2013-01-25, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranzic
Min högst amatörmässiga bedömning är att det man vill börja med ar en kockkniv av god kvalite, gärna 20-24 cm samt ett par billiga skalknivar. Skälet är att med dom redskapen klarar man sig mycket bra i köket. Som någon tidigare skrev, fiskhandlaren filear mycket bättre än mig och det kostar inget extra. Brödkniv känner jag inget omedelbart behov av, min tanaka gör jobbet med bröd otroligt bra. Jag har ju en global också, en GF-33 som nu sköter "grovjobbet". Den delar kyckling med mera, en lite mer oöm kökskniv.

Nästa kniv blir en 24 cm, nått skoj med känsla. Efter det troligen en petty, typ 14-16 cm då vackra flickvännen tycker att både globalen och tanakan är för stora.

Jag tycker att just rensa fisk är bland det roligaste man kan göra med en kniv. Att har snorvassa filéknivar och ge sig i kast med gädda eller plattfisk är jätteskoj tycker jag
Citera
2013-01-27, 21:11
Medlem
buddyjollys avatar
Tänkte handla en Akifusa från TEE. Är det något man ska tänka på gällande tullen? Be dem skicka som gift t.ex? Man sparar ca 300 kr om man inte handlar från CC.
Citera
2013-01-28, 00:01
Medlem
buddyjollys avatar
Det var inget
Citera
2013-01-28, 02:28
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddyjolly
Tänkte handla en Akifusa från TEE. Är det något man ska tänka på gällande tullen? Be dem skicka som gift t.ex? Man sparar ca 300 kr om man inte handlar från CC.

Vet att du inte vill ha svar längre, men för någon annan som kanske har samma funderingar så.... Det är inte värt att hoppas på att slippa tull för att försöka spara 300kr. Inte ens ekonomiskt eller teoretiskt, och absolut inte när man också räknar in att det är bra att försöka stödja en av de få riktigt bra kock-knivs-affärerna vi har i Sverige. Om du däremot vill köpa en modell som de inte säljer i Sverige är det såklart en annan sak, och då skulle jag inte tveka att köpa den utomlands
Citera
2013-01-28, 08:27
Medlem
RootZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddyjolly

Dessutom är väl frakten inte så billig från TEE, som t.ex. från JCK, så jag vet inte hur mycket du sparar egentligen om man jämför med cleancut. Nu gick jag kanske för långt och svarade på din fråga trots att du inte behövde ett svar, men men...
Citera
2013-01-28, 13:29
Medlem
Fickludds avatar
Här kommer en kort knivguide:

Knivguide
Citera
2013-01-28, 15:16
Medlem
RootZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
...och absolut inte när man också räknar in att det är bra att försöka stödja en av de få riktigt bra kock-knivs-affärerna vi har i Sverige.

Efter många om och men så har jag beställt en kniv, från cleancut faktiskt Det blev en Takamura Synergy Gyuto på 240 mm som enligt personalen är en väldigt bra kniv. Får invänta leveransen och sen testar jag den lite innan jag postar resultatet om någon nu är intresserad.
Citera
2013-01-28, 17:15
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RootZ
Efter många om och men så har jag beställt en kniv, från cleancut faktiskt Det blev en Takamura Synergy Gyuto på 240 mm som enligt personalen är en väldigt bra kniv. Får invänta leveransen och sen testar jag den lite innan jag postar resultatet om någon nu är intresserad.

Det är alltid kul att läsa om vad personer tycker om nya kock-knivar Synergy-serien verkar fin.
Citera
2013-01-29, 19:45
Medlem
Jag har jobbat/praktiserat i kök ett tag nu och hankat mig fram med en Akifusa Gyuto 24cm. Jag älskar kniven, men den känns lite klumpig för finlir, t.ex. finhacka lök eller göra brunoise. En kollega rekommenderade mig att skaffa en lite kortare grönsakskniv.

Jag förstår det som att fördelen med en kortare kniv med trubbig spets är att man lättare kan hålla spetsen mot vänsterhanden för att guida kniven samt att ett kortare blad möjliggör mer precist arbete.

Ni som jobbar i kök, tycker ni att det är väsentligt att ha en grönsakskniv eller föredrar ni en vanlig kockkniv? Följdfråga, föredrar ni den europeiska modellen eller en santoku?

För mig är det viktigt att resultatet blir trestjärnigt och inte bara "får duga". Så vad rekommenderas, öva mer med svärdet jag har eller införskaffa en grönsakskniv?

Tacksam för svar.
Citera
2013-01-30, 00:01
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMedication
Jag har jobbat/praktiserat i kök ett tag nu och hankat mig fram med en Akifusa Gyuto 24cm. Jag älskar kniven, men den känns lite klumpig för finlir, t.ex. finhacka lök eller göra brunoise. En kollega rekommenderade mig att skaffa en lite kortare grönsakskniv.

Jag förstår det som att fördelen med en kortare kniv med trubbig spets är att man lättare kan hålla spetsen mot vänsterhanden för att guida kniven samt att ett kortare blad möjliggör mer precist arbete.

Ni som jobbar i kök, tycker ni att det är väsentligt att ha en grönsakskniv eller föredrar ni en vanlig kockkniv? Följdfråga, föredrar ni den europeiska modellen eller en santoku?

För mig är det viktigt att resultatet blir trestjärnigt och inte bara "får duga". Så vad rekommenderas, öva mer med svärdet jag har eller införskaffa en grönsakskniv?

Tacksam för svar.

Många gillar ju en nakiri tex till brunoise. Jag har inte kört på det så mycket dock. Du kanske bara behöver en lite nättare gyuto? Kanske en tunn, lätt, laser med lätt wa-handtag som konosuke 21cm? Eller en 24 sujihiki? Till riktigt små saker passar ofta en petty 15cm bra.
Citera
2013-01-30, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chutotoro
Många gillar ju en nakiri tex till brunoise. Jag har inte kört på det så mycket dock. Du kanske bara behöver en lite nättare gyuto? Kanske en tunn, lätt, laser med lätt wa-handtag som konosuke 21cm? Eller en 24 sujihiki? Till riktigt små saker passar ofta en petty 15cm bra.

Nakiri verkar rätt schysst. Jag tror att jag vill ha ett rektangulärt blad som man kan guida med andra handen när man skär med spetsen. I synnerhet när jag finhackar rödlök så märker jag att min gyuto är så spetsig att jag inte har någon support av vänsterhanden alls.

Det stora problemet är väl att jag sällan har chansen att observera någon som är riktigt effektiv på att hacka, så jag vet inte exakt vilken teknik som jag bör eftersträva och vilka typer av knivar som är bäst lämpade.

Har också funderat på att skaffa en 15cm, brukar ofta låna sådana för pilliga arbeten som att dela brysselkål, vindruvor osv. Samma problem som med gyuton dock när man ska hacka lök t.ex.
Citera
2013-01-30, 02:32
Medlem
BaldiNs avatar
Någon som kan tipsa om ett bra knivset med block, har inga direkta krav då jag använder Ikeaknivar för tillfället. Budget gärna under 1500.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in