder jag dock min Satake 24 cm allra mest eftersom den äger ett bättre bladstål (också den VG-10).

~Paul~
Citera
2007-03-19, 09:54
Medlem
dePauls avatar
Det är en del som har kontaktat mig privat och velat ha hjälp med val av kökskniv/kockkniv i varierande prisklasser. Jag kommer att lägga ut tips med jämna mellanrum när jag hittar något intressant.

Dagens tips är den senaste (lilla) serien av köksknivar från Spyderco, Yin and Yang: http://spyderco.com/catalog/closeup.php?product=239

Dessa knivar stoltserar med ett ypperligt bladstål, VG-10, och inte kostar skjortan heller. 480:- kronor är priset. Handtaget är ljust björkträ. Ser mycket inressanta ut, EMÅ.

~Paul~
Citera
2007-03-20, 09:08
Medlem
dePauls avatar
Dagens tips är A. G. Russell™ VG-10 Core Damascus Kitchen Knives:

http://www.agrussell.com/knives/by_m...efs_knife.html

http://www.agrussell.com/knives/by_m...n_grooves.html

Tillverkade för hand i Japan för AG Russel. Två x 16 lagers damascus laminerat VG-10 stål. Antingen med fördjupningar i bladet eller utan. Priserna är riktigt attraktiva!

~Paul~
Citera
2007-03-20, 18:50
Medlem
Blodulvs avatar
Går dessa att få tag på i Sverige? Har i princip bara koll på Globals knivar när det gäller utbud i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Dagens tips är A. G. Russell™ VG-10 Core Damascus Kitchen Knives:

http://www.agrussell.com/knives/by_m...efs_knife.html

http://www.agrussell.com/knives/by_m...n_grooves.html

Tillverkade för hand i Japan för AG Russel. Två x 16 lagers damascus laminerat VG-10 stål. Antingen med fördjupningar i bladet eller utan. Priserna är riktigt attraktiva!

~Paul~
Citera
2007-03-20, 19:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
Går dessa att få tag på i Sverige? Har i princip bara koll på Globals knivar när det gäller utbud i Sverige.
Tyvärr inte. Men med dagens gynnsamma dollarkurs så är frågan om det likväl inte lönar sig att skicka efter en sådan kniv/knivar.

De flesta knivfirmor i USA brukar vara behjälpliga med att skriva att kniven är en gåva Man slipper då diverse avgifter och tull. Brukar endast handla om leveransavgifter. De brukar stanna under hundralappen per kniv.

Mitt senaste köp var en Schatt and Morgan kniv från Cumberland Knife Works. Omkostnaderna gick sammanlagt på ca 70:- kronor.

~Paul~
Citera
2007-03-20, 21:23
Medlem
Cisco9s avatar
Citat:

Kör faktiskt samma som du gör. Har dock en tendens att dra fram den lite för ofta som t.ex. när man skär bröd vilket gör att den har blivit lite slö. Är heller inte den bästa på att vässa kniven själv så, vart kan man lämna in den för slipning? Älskar förövrigt lite längre knivar än de vanliga 20-24cm. Det gör faktiskt skillnad, har jag inbillat mig i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in